Rokotustilanne Hämeenlinnassa

Hämeenlinnan kaupungin helmikuussa aloittamat väestörokotukset Verkatehtaalla etenevät. Rokotukset etenevät kansallisesti sovitun rokotusjärjestyksen mukaan ja kaikki halukkaat tulevat rokotteen Hämeenlinnassa saamaan. Väestön laajaan rokottamiseen päästäneen tämän hetkisten arvioiden mukaan kesän 2021 kuluessa.

Hämeenlinnassa on nyt yli 80-vuotiaista rokotettu 87 %, 75-79 –vuotiaista 87 % ja 70-74 –vuotiaista 77 %. Riskiryhmästä 1 on rokotettu 42 % ja kakkosriskiryhmästä 10 %. Tavoitteena on, että huhtikuun aikana kaikki yli 70-vuotiaat, jotka haluavat rokotuksen, tulevat sen saamaan.

Tällä hetkellä rokotteina käytetään Pfizerin ja Modernan rokotteita.

Kanta-Hämeen yhteisellä rokotussivustolla viimeisin tieto

Oman rokotusryhmän ajanvarauksen alkamista ja rokotusten etenemistä voi Kanta-Hämeessä seurata yhdessä osoitteessa www.koronarokotuksetkantahame.fi. Sivustolla on tuorein tieto rokotusten etenemisestä ja ajanvarausten aukeamisesta.

Sivustolle on avattu Usein kysyttyä kysymykset –osio, josta voi jo etukäteen löytää vastauksen mieltä askarruttavaan rokotuskysymykseen.

Hämeenlinnan kaupunki kannustaa käyttämään kyseistä sivustoa, sillä siellä on aina viimeisin arvio ajanvarauksen aukeamisesta kunnittain tai kuntayhtymittäin ja kansallisen rokotusjärjestykseen mukaan ryhmiteltynä. Sivustolla voi arvioida mihin rokotusryhmään kuuluu ja saada tarkemmat ohjeet rokotusajan varaamiseen.

Hämeenlinnalaisia on rokotettu 22,4 %

Kanta-Hämeessä on 8.4.2021 mennessä rokotettu 39 870 henkilöä eli 29 % yli 16-vuotiaista kantahämäläisistä.

Hämeenlinnassa on 8.4.2021 mennessä ensimmäisen rokoteannoksen saaneita henkilöä 15 248 ja toisen rokoteannoksen saaneita 1706 henkilöä. Tiedot ovat THL:n kansallisen rokotusrekisteristä, jonne ne tulevat osin viiveellä.

Alle 70-vuotiaiden riskiryhmiin kuuluvien kotihoidon asiakkaiden toivotaan osallistuvan väestörokotuksiin mahdollisuuksiensa mukaan. Mikäli väestörokotukseen ei kykene osallistumaan, rokotetaan kotihoidon asiakas käynnin yhteydessä kotona.

Koronarokotteita tarjotaan kaikille 16 vuotta täyttäneille. Rokotukset ovat vapaaehtoisia ja maksuttomia.

Koronarokotuksen ajanvaraus

Koronarokotuksen ajanvarauksen puhelinnumero Hämeenlinnassa on 03 6219 893.

Ajanvarausnumero on kiinni silloin, kun rokoteaikoja ei ole antaa saadun rokotemäärän vähäisyyden takia.

Kun soitat aikaa, kuuntele koko viesti loppuun saakka. Kyseessä on tallentava vastasoittonumero ja sinulle soitetaan takaisin.

Välillä numero ruuhkautuu ja vastasoittoa voit joutua odottamaan useamman päivän.

Älä soita uudelleen, vaikka et heti saisi soittoa takaisin, sillä siten vain lisäät ruuhkaa muutenkin ruuhkautuneissa rokotuspalveluissa.