Liikuntahallien koronarajoitukset jatkuvat

Hämeenlinnan Liikuntahallit on päättänyt seuraavista koronarajoitusten jatkotoimenpiteistä:

Uimahallit

Hämeenlinnan ja Lammin uimahallit pysyvät yleisöltä suljettuina loppukevään. Kesätauon jälkeiset avautumisajankohdat päätetään myöhemmin. Jo myytyihin uimahallien sarjalipputuotteisiin lisätään automaattisesti voimassaoloaikaa.

Koululaisuinnit Hämeenlinnan ja Lammin uimahalleissa jatkuvat 30.4.2021 asti.

Hämeenlinnan uimahallissa seurojen vuonna 2008 syntyneille ja sitä nuoremmille suunnattu harrastustoiminta voi jatkua OKM:n ja STM:n ohjeita noudattaen 30.4.2021 asti.

Kuntosalit

Liikuntahallien hallinnoimat kuntosalit pidetään suljettuina 30.4.2021 asti.

Sisäliikuntatilat, jäähallit, palloiluhalli sekä koulujen liikuntasalien ilta- ja viikonloppukäyttö

Tilat pidetään suljettuina 30.4.2021 asti. Poikkeuksena vuonna 2008 syntyneet ja sitä nuoremmat lapset, joiden harrastustoiminta voi jatkua OKM:n ja STM:n ohjeita noudattaen.

Hämeenlinnan Liikuntahallien tilat ovat päivisin koulujen liikunnanopetuksen käytössä. Käytössä tulee huomioida koulujen omat ohjeistukset.

Seurojen kuukausivuokratut tilat

Tilat pysyvät käytössä vuonna 2008 syntyneiden ja sitä nuorempien lasten harrastustoimintaan, joka voi jatkua OKM:n ja STM:n ohjeita noudattaen.

Ulkokentät

Liikuntahallien tekonurmikentät ja hiekkakentät avautuvat alle 20-vuotiaiden lasten ja nuorten harrastustoiminnalle pääsiäisen jälkeen 6.4.2021. Toiminta on järjestettävä OKM:n ja STM:n ohjeita noudattaen.

Kilpa- ja huippu-urheilu

Ammattiurheilu jää rajoitus- ja sulkutoimenpiteiden ulkopuolelle. Ammattiurheilulla tarkoitetaan sarjalisenssisopimukseen tai Olympiakomitean urheilijasopimukseen perustuvaa urheilutoimintaa sekä A-maajoukkuetoimintaa silloin, kun sitä harjoitetaan ilman yleisön läsnäoloa.

Rajaus tarkoittaa käytännössä ammattiurheilun rajaamista huippu-urheiluun kattaen palloilulajeissa kaksi ylintä kansallista sarjatasoa, aikuisten A-maajoukkuetoiminnan sekä kansallisen lajiliiton valintajärjestelmän kautta kansainvälisiin arvokilpailuihin valmistautuvat urheilijat. Olympiakomitean linjauksen mukaan ammattiurheilun käsitteen piiriin kuuluvat lisäksi jalkapallon ja jääkiekon kolmanneksi ylimmät kansalliset sarjatasot (jalkapallossa Kakkonen ja jääkiekossa Suomi-sarja), joissa pelaajat ovat kirjalliseen pelaajasopimukseen perustuen ammatinharjoittajia.

Ottelutapahtumat tulee järjestää Aluehallintoviraston määräyksiä ja THL:n ohjeita noudattaen.

Liikuntahallien oma toiminta

Liikuntahallien järjestämät lasten liikuntaryhmät toteutetaan OKM:n ja STM:n ohjeita noudattaen pienryhmätoimintana.

Liikuntahallien järjestämät työikäisten ja eläkeläisten sisäliikuntaryhmät pysyvät keskeytettynä. Ulkoliikuntaryhmät pyritään käynnistämään toukokuussa.

Kaiken toiminnan osalta annettujen ohjeiden noudattamisen ja valvonnan vastuu on vuoron varanneella toimijalla. Toiminnassa tulee varmistaa, että harjoitusryhmät eivät sekoitu ja ryhmän kesken turvavälejä voidaan noudattaa.

OKM:n ja STM:n ohje turvallisesta harjoittelusta koskee koronaepidemian torjunnan 2-tasolla myös 12-vuotiaita ja nuorempia. Yli 12-vuotiailta edellytetään kasvomaskin käyttöä sisätiloissa käytävillä, auloissa, katsomoissa, pukutiloissa ja kaikissa aktiviteeteissa, joissa kasvomaski ei häiritse toimintaa.

Ohje lasten ja nuorten harrastustoiminnan järjestämisestä, rajoittamisesta ja keskeyttämisestä (minedu.fi)

Lisätietoa:

toimitusjohtaja Tuire Pöyhiä, p. 040 573 8346 tuire.poyhia@liikuntahallit.fi