Sibelius-fantasia 2020

Vuoden 2020 Sibelius-Fantasia on säveltäjän musiikkiin perustuva ääni- ja valotaideteos, joka ottaa haltuun Ahveniston hyppyrimäen ympäristöineen. Teos alkaa Hiihtomäentien yläpäästä ja kiertää tornin vieressä kulkevan kävelyreitin ympäri.

Fantasia on yleisön koettavissa keskiviikosta 23.9. lauantaihin 26.9. joka ilta klo 19.30-22. Teos on kestoltaan noin kymmenen minuuttia ja se toistetaan kolmesti tunnin aikana. Teoksen väliaikoina alue näyttäytyy visuaalisena valotaideteoksena.

Sibelius-Fantasian valosuunnittelusta vastaa Juha Rouhikoski ja äänisuunnittelusta Janne Auvinen. Teokseen sisältyy myös yhteistyössä Lasten ja nuorten kulttuurikeskus Arxin kanssa toteutettu valotaideteos. Teknisestä toteutuksesta vastaavat Torvinen Showtekniikka Oy ja XYZ Dezigns Oy.

Alueelle saapuminen

Autot kehotetaan jättämään jäähallin alueelle tai Ahveniston moottoriradan parkkipaikalle (Poltinahontie 47), jossa on myös kahvila auki.

Pyydämme yleisöä huomioimaan, että kulku tapahtuma-alueelle ja pois tapahtuu Hiihtomäentietä pitkin. Reitti on valaistu, mutta oma taskulamppu kannattaa ottaa mukaan. Reitillä on henkilökuntaa varmistamassa yleisön turvallinen kulku sekä tarvittaessa avustamassa esteettömässä liikkumisessa. Myös itse teos alkaa Hiihtomäentieltä. Tämä ohjeistus koskee kaikkea yleisön liikkumista pysäköintipaikasta riippumatta.

Esteetön kulku teokselle on mahdollinen. Siitä on sovittava erikseen Hiihtomäentien risteyksessä olevan järjestyksenvalvojan kanssa.

Yleisö pyydetään huomioimaan vaaditut turvavälit alueella liikuttaessa.

Sibelius-Fantasia 2020 on toteutettu yhteistyössä LähiTapiola Loimi-Hämeen ja OP Etelä-Hämeen kanssa.

Lisätiedot:
Kulttuuripäällikkö Janne Nieminen, janne.nieminen@hameenlinna.fi

Fantasia-viikon muut Sibelius-tapahtumat

Sekaisin Sibeliuksesta 22.9.2020 klo 19, Hämeenlinnan Raatihuone

Liput ovelta: 20 eur / aikuiset, 15 eur / eläkeläiset ja opiskelijat, 0 eur / lapset ja nuoret (0-17 vuotta)

Konsertissa kuullaan kahden Lied-duon tulkintoja Sibeliuksen yksinlauluista, soolopianoteoksia, musiikkia viululle ja pianolle sekä säveltäjämestarin musiikkia tanssitulkintana

Yhteistyössä: Hämeenlinnan Sibelius-seura ry, Lasten ja nuoren Kulttuurikeskus ARX, Sibelius Fantasia

Ohjeita yleisölle

Älä tule konserttiin sairaana, muista hygienia ja säilytä turvallinen etäisyys muihin. Suosittelemme kasvomaskin käyttöä. Paikkoja on rajoitetusti (70 kpl), joten saavu hyvissä ajoin.

Rasti-ARXantai 26.9. klo 10-14

Koko perheen maksuton tapahtuma Hämeenlinnan keskustan alueella. Karttoja jaossa ARX-talolla (Viipurintie 4), torilla sekä kaikilla muilla rasteilla.

Lasten suosikki Mutaveijarit esiintyy torilla klo 12