OMA FIRMA –yritysvalmennuksella tuetaan nuorten 13-28-vuotiaiden kesätyöllistämistä

OMA FIRMA –toimintamalli on toiminut jo seitsemän vuotta Hattulassa. Nyt toimintamalli laajennetaan ja Hämeenlinnaan. Samalla rakennetaan yhteistyökumppanuutta Koulutuskuntayhtymä Tavastian kanssa.

Toimintaan etsitään 13-28-vuotiaita hämeenlinnalaisia nuoria, jotka haluavat kesätyöllistää itsensä esim. 4H-yrityksen avulla.

”OMA firma –toiminta on hieno lisäys Hämeenlinnassa jo olemassa oleville käytänteille, jolla nuoret pääsevät kehittämään yrittäjyys- ja työelämätaitoja edelleen,” sanoo opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä.

”Nuoret saavat lisää mahdollisuuksia oppia yrittäjämäistä toimintatapaa ja yrittäjyyden merkitystä”, jatkaa Mäkelä.

Yritysvalmennusmallin pilotointia

Kyseessä on OMA FIRMA –yritysvalmennusmallin pilotointi, jolla tuetaan nuorten mahdollisuutta ja myönteistä asennetta yrittäjyyteen, nuoret oppivat vastuullisuutta ja toiminta vahvistaa aktiivista ja yritteliästä elämän asennetta.

Toiminta on turvallinen ja ohjattu tapa kokeilla yritystoimintaa ja nuori voi tienata 4H-yritystoiminnan kautta vuodessa max. 7000€.

”Usein nuoret miettivät, minkä alan yrityksen perustaisivat. Oma kiinnostus tai harrastus on hyvä lähtökohta. Vinkkinä voin kertoa, että esimerkiksi pihatöiden tekijöille ja ruohonleikkaajille on suuri kysyntä kesäaikaan, lisäksi lastenhoitoapua tarjoaville yrittäjille tulee riittämään töitä”, kertoo toiminnanjohtaja Pirjo Seulamo

”Kokemukset 4H-yrittäjänä ovat hyödyttäneet nuoria paitsi rahallisesti myös ammatin valinnassa tai työpaikan saannissa. Muiden nuorten kokemuksiin oman yrityksen pyörittämisestä voi tutustua vaikkapa videoissa, joita löytyy runsaasti YouTubesta hakusanalla 4H-yritys”, lisää Seulamo.

Yhteistyössä Ammattiopisto Tavastian kanssa

Yritysvalmennus on opinnollistettu yhdessä Ammattiopisto Tavastian kanssa. Toiminta sisältää valmennusta sekä 10 viikon 4H –yrityksen pyörittämisen.

Kokonaisuus mahdollistaa yrityksessä toimimisen tutkinnon osan (15 osaamispistettä) suorittamisen syksyllä 2020. Tutkinnonosa kuuluu ammatillisiin perusopintoihin ja sen voi sisällyttää mihin tahansa ammatilliseen tutkintoon tai vapaasti valittavana lukio-opintoihin.

”Ammattiopisto Tavastiassa haluamme vahvistaa nuorten yrittäjyysosaamista ja näemme yrittäjyyden merkityksellisenä jo alueemme kehittämisenkin kannalta”, toteaa koulutuspäällikkö Tuovi Korkeakoski.

”OMA FIRMA -toiminta on nuorelle loistava mahdollisuus löytää oma tulevaisuuden ura- ja opiskelupolku. Olemme yhteistyökumppanina mukana kannustamassa nuoria kokeilemaan yrittäjyyttä ja antamassa mahdollisuuden OMA FIRMA -toiminnassa kertyneen osaamisen opinnollistamiseen. Nuori saa parhaassa tapauksessa mahtavan kokemuksen yrittäjänä toimimisesta sekä tulevissa opinnoissaan hyödynnettävän tutkinnon osan suorituksen”, jatkaa Tuovi Korkeakoski.

Yrittäjyysvalmennus tukee nuorten tulevaisuuden suunnittelua. Osaamisen osoittamisessa käytetään OMA FIRMA -toiminnan aikana kertyneitä dokumentteja: liiketoimintasuunnitelma, talouslaskelmat, yrityksesi toimintakertomus ja toteutunut tuloslaskelma. Osaamisen arvioijina ovat Ammattiopisto Tavastian opettaja ja 4H-yritysvastaava.

Mahdollisuus kokeilla yrittämistä

Yrittäjyysvalmennus mahdollistaa toimimisen niin 4H –yrityksen, kevytyrittäjyyden, osuuskuntayrittäjyyden tai toiminimen kautta. Valmennuksessa selvitetään nuorelle paras mahdollinen yrittäjyysmuoto. Tavoitteena vuodelle 2020 on saada 20 toteutuvaa Oma Firmaa Hämeenlinnassa.

Valmennus tarjotaan 35 hämeenlinnalaiselle nuorelle. Ryhmävalmennusta on yhteensä 8 tuntia ja sisältää avoimen ideointipajan.

Lisäksi Hämeenlinnan seudun 4H tarjoaa henkilökohtaisen 4H:n yritysvastaavan tuen ja ohjauksen koko kesän 2020 ajan yrityksen perustaneille (toukokuu-elokuu 2020) sekä valmistelee yrityssetelin myöntämisen Hämeenlinnan kaupungin työllisyyspalveluille setelin myöntämisen ehtojen mukaisesti.

”Hämeenlinnan seudun kunnat ovat tiivistäneet yhteistyötä työllisyyden kehittämisen osalta Ketterimmät 2017-2025 seudullisen työllisyysohjelman toteuttamisen puitteissa. Tämä OMA FIRMA –toimintamalli on yksi hyvä idea, jossa kunnat oppivat toisiltaan ja luo yhteisiä tapoja toimia”, sanoo strategiapäällikkö Mira Sillanpää.

”Oma firma –toiminnan pilotoinnin kautta haetaan kokemuksia vastaavan toiminnan kehittämiseen kaikenikäisille. Meillä on paljon osaajia ja osaamista, jota voisi tuotteistaa. Oman osaamisen kautta hyvin erilaiset tekijät voisivat löytää uusia keinoja päästä työnsyrjään kiinni. Tässä etsitään niitä turvallisia keinoja, miten voi kokeilla yrittäjyyttä”, Sillanpää jatkaa.

Strategiajohtaja Markku Rimpelä muistuttaa, että Hämeenlinnassa ollaan kehitetty aktiivisesti erilaisia työllistymisen muotoja useamman vuoden ajan. Yrittäjyys on yksi työllistymisen muoto, jolla halutaan vastata työllistymisen ja työn tekemisen muutokseen.

”Haluamme kannustaa nuoria löytämään itselleen sopivin tapa työllistyä. Oma firma toiminnan lisäksi ja sen jatkoksi Hämeenlinnaan Reskalle avatussa Parkissa on tarjolla helposti saavutettavia palveluja yritystoiminnan kehittämiseen.”

Lisätietoja:

Ohjaamo Stage Hämeenlinna