Meidän valintamme -kokoelmanäyttely avautuu Hämeenlinnan taidemuseossa 20.5.

Tervetuloa Meidän valintamme – teoksia Hämeenlinnan taidemuseon kokoelmista -näyttelyn tiedotustilaisuuteen Hämeenlinnan taidemuseon Engel-rakennukseen, Viipurintie 2, Hämeenlinna, torstaina 19.5.2022 klo 11. Paikalla tiedotustilaisuudessa on joukko näyttelyn kuraattoreita eli Hämeenlinnan taidemuseon henkilökuntaa. Näyttely avautuu yleisölle perjantaina 20.5.2022.

Meidän valintamme

Hämeenlinnan taidemuseon taidekokoelmat ovat uskomaton aarreaitta, johon taidemuseon henkilökunta on 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi yhdessä sukeltanut valitsemaan Meidän valintamme -näyttelyn teokset. Näyttelyn teoksissa kohdataan ihmisyyden eri puolia; kriisejä, erillisyyttä, elämän varjopuolia ja pimeyttä mutta myös rakkautta, toivoa sekä läheisyyttä. Tarkastelussa on myös ihmisen suhde luontoon ja koko kosmokseen. Näyttely on esillä Engel-rakennuksessa 20.5.­­–11.9.2022.

Meidän valintamme esittelee teoksia eri aikakausilta kokoelman kultakauden helmistä aina 2000-luvulle, taidemuseon viimeisimpiin hankintoihin. Monet kävijöiden rakastamat teokset, kuten Carl Gustaf Hellqvistin Tyttö kukkivalla niityllä (1883) sekä näyttelyä valmistellessa ajankohtaiseksi noussut Eero Järnefeltin Idän myrskyssä (Omakuva, 1894), osoittautuivat myös taidemuseon työntekijöiden suosikeiksi. Kokoelmien viimeaikaiseen kartuntaan kuuluvat mm. Maija Helasvuon Äiti ja poika -veistos (2008) sekä Jarmo Mäkilän Karanteeni (Quarantine) (2020) -teokset.

Näyttelyyn voi tutustua monella tapaa – joko itsenäisesti kierrellen, tai valmiita reittikarttoja hyödyntäen. Mukana on muun muassa Henkilökunnan valinnat -reitti joka sisältää sekä nykyisten että entisten työntekijöiden valitsemia teoksia, sekä teosten ja runojen vuoropuhelua sisältävä runoreitti.

Henkilökunnan yhteiset valinnat

Näyttelyn kuraattoreina on toiminut museon koko henkilökunta. Teokset ja teemat on valittu yhdessä. Prosessin aikana roolit ovat sekoittuneet. Siksi erilaiset näkökulmat ja mielipiteet ovat nousseet uudella tavalla esille. Tekemällä näyttelyä totutusta poikkeavalla tavalla taidemuseon työntekijät ovat päässeet perustelemaan valintoja toisilleen, huomioimaan kollegojen näkökulmia ja sopeutumaan.

Valintoja on tehty keskustellen ihmisyyden eri puolista, merkityksellisistä teoksista ja hyvän näyttelyn ominaisuuksista. Hämeenlinnan taidemuseon johtaja Jenny Valli kertoo näyttelyprosessista:
Valitsin, että Hämeenlinnan taidemuseon 70-vuotisjuhlavuoden näyttely tehdään yhdessä koko henkilökuntamme voimin. Se oli päätös, jolla halusin muistuttaa kaikkia meitä siitä, kuinka tärkeää yhdessä tekeminen on. Hetkelliset tai hyvinkin harkitut omat valintamme vaikuttavat yhteisiin päätöksiimme ja niistä syntyy lopulta yhteinen valintamme. Voimme vaikuttaa ja kannamme vastuun – yhdessä!

Hämeenlinnan taidemuseon 70-vuotissyntymäpäivä 24.5.2022

Meidän valintamme -näyttely on osa Hämeenlinnan taidemuseon 70-vuotisjuhlavuoden ohjelmaa. Taidemuseon syntymäpäivää juhlitaan tiistaina 24.5.2022 klo 11–18, jolloin museon avautumisesta yleisölle tulee päivälleen 70 vuotta.

Museon näyttelyihin on syntymäpäivänä vapaa sisäänpääsy koko päivän, ja kello 11 julkistetaan museon uusin lainattava taideaineisto, eli taidelaukku, jonka on suunnitellut ja toteuttanut tanssi- ja performanssitaiteilija Salla Talvikki Nieminen. Lisäksi ohjelmassa on kahvi- ja kakkutarjoilu, sekä maksuttomia opastuskierroksia Meidän valintamme ja Elämän äärellä -näyttelyihin.

Museon juhlavuosi ja Meidän valintamme -näyttely näkyy myös museon seinien ulkopuolella

Meidän valintamme -näyttely ja museon juhlavuosi näkyy kesän aikana myös museon seinien ulkopuolella. Taidehalli Hämeessä 28.5.2022 avautuva Hengittävien luomien alla -näyttelyyn kutsuttujen kantahämäläisten kuvataiteilijoiden Edwina Goldstonen, Jussi Gomanin, Ilmari Grytan, Kati Lehtosen ja Simo Ripatin sekä Aalto-yliopiston elokuva-alan opiskelijoiden lyhytelokuvat ammentavat Meidän valintamme -näyttelyn teoksista. Näyttely on syntynyt Ars-Häme ry:n ja Hämeenlinnan taidemuseon yhteistyönä.

Lisää näyttelystä: www.hameenlinnantaidemuseo.fi/meidan-valintamme