Lapsen oikeuksien foorumi ÄÄNI19 Hämeenlinnassa 19.11.2019

ÄÄNI-foorumi kokoontuu toista kertaa Hämeenlinnaan lapsen oikeuksien viikolla.

Tapahtuman idean on valita YK:n lapsen oikeuksien komitean Suomelle antamien kommenttien ja huomautusten pohjalta ajankohtainen aihe ja pureutua siihen tutkimuksen, käytännön ja päätöksenteon näkökulmasta. Tämän vuoden teema on osaavat yhteisöt lapsen kasvun tukena. Lisäksi juhlistetaan lapsen oikeuksien sopimuksen 30-vuotisjuhlavuotta.

Ohjelmassa on puheenvuorot ihmisoikeussuurlähettiläs Rauno Merisaarelta ja lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkariselta. Lavalla käydään keskustelua myös Suomen Islannin mallista, joka on mainittu Antti Rinteen hallitusohjelmassakin keinona ehkäistä syrjäytymistä. Mistä on kyse ja millainen Suomen oma, lasten pärjäävyyttä tukeva malli voisi olla? Asiasta keskustelevat valtiosihteeri Minna Kelhä (OKM), erityisavustaja Timo Lehtinen (STM), kehitysjohtaja Tiina Ristikari Itlasta ja kokemusasiantuntija Niina Jääskeläinen.

Tapahtuman keynote-puhuja tulee Isosta-Britanniasta, professori Claire Cameron University College Londonista. Hän puhuu aiheesta Capable Communities Supporting Children through the lens of UK Social Pedagogy.

Lisäksi luvassa on yllätysohjelmaa stand up komiikan muodossa. Mitä ne lapsen oikeudet oikein ovat ja miten me niistä puhumme? Jääkö puhe koreiksi sanoiksi, vai onnistummeko välittämään lapsen oikeuksista sen oleellisimman?

Alaseminaarien ratkaisut kootaan ÄÄNI19-julkilausumaan, joka luovutetaan kansanedustajille

Tapahtumasta julkaistaan julkilausuma, johon on koottu tapahtuman alaseminaarien ratkaisuehdotuksia osaavat yhteisöt lapsen kasvun tukena -teeman edistämiseksi. Alaseminaareja järjestävät tapahtuman 11 järjestäjätahoa ja niissä tarkastellaan valittua aihetta tutkimuksen, päätöksenteon ja käytännön työn näkökulmasta. Julkilausuma luovutetaan kansanedustajille lapsen oikeuksien päivän aamuna 20.11. Eduskuntatalossa.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö, Hämeenlinnan kaupunki, Alli Paasikiven Säätiö, Ensi- ja turvakotien liitto, Kirkkohallitus, Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma (OKM & STM), Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Nuori kirkko ry, Pelastakaa Lapset ja Suomen UNICEF.

Lisätietoja ja ohjelma: lapsenoikeuksienfoorumi.fi
tuottaja Jenna Kankaanpää