Säkitön syyskuu ja Ei nuuskalle -kampanjat lisäävät tietoa nuuskakulttuurista ja pyrkivät vaikuttamaan nuorten terveystottumuksiin

Nuorten nuuskan käyttö on yleistä, eikä nuuskan todellisia haittoja tunneta tarpeeksi nuorten keskuudessa. Hämeenlinnalaisten käynnistämä #einuuskalle- sekä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Säkitön syyskuu -kampanja käynnistyvät yhteistyössä 1. syyskuuta Hämeenlinnan ja seutukuntien yläkouluissa sekä Ohjaamolla. Mukaan haastetaan myös toisen asteen oppilaitokset.

Kampanjoinnin tavoitteena on tukea nuorten terveystottumuksia, lisätä nuorten tietoa nuuskaamisen haitoista, mutta myös ymmärrystä ympäristöhaitoista. ”Kouluissa suunnitellaan yhdessä oppilaiden kanssa, miten kampanjan viesti saadaan kuuluviin”, kertoo nuorisopalveluiden päällikkö Mervi Hiltunen.

#einuuskalle -kampanja syntyi nuorten huolesta ja vakuutti tuloksillaan

2018 nuuskaaminen oli karkaamassa käsistä peruskouluissa ja yläkouluikäiset itse havahtuivat asiaan. Ilmiö oli valtakunnallinen. Näkyvällä ja nuoria osallistavalla kampanjoinnilla hämeenlinnalaisissa kouluissa tavoitettiin useampia ikäryhmiä ja kouluterveyskyselyn mukaan tuloksia syntyi.

”Parin vuoden kampanjoinnilla nuuskaaminen saatiin kääntymään laskuun Hämeenlinnassa. Olemme onnistuneet vaikuttamaan asenteisiin laajemminkin, sillä kouluterveyskyselyiden mukaan laskusuuntaus jatkui edelleen 2021, ja on levinnyt ammattikouluunkin”, iloitsevat vs. apulaislääkäri Anu Mähönen ja lähijohtaja Sari Tuomivaara.

Paljasta hymysi – pidä huolta terveydestäsi!

Nuuska on myrkkyä elimistölle ja erityisesti suun limakalvoille. Nuuskan käyttöön voi syntyä riippuvuus.
Hämeenlinnan suun terveyden ylihammaslääkäri Hannaleena Jämsä kertoo nuuskan aiheuttavan nopeasti pahanhajuista hengitystä ja hampaiden värjääntymistä. Pidempään käytettynä nuuska lisää hampaiden reikiintymistä, ientulehdusta sekä ienvetäytymiä.

”Nuuskaaminen johtaa nopeasti suun limakalvojen vaurioihin. Pitkäaikaisen nuuskan käytön haitat ovat nuorilla merkittävästi aikuisia suurempia, sillä nuoren elimistö on herkkä haitallisille aineille”, sanoo kampanjavastaava Jenni Vaskelainen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä.

Kampanja käyntiin etälähetyksellä

Ei nuuskalle -kampanja sai alkunsa yläkoululaisilta ja Säkitön syyskuu -kampanjan suunnittelu on toteutettu yhdessä 16–18-vuotiaiden nuorten kanssa. ”Yhteistyömahdollisuudet hyödynnetään ja kumpikin kampanja näkyy tänä syksynä Hämeenlinnassa, Hattulassa sekä Janakkalassa”, kertoo kampanjayhteistyötä koordinoiva Paula Meskanen, Ehkäisevästä päihdetyöstä A-klinikka Oy:ltä.

Säkitön syyskuu -kampanjan valtakunnallinen aloitustapahtuma järjestetään etäyhteyksin torstaina 1.9.2022 klo 9.00-10.30. Tilaisuudessa nuorille tarjoutuu mahdollisuus saada tietoa nuuskasta ja nuuskan haitoista suun terveydelle. Liity mukaan aloitustapahtumaan.

Lisätietoja

• Paula Meskanen, koordinaattori Ehkäisevä päihdetyö A-klinikka Oy Hämeenlinna, paula.meskanen@a-klinikka.fi , p. 050 592 1455
  • Anu Mähönen, vs. apulaisylilääkäri, neuvola- ja kouluterveydenhuollon vastuulääkäri Hämeenlinna, anu.mahonen@hameenlinna.fi, p. 050 4324402
  • Sari Tuomivaara, lähijohtaja ennaltaehkäisevät terveyspalvelut Hämeenlinna, sari.tuomivaara@hameenlinna.fi , p. 050 3824 627