Koronavirustilanteen huomioiminen elintarvikehuoneistoissa ja kaikissa asiakkaille avoimissa julkisissa tiloissa

Tämän hetkisen tiedon mukaan koronavirus ei tartu elintarvikkeiden tai veden välityksellä kuten ruokamyrkytysmikrobit. Ruoan valmistamista ja tarjoilemista muille on syytä välttää aina sairaana ollessa. Hyvästä käsihygieniasta pitää huolehtia ja tavanomaisista elintarviketurvallisuuden periaatteista kuten pisarasuojauksesta. Henkilökuntaa tulee ohjata huolelliseen käsienpesuun ja oikeaan yskimistapaan.

Uusi koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana ja lähikontaktissa toisen ihmisen kanssa. Pintojen merkityksestä viruksen leviämisessä ei tällä hetkellä ole varmaa tutkimustietoa, mutta varotoimena pintojen puhdistamiseen on syytä panostaa. Oleskelu lähietäisyydellä toiseen ihmiseen on riski. Sairaan ihmisen yskiessä tai aivastaessa pisarat leviävät.

Koronavirusinfektioiden ennaltaehkäisyssä on ensiarvoisen tärkeää huolehtia hyvästä hygieniasta ja lähikontaktien rajoittamisesta. Jokaiseen tilanteeseen ei ole olemassa kaiken kattavaa ohjeistusta.

Siivousta tulee tehostaa kaikissa julkisissa tiloissa, jotka ovat edelleen käytössä ja asiakkaille avoimia

Erityisesti tehostetaan kaikkien kosketuspintojen puhdistamistiheyttä. Tällaisia ovat ovenkahvat, käsinojat, valokatkaisijat, vesihanat ja kaikki sellaiset kohdat joita eri ihmiset koskettelevat toistuvasti käsin. Puhdistamiseen sopii yleispuhdistusaine. Saniteettitiloissa voi siivousta tehostaa käyttämällä desinfiointiainetta pesun jälkeen. Likaisiin puhdistamattomiin pintoihin ei desinfiointiaine tehoa. Siivousvälineiden puhtaudesta tulee huolehtia. Ilmanvaihdon riittävyydestä pitää huolehtia kaikissa tiloissa.

Jos puhtaanapidosta vastaa ulkopuolinen siivousliike, tulee varmistaa annettujen ohjeiden noudattaminen tehostetusta siivouksesta. Julkiset tilat puhdistetaan eri välineillä kuin henkilöstötilat.

Roskakoreissa käytetään helposti irrotettavia, vuotamattomia pusseja. Roskakorien täyttymistä tulee tarkkailla ja ne saavat täyttyä enintään kolme neljäsosaan tilavuudestaan. Roskakorit tyhjennetään päivittäin varsinkin julkisissa tiloissa. Suljetut roskapussit laitetaan polttoon meneviin sekajätteisiin.

Sairastuneiden / altistuneiden työntekijöiden osalta ottakaa yhteys työterveyteen / terveyskeskukseen, joka antaa omat ohjeensa. Useiden henkilöiden yhtäaikaisesta sairastumisesta johtuva henkilökunnan vähyys ei saa johtaa elintarviketurvallisuuden tai yleisen hygieniatason heikkenemiseen. Tämä on otettava huomioon työvuorosuunnittelussa. Jos henkilökunnassa on epäily koronaan sairastuneesta, katsokaa tällöin siivousohje, joka löytyy Työterveyslaitoksen verkkosivuilta.

WC-hygienia:

• WC-istuimen kansi on suljettava huuhdeltaessa. Näin voidaan vähentää pisaratartunnan riskiä, jos virusta erittyy ulosteisiin.

Myymälöissä huomioitavaa:

• Ostoskorien ja -kärryjen kahvojen tehostettu puhdistus.
  • Itsepalvelussa käytettävien ottimien huolellinen puhdistus.
  • Asiakkaiden koskettamien pintojen (esim. kahvat, vaa’at, kassalinjasto) tehostettu puhdistus.

Tarjoilupaikat (henkilöstöravintolat ja take away-toiminta):

• Ruuat ja irtotuotteet (esim. leivonnaiset) kannattaa pakata valmiiksi. (Pakkaamattomaksi katsotaan edelleen tuote, joka on valmiiksi pakattu elintarvikkeen luovutuspaikassa välitöntä myyntiä varten myynnin nopeuttamiseksi ja helpottamiseksi, jolloin tuote voidaan myydä pakkaamattoman elintarvikkeen tiedoilla.)
  • Tarjoilupaikat voivat kuljettaa ruoka-annoksia asiakkaille kotiin. Ruokakuljetuksissa tulee noudattaa samoja hygieniaohjeita kuin tarjoilussa. (Kun tuote pakataan suurtaloudessa ostajalle erikseen tämän tekemästä tilauksesta (pizzatilaus, lounasateria) katsotaan se pakkaamattomaksi elintarvikkeeksi ja voidaan myydä pakkaamattoman elintarvikkeen tiedoilla. Aterian verkkomyynnin yhteydessä tiedot ilmoitetaan verkkosivulla.)
  • Ruokailuissa voidaan siirtyä ajallisesti porrastettuun tarjoiluun yhtäaikaisten ihmismäärien rajoittamiseksi. Seisovan pöydän kattauksessa kannattaa siirtyä ruuan valmiiseen annosteluun. Jos ruokia ei annostella valmiiksi, ottimia tulee vaihtaa usein tarjoilun aikana.
  • Asiakkaille tarjotaan käsienpesumahdollisuus ennen ruokailua. Mikäli tämä ei ole mahdollista laitetaan asiakkaille käsidesi saataville ennen ruokailuvälineiden ottamista/ennen ruoan ottamista sekä maksamisen jälkeen

Valvonnassa olevien huoneistojen kannattaa olla yhteydessä omaan vastuuvalvojaansa elintarvike- ja yleiseen hygieniaan liittyvissä kysymyksissä.

Hyödyllisiä linkkejä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta löydät

Lisätietoja antaa myös: Hämeenlinnan kaupunki, viranomaispalvelut, ympäristöterveydenhuolto