Pääkirjaston peruskorjaus valmistui – kirjasto palvelee Wetterillä juhannukseen asti

Hämeenlinnan pääkirjastorakennuksen kaksi vuotta kestänyt peruskorjaus on valmistunut etuajassa. Seuraavassa vaiheessa kirjastotila kalustetaan. Kirjahyllyjen ja kokoelman muutto alkaa vaiheittain keväällä ja jatkuu kesän loppuun. Peruskorjattu kirjasto avautuu asiakkaille 1. syyskuuta 2020.

Pääkirjaston peruskorjaus valmistui tammikuun lopussa. Rakennuksessa pidettiin vastaanottotarkastus perjantaina 31.1. Peruskorjauksesta vastasi Skanska Talonrakennus oy. Arkkitehtinä toimi Arkkitehdit A3 oy. Perusteellisessa remontissa uusittiin mm. koko talotekniikka viemäröinnistä sähkötöihin, ilmastointiin ja automaatioon. Myös ikkunat uusittiin ja akustiikkaa parannettiin puisella akustisella sälekatolla. Kirjaston ensimmäisestä kerroksesta rakennettiin portaikko pohjakerroksessa olevaan kirjavarastoon, joka avataan asiakkaiden käyttöön. Kirjastoon rakennettiin myös toinen hissi.

Seuraavaksi tilat kalustetaan

Vaikka rakennuksen peruskorjaus saatiin päätökseen, ei kirjasto vielä ole valmis. Peruskorjauksen jäljiltä talo on tyhjä, ja seuraavaksi kirjasto aloittaa tilojen kalustuksen ja laitteiden asennuksen. Koko kirjaston kalustamiseen kuluu toimitusajat ja asennukset huomioiden noin puoli vuotta.

Kirjaston muutto väistötiloista Wetteriltä ja varastotiloista takaisin Lukiokadulle tapahtuu vaiheittain kevään ja kesän aikana. Muutettavaa on noin pari sataa tuhatta kirjaa tai muuta nidettä eli tuhansia muuttolaatikollisia aineistoa. Muuttoon kuuluu myös mm. kirjahyllyjen purku ja siirto sekä työntekijöiden työpisteiden muutto. Muutosta vastaa Hämeen Laatumuutot oy, joka hoiti myös kirjaston muuton Wetterille kaksi vuotta sitten.

Pääkirjasto toimii Wetterillä juhannukseen asti

Kirjastopalvelu jatkuu Wetterillä (Wetterhoffinkatu 2) juhannukseen asti, mutta lähestyvä muutto vaikuttaa kevään mittaan Wetterin aukioloaikoihin ja palveluihin.

Vapusta alkaen Wetterin kirjastopalveluja supistetaan. Kirjaston kokoelman muutto Wetteriltä alkaa vapun jälkeen. Vapusta juhannukseen asti Wetterin ensimmäisessä kerroksessa voi kuitenkin edelleen tehdä varauksia, noutaa saapuneita varauksia ja palauttaa aineistoa. Myös lehtisali on avoinna Wetterillä juhannukseen asti.

Väliaikainen tallikirjasto avautuu juhannuksen jälkeen

Juhannuksena Wetterin kirjasto suljetaan kokonaan. Aineistolle tulee pidemmät laina-ajat. Lisäksi juhannuksesta elokuun loppuun asiakkaita palvelee kirjastoauto Lukiokadun kirjaston autotallissa. Tässä nk. tallikirjastossa voi arkisin lainata ja palauttaa aineistoa. Siellä voi noutaa saapuneita varauksia. Kulku tallikirjastoon on Koulukadun puolelta, kirjaston parkkipaikan kautta. Tallikirjaston päivämäärät ja aukioloajat ilmoitetaan myöhemmin.

Myös Nummen lähikirjasto palvelee asiakkaita läpi kesän, ilman normaalia kesätaukoa. E-kirjat ja e-äänikirjat ovat asiakkaiden käytettävissä Ellibs e-kirjapalvelussa myös pääkirjaston ollessa suljettuna. Juhannuksesta elokuun loppupuolelle osa kirjaston lehdistä on luettavissa Kumppanuustalolla (Kirjastokatu 1) arkisin Kumppanuustalon aukioloaikoina. Lisäksi siellä on käytettävissä kaksi tietokonetta esimerkiksi e-lehtien lukemista varten. Tarkat päivämäärät varmistuvat myöhemmin.

Remontoitu pääkirjasto avautuu asiakkaille tiistaina 1. syyskuuta kello 10 osoitteessa Lukiokatu 2.

Hämeenlinnan pääkirjaston muuton tärkeät päivämäärät

• 1.3. alkaen pääkirjaston aukioloajat lyhenevät hieman Wetterillä muuttovalmistelujen vuoksi
  • 4.5.-18.6. Vapusta juhannukseen Wetterillä supistetut kirjastopalvelut. Kirjaston kokoelma suljetaan, mutta Wetterille voi edelleen palauttaa aineistoa ja sieltä voi noutaa saapuneita varauksia. Lehtisali on Wetterillä juhannukseen saakka.
  • 22.6.-31.8. Juhannuksesta alkaen pääkirjasto Wetterillä on suljettu. Juhannuksen jälkeen asiakkaita palvelee arkisin kirjastoauto Lukiokadulla kirjaston autotallissa. Sisäänkäynti Koulukadun parkkipaikan kautta. Tällöin osa kirjaston lehdistä luettavissa Kumppanuustalolla (Kirjastokatu 1), Kumppanuustalon aukioloaikoina.
  • 1.9. klo 10 peruskorjattu pääkirjasto avautuu osoitteessa Lukiokatu 2. Tervetuloa!

Kuva: Hämeenlinnan pääkirjaston peruskorjaus on valmis. Seuraavaksi kirjastotila kalustetaan. Kirjasto avautuu 1.9.2020.