Lammi-viikolla 19.-25.8.2019 monipuolista ohjelmaa

Lammi-viikolla 19.-25.8.2019 muun muassa vauvoille teatteria, kävelytesti, Petri Silvosen ateljeella avoimet ovet, pickle-ballia ja uusien lammilaisten ilta. Hämeenlinnan kaupungilta minipilottirahaa LUX LAMMI – iloa ja valoa Lammille -tapahtumalle.

Järjestyksessään 10. Lammi-viikko on jälleen tutun monipuolinen kattaus erilaista toimintaa ympäri Lammia. Tapahtumat alkavat jo lauantaina, sillä Riikosten kylällä raikaa rokki kaikkien aikojen toisilla RapuFesteillä. Sunnuntaina musiikin tekeminen jatkuu Asikkalan seudun musiikkiopiston ukulele-kurssilla, johon ilmoittautuminen päättyy 10.8.

Katso ohjelma Facebook-sivulta.

Koko Lammi-viikkoa edeltävä viikonloppu onkin varsin musiikkipitoinen, sillä samana päivänä vietetään Turvantalolla myös VII Pillipäiviä, joissa teemana on lammilainen muusikko ja soitinrakentaja, jo edesmennyt Pentti Mäkelä. Pillipäivät on kaksipäiväinen tapahtuma, jonka ensimmäistä päivää vietetään lauantaina kantakaupungissa. Turvantalolla esiintyy Lammin soittokunta.

Lammi-viikon urheilulajit ovat tänä vuonna kävely, pickle-ball ja pesäpallo. Historia-aiheissa sukelletaan Lammin juutalaisten kohtaloihin sodan aikana, Lammin vanhan sairaalan muistoihin, kirkonkylään ennen vanhaan, Lammin asutuksen kehitykseen ja tarinoihin hautausmaan muistomerkkien takana. Lammilaista luontoa tutkitaan Ormajärven lintutornilla.

Taiteenlajit ovat hyvin edustettuna koko viikon ajan. Viikon aikana nautitaan teatterista, runonlausunnasta, musiikista, kuvataiteista, tekstiili- ja valotaiteesta. Vanhukset ja lapset pääsevät myös nauttimaan kirjallisuudesta ja lehdistä ääneen luettuna.

Lammi-viikon varsinaisena avauspäivänä maanantaina vauvaperheitä hemmotellaan Hämeenlinnan kaupunginteatterin Toukkaset-vauvateatteriesityksellä. Esitys on Lammin kirjastolla klo 17. Maksuton pääsylippu vauvalle ja aikuiselle tulee noutaa kirjastolta etukäteen, sillä paikkoja esitykseen on rajoitetusti.

Samaan aikaan kokoonnutaan Lammi-viikon avajaistilaisuuteen Peltolehdon taloon, osoitteeseen Lamminraitti 22A. Taidenäyttelyjen oheen on koottu muistoja Lammi-viikon 10-vuotiselta taipaleelta. Kello 18 alkaa samassa tilassa Pauli Riihilahden luento Lammin juutalaisista. Tilaisuudessa on mukana myös Riihilahden eno Aimo Saarinen sekä samasta aiheesta gradun kirjoittanut Maria Veijalainen.

Tiistaina kokoontuu kirjastolla Kirjallisuuspiiri käsityönystäville kello 17 ja tunnin kuluttua tästä starttaa kahden kilometrin kävelytesti Untulan kentältä. Vetäjänä maksuttomassa testissä on Päivi Kankaanmäki.

Keskiviikkoiltana kokoonnutaan Kuusimäkeen, vanhan sairaalan pihapiiriin. Luvassa on opastettuja kierroksia tyhjillään olevassa talossa muutaman hengen ryhmissä. Paikalle on tulossa rakennuksessa sen sairaala-aikoina työskennelleitä ja heidän jälkeläisiään kertomaan muistojaan.

Torstaina on mahdollista kokeilla uutta lajia nimeltä pickleball Konnarin liikuntasalissa. Jukka Lindfors on tuonut pelin Lammille ja hän esittelee lajia muiden pelaamisesta innostuneiden kanssa maksutta.

Samana iltana vietetään Lammin Evonkävijöiden syyskauden avausta Kalevala-puistossa. Kaikki aikuiset ja lapset, joita partiolaisuus hiukankin kiinnostaa ovat tervetulleita mukaan. Aikaisempaa partiokokemusta ei tarvita. Kalevala-puistossa kokoonnutaan iltanuotiolle, ja otetaan vastaan uusien partiolaisten ilmoittautumisia ja sovitaan kokoontumispäivät. Ohjelmassa on myös valokuvasuunnistus, jossa ratkotaan partiomaisia tehtäviä. Lisäksi herkutellaan letuilla.

Perjantaina tapahtumia on luvassa roppakaupalla, sillä iltaa vietetään viime vuotiseen tapaan taiteiden illan hengessä.

Nuoret taiteilevat kunnantalon graffitiseinään uudet maalaukset Hämeenlinnan nuorisotyöntekijöiden johdolla. Keskustan kauppiaat pitävät liikkeensä tavallista pidempään avoinna. Luvassa on myös ihan pimeitä tarjouksia.

Kello 16 alkavaan toritapahtumaan mahtuu vielä torimyyjiä. Tapahtuman aluksi Lammin eläkkeensaajien näytelmäryhmä esittää Miia Koskisen käsikirjoittaman ja ohjaaman näytelmän. Torilla julistetaan myös Lammin Kotiseutulehden sukkakilpailun voittajasukat ja äänestäneiden kesken arvotun palkinnon saaja.

Torille katetaan vaikuttamisen pöytä, jossa yhdistykset voivat esitellä toimintaansa ja kertovat, miten yhdistystoiminnan kautta on mahdollista vaikuttaa asioihin kotikulmilla.

Illan aikana vietetään myös uusien lammilaisten iltaa: Oletko muuttanut Lammille hiljattain tai vuosia sitten, mutta tunnet olevasi uusi lammilainen? Tule illan aikana käymään Peltolehdossa ja täyttämään kyselylomake. Vastaksensa jättäneiden kesken arvotaan palkintoja! Peltolehto on avoinna klo 16-20.

Kirjastolla on kello 16.30 kirjailijavieraana Mika Nikkilä, joka kertoo aavemetsästyksestä ja esittelee kirjaansa Suomen aavemetsästäjät. Kello 18 alkaa perinteinen kirkkokonsertti huippuesiintyjin. Lammin kirkossa esiintyy kaikkien aikojen ensimmäisen The Voice of Finland kilpailun finalisti, Jesse Kaikuranta yhdessä Peter Engbergin kanssa.

Toritapahtuman päätyttyä suunnataan entiselle kunnantalolle, jossa illan pimetessä alkaa LUX LAMMI – iloa ja valoa Lammille -tapahtuma. LUX LAMMI järjestetään Hämeenlinnan kaupungin minipilottina. Juhlavalaisun toteuttaa Kanta-Hämeen Showtekniikka. Yleisö on tervetullut kuvaamaan ja ihailemaan pian katukuvasta poistuvaa entistä kunnantaloa.

Kunnantalolla kannattaa olla jo kello 20, jolloin Lammin eläkkeensaajien näytelmäryhmä Vyhtöin esiintyy. Pellava- ja sahtimuseolla kannattaa myös vierailla, sinne on taiteiden illassa vapaa pääsy.

Ormajärven lintulavalla bongaillaan Karri Jutilan johdolla lepakoita ja muita yöeläjiä kello 21 alkaen. Taiteilija Petri Silvosella on ateljeellaan avoimet ovet kello 19-23, joten siellä ehtii poiketa vaikka illan päätteeksi. Silvosen ateljee on osoitteessa Lamminraitti 21 as. 19, käynti tien puolelta rakennusta.

Lauantaipäivä käynnistyy perinteisellä pesispuulaakilla, jonka järjestää Lammin Luja. Kello 11 Lykky ry:n Vanhaa Lammi -kävelyretki lähtee Peltolehdosta (Lamminraitti 22A) kierrokselle kirkonkylällä. Retkelle johdattelee Matti Siivonen. Puolilta päivin Peltolehdossa alkaa Lammi ennen vanhaa -Facebookryhmän vapaamuotoinen tapaaminen, jonka aikana on pop up -kahvila avoinna. Kello kahdelta alkaa Juha Riihirannan esitelmä Lammin asutuskehityksestä. Helmikuulla Hämeenlinnan sukututkimusseuran tilaisuudessa kuultu esitelmä on nyt siis mahdollista kuulla uudelleen Lammilla.

Sunnuntaina, Lammi-viikon päätöspäivänä ukulele-kurssilaiset jatkavat opintojaan Peltolehdossa kello 12 alkaen. Kurssilaiset ovat luvanneet esiintyä kello 16 alkavassa päätöskahvituksesssa.

Lammi-viikon ehkä perinteisintä ohjelmaa ovat hautausmaakävely ja tapulisoitto. Sirkka Välivehmas johdattaa hautausmaakävelylle kello 11.30 ja Lammin soittokunta esiintyy tapulisoitossa kello 12.30.

Athos-säätiöllä on sunnuntaina avoimet ovet ja kello 14 alkaa Bel Canton ystävät ry:n yksinlaulajien konsertti. Pianistina on Markku Helko. Konsertin päätteeksi on mahdollisuus nauttia konserttikahvit säätiön kahvilassa.

Kahvia on tarjolla myös Peltolehdossa kello 16 alkaen, jolloin vietetään Lammi-viikon päätöskaronkkaa – toivon mukaan ukulele-musiikin tahdissa. Tilaisuuteen toivotaan kaikkien Lammi-viikon järjestelyihin osalistuneiden että yleisön tulevan mukaan antamaan palautetta ja suunnittelemaan tulevaa.

Koululaisten Pop up -kahvila leirikoulujen hyväksi on arkipäivisin avoinna kirjaston edessä. Koordinaattorina ja lasten apuna Miia Koskinen. Konnarin 4B ja Elina Mässi-Saarinen sekä Raila Nokelaisen pienluokat 1-4 järjestävät.

Lammin Kotiseutulehden sukkakilpailuun osallistuneet sukat ovat esillä Lammin kirjastolla koko viikon ajan. Yleisö voi äänestää suosikkiaan torstaihin 22.8. klo 16 saakka netissä ja kirjastolla. Voittajan julkistus perjantaina toritapahtuman yhteydessä.

Lisäksi Peltolehdon näyttelyt avoinna maanantaista perjantaihin kello 16-20, lauantaina 11-16 ja sunnuntaina kello 16-20.

Viikon aikana Hakkalan koulun oppilaat lukevat lapsille ja vanhuksille lehtiä ja kirjoja ääneen päiväkodilla ja vanhainkodilla. Lukuhetkiä koordinoivat Hakkalan koulun äidinkielenopettajat Jaana Hanhimäki ja Leija Kuuranhalla.

Lammi-viikon toimikunta toivoo, että tapahtumiin osallistuneet jakaisivat kuviaan sosiaalisessa mediassa tunnisteella #Lammiviikko2019 tai lähettävät valokuviaan Lammin Kotiseutulehden sähköpostiin lammin.kotiseutulehti@gmail.com. Lähetetyt kuvat julkaistaan Lammi-galleriassa viime vuotiseen tapaan.

Lisätietoja: Matti Siivonen, Lammi-viikon toimikunnan puheenjohtaja, p. 0500703348