Laajentuvat tornit -teos jatkaa elämäänsä entisen kaupungintalon näyteikkunassa

Laajentuvat tornit on kuvataiteilija Olli Larjon suunnittelema yhteisötaideteos, jota kuka tahansa sai käydä rakentamassa koko kaupungin yhteisessä Itse tehty Hämeenlinna -näyttelyssä syksyllä 2020. Rakennusvälineinä toimivat puutikut ja kuumaliima. Keskeinen sijainti vanhan Kaupungintalon katutason tyhjillään olevissa tiloissa mahdollistaa teoksen ihailun turvallisesti ikkunoiden läpi.

Kuvataiteilija Olli Larjo opasti kaikkia halukkaita Laajentuvat tornit -teoksen rakentamisessa muutamassa työpajassa Itse tehty Hämeenlinna -näyttelyn aikana. Muuten näyttelyn vierailijat saivat vapaasti käydä rakentamassa teosta näyttelyn valvojien ohjauksessa. Itse tehty Hämeenlinna -näyttelyyn järjestettiin myös ohjattuja työpajoja koululaisille, joissa he pääsivät rakentamaan Laajentuvat tornit -teosta.

”Mulla oli apuna hommissa loistava kuvanveisto ykkösen ryhmä”, Larjo kuvailee teosidean syntyprosessia. Kuvanveiston tunnilla oppilaat olivat saaneet tehtäväksi lähteä rakentamaan puutikuilla ja kuumaliimalla pieniä aihioita. Rakennelmat lopulta kasvoivat yhdeksi suureksi tornistoksi. Aimokoulun oppilaiden tekemä rakennelma on osa Laajentuvat tornit -teosta.

Olli Larjo oli laatinut työskentelypisteen yhteyteen tikkujen rakennusta varten ohjeet. Hän ohjeisti osallistujia rakentamaan puutikuista rakennukselle ensin jykevän perustuksen ja sitten ytimen.

”Tornia rakennettaessa kannattaa tikkujen päät liimata reilusti päällekkäin. Myös erilaisia reivoja kannattaa käyttää, sillä ne tekevät rakenteesta kestävän. Älä säikähdä sanaa reiva, se tarkoittaa puuta, joka joko vinosti, tai suoraan tukee ja yhdistää pystyssä olevia rakenteita toisiinsa. Tässä tapauksessa se on siis vain tikku! Käytä mielikuvitustasi rakenteisiin”, Larjo kannusti teoksen tekijöitä laatimassaan ohjeessa.

Larjon ideana oli yhdistellä yleisön rakentamista osista lopuksi yhtenäinen teos, josta heijastuu valoja ja varjoja. Larjo on suunnitellut ja rakentanut teoksen jalustat sekä yhdistellyt tikkurakennelmat toisiinsa. Teoksen valaistuksen hän on suunnittelut yhteistyössä Hämeenlinnan teatterin valaistusmestari Veikko Pullin kanssa.

Itse tehty Hämeenlinna -näyttely oli esillä Raatihuoneenkadulla sijainneessa Kortteli2-taidetilassa 18.9.–25.10.2020 välisenä aikana. Kokonaisuus sisälsi näyttelyn, jossa oli hämeenlinnalaisten itse tekemää taidetta, mahdollisuuden osallistua kuvataiteilijoiden suunnittelemien yhteisötaideteosten tekemiseen sekä Kulttuurikeskus ARXin johdolla toteutetun nuorten katutaidenäyttelyn. Näyttelyssä oli esillä liki 100 teosta eri-ikäisiltä ja erilaisista taustoista tulevilta hämeenlinnalaisilta.

Itse tehty Hämeenlinna -näyttelyn ja Laajentuvat tornit -yhteistaideteoksen esillepanon mahdollistivat yhteistyössä:

Hämeenlinnan kaupunkimarkkinointi / Linnan Kehitys Oy

Hämeenlinnan kaupungin työllisyystiimi ja kulttuuripalvelut

Kulttuurikeskus ARX ja Aimokoulu

Hämeenlinnan taidemuseo