Sähköpyörä korvasi kakkosauton

”Sähköavusteisella pyörällä työmatkojen ajaminen on mukavaa ja helppoa. En edes ajattele, että ajaisin autolla töihin,” sanoo Hämeenlinnan kaupungin palvelussuhdepäällikkö Matti Korkala.

Korkalan työmatka on noin kymmenen kilometriä suuntaansa ja hän pyöräilee töihin kesät talvet keleistä riippumatta. Pyöräilyn töihin hän aloitti puolitoista vuotta sitten, kun muutti perheineen alueelle, jonne ei ulotu joukkoliikennettä.

”Vaihtoehtona olisi ollut toisen auton hankinta, mutta en halunnut. Hankin sähköavusteisen pyörän ja en ole päätöstäni katunut,” kertoo Korkala, jonka matkamittariin on kertynyt noin 4500 pyöräiltyä kilometriä töihin ja takaisin kotiin.

Kaikilla keleillä voi pyöräillä

Noin kymmenen kilometrin työmatkaan aikaa Korkalalta kuluu noin 25 minuuttia. Kahdenkymmenen kilometrin pyöräily päivässä on myös kuntoilukysymys, sillä sata kilometriä viikossa fillaroiden pitää kuntoa hyvin yllä.  Sähköpyöräilyssä Korkala arvostaa nopeutta, helppoutta ja sitä, että töihin voi polkea tarvittaessa vaikka työvaatteet päällä.

”Sähköpyörällä ajaessa voi itse säädellä voimankäyttöä, jolloin ei tarvitse hiki pinnassa työssä mennä ensimmäiseksi suihkuun ja vaihtamaan vaatteita. Pyöräilyn hetki on myös mukavaa omaa aikaa työpäivän ja kotielämän välissä.”

Pyöräily kepeillä aurinkosäillä on kyllä mieluisaa, mutta millä Korkala kannustaa itsensä satulaan myös kaatosateella, paukkupakkasella ja pilkkopimeässä?

”En edes ajattele sitä, sillä pyöräily töihin on niin vahvasti osa työpäivääni. Katson vain keliin sopivan vaatetuksen, sadetta pitävää tai lämmin untuvatakki pakkaspäivinä ylle – ja lähden matkaan. Tietysti voisin ajatella, että autossa on lämmintä ja mukavaa, mutta tämä on minun valintani ja olen tähän tyytyväinen.”

Korkala kehuu nimenomaa sähköavusteista pyörää ja sanoo sen olevan perimmäinen syy työmatkoihinsa. ”Tavallisella pyörällä en saisi itseäni motivoitua pyöräilemään töihin, sen verran mukavuudenhaluinen ihminen minäkin olen.”

Sähköavusteisten pyörien hankintahinnat ovat tulleet jo alaspäin ja pyörän huoltokin on Korkalan mukaan hyvin samankaltaista kuin tavallisen pyöränkin huolto. Alkuperäinen akku on toiminut hyvin kaikissa sääolosuhteissa.

”Arjen käytännön lisäksi taustalla minulla on myös ilmastoajatus, että pyöräilemällä en ole lisäämässä työmatkaliikenteen päästöjä. Ilmastotekoihin liittyy aina pieni oman mukavuusalueen ulkopuolelle siirtyminen, ettei välttämättä toimikaan enää niin miten on helpointa, vaan miettii omia tekojaan ja on valmis niitä muuttamaan,” toteaa Korkala.

Hämeenlinnan kaupungilla sähköpyörälaina

Hämeenlinnalla on tavoitteena olla hiilineutraali kaupunki vuonna 2035. Työmatka- ja vapaa-ajan pyöräilyn tukeminen on yksi monista kaupungin toimenpiteistä kohti tätä tavoitetta. Kaupunki haluaa toimia esimerkillisesti ilmastovastuunsa kantavana työnantajana ja myöntää siksi työntekijöilleen korottoman lainan polkupyörän hankintaan.

Lainan suuruus on vähintään 600 € ja korkeintaan 2 500 euroa. Laina peritään palkan maksun yhteydessä kerran kuukaudessa ja laina-aika on enintään kaksi vuotta. Laitteiden edelleen myynti on tänä aikana kielletty.

Henkilöstöetuus tuli voimaan tammikuussa 2019 ja sen jälkeen lainoja on myönnetty kolmisenkymmentä.

Matti Korkala pyöräilee töihin linnan maisemissa.
Hämeenlinnan kaupungin palvelussuhdepäällikkö
Matti Korkala pyöräilee töihin kesät talvet.

Teksti: Kaisa Paavilainen
Kuvat: Miika Kangasniemi