Kuudella uimarannalla havaittu vähäisiä määriä sinilevää viikoilla 24 ja 25

Hämeenlinnan ja Hattulan alueella on 24 uimarantaa, joiden veden laatua seurataan vesinäytteiden avulla. Kahdeksan rantaa on yleisiä uimarantoja ja 16 pieniä yleisiä uimarantoja. Yleiseksi uimarannaksi on määritelty ranta, jolla odotetaan käyvän huomattava määrä uimareita. Pienillä yleisillä uimarannoilla tarkoitetaan rantoja, joilla ei odoteta käyvän huomattavaa määrää uimareita, mutta rannan ylläpitäjä on tehnyt niistä terveydensuojelulain mukaisen ilmoituksen.

Hämeenlinnassa viranomaisvalvontaa tuli täksi uimakaudeksi kaksi uutta pienintä yleistä uimarantaa, jotka ovat Rengon pitäjässä sijaitsevat Alimmainen ja Pursunjärvi. Valvonnasta poistuivat Tuuloksen Teuronjärven ja Kalvolan Lepaanrannan ulkoilumajan uimarannat.

Uimaveden viranomaisvalvonta

Uimaveden laatua seurataan uimakaudella 15.6.-31.8.2021. Kaikilta valvonnassa olevilta uimarannoilta otetaan kolme vesinäytettä uimakaudella. Yleisiltä uimarannoilta otetaan tämän lisäksi kultakin rannalta yksi vesinäyte ennen uimakauden alkua. Tänä vuonna näytteiden ottaminen aloitetiin 1.6.2021. Pienten yleisten uimarantojen vesinäytteet otettiin viime viikolla ja yleisten uimarantojen uimakauden ensimmäiset näytteet tällä viikolla. Valmistuneiden analyysien perusteella uimarantojen uimavedet ovat uimakelpoisia.

Näytteenoton yhteydessä on tehty havaintoja vähäisistä syanobakteeriesiintymistä eli sinilevistä Alajärven Tervaniemen, Kankaistenjärven, Ormajärven Untulan ja Sankolan sekä Vanajaveden Herniäisten ja Hämeenlinnan uimahallin uimarannoilla. Näytteenoton yhteydessä mitattiin uimavesien lämpötiloja, jotka tällä viikolla vaihtelivat 22 °C – 24°C välillä.

Tutkimustulokset toimitetaan uimarannoille. Näytteenottosuunnitelmaa ja näytetuloksia voi seurata myös sivulla ”Uimavesi ja allasvesi ”. Samalta sivulta löytyy listaus valvontaan kuuluvista Hämeenlinnan uimarannoista. Hattulan uimarantaluettelo löytyy Hattulan kunnan verkkosivuilta.

Sinilevät

Tällä hetkellä sääolosuhteet suosivat sinilevien kasvua. Lämmin, tyyni sää ja hyvät ravinneolosuhteet edistävät sinilevien kasvua ja esiintymistä. Kukinnan eli sinileväkasaumien esiintymistä ja kestoa on vaikea ennustaa. Sinilevän määrä vedessä voi vaihdella nopeasti jopa saman päivän aikana, koska tuulet ja virtaukset voivat liikutella sinilevämassaa.

Viranomaiset eivät käy joka päivä uimarannalla arvioimassa sinilevän esiintymistä eikä sinilevätilanteesta tiedoteta päivittäin. Tästä syystä uimarin kannattaa itse arvioida silmämääräisesti uimaveden tila aina ennen uimista myös viranomaisvalvontaan kuuluvilla uimarannoilla. Jos uimari havaitsee uimavedessä jotain epäilyttävää, kuten normaalista poikkeavaa väriä tai hajua tai sinilevää, uimista kannattaa välttää.

Lisätietoa sinilevistä löytyy Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta

Hygienia uimarannoilla

Koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi uimarannoilla on suositeltu noudatettavaksi yleisiä hygieniasta sekä turvallisuudesta annettuja suosituksia ja ohjeita tartuntariskin ehkäisemiseksi. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) julkaisema ohjeistus on nimetty uimarantaetiketiksi ja se löytyy uimarantojen ilmoitustauluilta sekä SUH ry:n verkkosivuilta.