Rokotustilanne Hämeenlinnassa

Hämeenlinnan kaupunki aloitti väestön joukkorokotukset koronavirusta vastaan helmikuun alussa Verkatehtaalla ja pitäjissä. Verkatehdas on osoittautunut toimivaksi tilaksi väestörokotuksille ja rokotustapahtumasta siellä saadaan runsaasti positiivista palautetta. Verkatehdas on rokotuksiin käytössä heinäkuun loppuun saakka. Rokotuksia annetaan pitäjissä Lammilla, Rengossa ja Kalvolassa viikolla 12.

Verkatehtaalla rokotuksia hoitaa tällä hetkellä 4-7 työparia rokotemääristä riippuen. Kaupungilla olisi valmius rokottaa väestöä nopeamminkin, mutta rokotustahti riippuu rokotteiden saatavuudesta. Maaliskuun aikana rokotteita tulee kuntiin normaalia vähemmän. Viikosta 18 eteenpäin rokotteita on luvassa Suomeen kaiken kaikkiaan enemmän.

Rokotukset etenevät kansallisesti sovitun rokotusjärjestyksen mukaan ja kaikki halukkaat tulevat rokotteen Hämeenlinnassa saamaan. Väestön laajaan rokottamiseen päästäneen tämän hetkisten arvioiden mukaan kesän 2021 kuluessa.

Astra Zenecan käytöstä on tullut kyselyjä ja sen käytöstä noudatetaan voimassa olevaa THL:n suositusta, jonka mukaan sitä voidaan antaa myös 70 vuotta täyttäneille.

Rokotusryhmistä Hämeenlinnassa on nyt rokotettu koronapotilaita hoitava sote-henkilöstö ja koronanäytteenottajat sekä ikääntyneiden asumispalveluyksiköiden asukkaat ja henkilöstö. Rokotusvuorossa ovat nyt yli 70-vuotiaat.

Kanta-Hämeen yhteisellä rokotussivustolla viimeisin tieto

Oman rokotusryhmän ajanvarauksen alkamista ja rokotusten etenemistä voi Kanta-Hämeessä seurata yhdessä osoitteessa www.koronarokotuksetkantahame.fi.  Sivustolla on tuorein tieto rokotusten etenemisestä ja ajanvarausten aukeamisesta.

Sivustolle on tällä viikolla avattu Usein kysyttyä kysymykset –osio, josta saatat löytää jo etukäteen vastauksen kysymykseesi.

Hämeenlinnan kaupunki kannustaa käyttämään kyseistä sivustoa, sillä siellä on aina viimeisin arvio ajanvarauksen aukeamisesta kunnittain tai kuntayhtymittäin ja kansallisen rokotusjärjestykseen mukaan ryhmiteltynä. Sivustolla voi arvioida mihin rokotusryhmään kuuluu ja saada tarkemmat ohjeet rokotusajan varaamiseen.

Hämeenlinnalaisia on rokotettu 14,2 %

Kanta-Hämeessä on 17.3. mennessä rokotettu 25 398 henkilöä eli 17,9 % yli 16 vuotiaista kantahämäläisistä.

Yli 80-vuotiaista hämeenlinnalaisista on nyt rokotettu 77,9 % ja 75-79 -vuotiaista 58,3 %.

Hämeenlinnassa on 17.3. mennessä ensimmäisen rokoteannoksen saaneita henkilöä 9663 ja toisen rokoteannoksen saaneita 1694 henkilöä. Tiedot ovat THL:n kansallisen rokotusrekisteristä, jonne ne tulevat osin viiveellä.

Kotihoidon asiakkaista on rokotettu 60 prosenttia. Kotihoidon asiakkaat, joilla ei ole mahdollisuutta mennä väestörokotuksiin, rokotetaan Hämeenlinnassa kotikäynnin yhteydessä. Alle 70-vuotiaiden riskiryhmiin kuuluvien kotihoidon asiakkaiden toivotaan kuitenkin osallistuvan väestörokotuksiin mahdollisuuksiensa mukaan.

Koronarokotteita tarjotaan kaikille 16 vuotta täyttäneille. Rokotukset ovat vapaaehtoisia ja maksuttomia.

Koronarokotuksen ajanvaraus

Koronarokotuksen ajanvarauksen puhelinnumero Hämeenlinnassa on 03 6219 893.

Ajanvarausnumero on kiinni silloin, kun rokoteaikoja ei ole antaa saadun rokotemäärän vähäisyyden takia.

Kun soitat aikaa, kuuntele koko viesti loppuun saakka. Kyseessä on tallentava vastasoittonumero ja sinulle soitetaan takaisin.

Välillä numero ruuhkautuu ja vastasoittoa voit joutua odottamaan useamman päivän.

Älä soita uudelleen, vaikka et heti saisi soittoa takaisin, sillä siten vain lisäät ruuhkaa muutenkin ruuhkautuneissa rokotuspalveluissa.