Lähimaksu käyttöön Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteen busseissa

Hämeenlinnan seudun joukkoliikenne aloittaa maanantaina 25.10.2021 lähimaksun koekäytön bussilinjoilla 2 ja 2U. Tarkoitus on ensin pienimuotoisesti testata lähimaksun teknistä toimivuutta ja ostokokemusta asiakkaan kannalta. Lähimaksu on tarkoitus ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti vielä tämän syksyn aikana kaikissa Hämeenlinnan seudun linja-autoissa.

Oman bussimatkan voi jatkossa maksaa vilauttamalla pankkikortin tai mobiililaitteen lähimaksuominaisuutta etälukijassa. Se on uusi, nopea, helppo ja turvallinen tapa ostaa lippu. Lähimaksu onnistuu Visa, Visa Electron, Mastercard ja Eurocard –korteilla. Käypiä mobiilimaksusovelluksia ovat GooglePay ja ApplePay.

Lähimaksulla ostetun bussilipun hinta on Waltin aikuisen arvolipun hinta, esim. A-vyöhykkeellä 2,40€

Linja-auton lippulaitteista ei tulostu kuittia tai erillistä matkalippua. Maksukortilla maksetuista matkoista voi tulostaa kuitin jälkikäteen asiakasportaalista, jonne kirjaudutaan maksukortin tiedoilla. Asiakasportaalin osoite on: https://hameenlinna.littlepay.com.

Lähimaksu on tarkoitettu vain omien matkojen maksamiseen. Silloin kun yksi henkilö haluaa maksaa samalla kertaa useamman henkilön matkan, voi bussilipun ostamiseen käyttää Waltti-mobiilia tai käteistä.

Lähimaksu on kätevä maksutapa sinulle, joka käytät joukkoliikennettä satunnaisesti esimerkiksi yhden päivän tai viikon ajan. Järjestelmä laskee sinulle aina edullisimman hinnan matkustuksesi mukaan. Kun matkustat tietyn määrän matkoja päivän aikana, veloitetaan sinulta vain päivälipun hinta ja kun matkustat viikossa tietyn määrän matkoja, veloitetaan sinulta viikkolipun hinta. Viikkolippu tulee käyttöön myöhemmin.

Lisätietoja löytyy: www.hameenlinna.fi/joukkoliikenne/lahimaksaminen