Pääkirjaston kirjavarasto Jemma ja Holvi-työskentelytila avautuvat asiakkaille 20.9.

Hämeenlinnan pääkirjaston pohjakerroksessa sijaitseva kirjavarasto Jemma ja työskentelytila Holvi avautuvat asiakkaille maanantaina 20.9.2021.

Kirjastovarasto Jemma

Kirjavarasto Jemmassa on lainattavissa 50 000 niteen kokoelma hieman vanhempaa kirjallisuutta ja musiikkia on noin 5000 CD-levyä. Vanhimmat Jemman aineistot ovat 1930-luvulta, uusimmat 2010-luvulta.

Jemman kaikki aineistot löytyvät Vanamo-verkkokirjaston aineistohaulla.

Jemman aineistot on luokiteltu isoihin pääluokkiin ja tilassa on selkeät opasteet hyllyittäin. Jemman aineistoissa on aikuisten kaunokirjallisuutta, tietokirjallisuutta, runoja, lasten ja nuorten kaunokirjallisuutta, sarjakuvia, käsikirjastoaineistoja, karttoja, musiikkia ja nuotteja sekä oma erillinen hylly jouluaineistolle.

Tila on esteetön, hyllyväleissä mahtuu kulkemaan pyörätuolilla ja hissi vie pohjakerrokseen.

Jemmassa on opastusta tilojen käyttöön 20.9.-1.10. maanantaista perjantaihin klo 10-15.30 välisenä aikana. Tila on auki kirjaston palveluaikojen mukaisesti ma-pe klo 10-19.

Jemmassa oleva aineisto on lainattava lainauskerroksessa. Laina-aika on 28 vuorokautta.

Tervetuloa tutustumaan Jemma-kirjavarastoon!

Hyllytystä Jemma kirjavarastossa
Kirjastovirkailijaharjoittelija Paju hyllyttää aineistoa paikoilleen kirjavarasto Jemmassa.

Holvi-työskentelytila

Holvi-työskentelytila on tarkoitettu Hämeenlinnan kirjastojen käsikirjastoaineistojen käyttöä varten.

Tilan pääsee varaamaan 20.9. alkaen kirjaston Varaamosta.

Varauslomakkeelle ilmoitetaan, mitä aineistoja halutaan tutkittavaksi. Aineistojen tiedot löytyvät Vanamo-verkkokirjastosta. Varaus tilaan on tehtävä vähintään kolme päivää etukäteen.

Holvi-työskentelytilaan saa käyttöön aineistoja, joita ei lainata kotiin. Näitä ovat

• Hämeenlinnan pääkirjaston varaston käsikirjaston aineistot
  • Hämeenlinnan kotiseutukokoelman aineistot

Sanomalehtien mikrofilmit (mm. Hämeen Sanomat) ovat käytettävissä Kansallisarkiston Hämeenlinnan toimipisteessä. Sanomalehtivuosikertojen käytössä noudatetaan Kansallisarkiston käyttöehtoja, tiedustelut puh. 029 533 7140.

Kansalliskirjaston ylläpitämässä Digitaaliset aineistot -palvelussa voi selailla Suomessa vuosina 1771-1939 ilmestyneitä sanomalehtiä sekä vuoteen 1939 asti digitoituja aikakauslehtiä. Aineisto on vapaasti käytettävissä. Palvelusta löytyy mm. Hämeen Sanomat vuosilta 1878-1939 sekä Hämäläinen vuosilta 1858-1901.

ePress-palvelun arkistosta löytyvät monien paikallis- ja maakuntalehtien numerot 24 kuukauden ajalta. Palvelu on käytettävissä kirjastojen asiakastietokoneilla ja langattomassa verkossa. Palveluun sisältyvät mm. Hämeen Sanomat, Keski-Häme ja Janakkalan Sanomat.