Sivistyksen ja hyvinvoinnin toimialan koronarajoitukset 18.-31.1.2021

Kaupungin valmiusjohtoryhmä on päättänyt 11.1.2021 seuraavista rajoituksista, jotka ovat voimassa 18.1.-31.1.2021 sivistyksen ja hyvinvoinnin toimialalla:

Tapahtumat

Noudatetaan Etelä-Suomen aluehallintoviraston (AVI) määräyksiä kokoontumisrajoituksista, maksimi osallistujamäärä 10 henkilöä.

Museot

Museot pidetään edelleen suljettuna. Taidemuseon Engel-rakennuksen museomyymälä ja Kaupunginmuseon Museo Skogsterin myymälä voivat tarvittaessa olla auki. Myymälätiloissa voi olla kerrallaan vain 10 henkilöä. Myymälätiloissa tulee käyttää kasvosuojia ja noudattaa käsihygieniaa. Lisäksi tiloja siivotaan tehostetusti.

Taidemuseon, nuorisopalvelujen ja ARXin yhteishankkeen Z/N-dialogin tapaamiset järjestetään jakamalla osallistujat alle 10 hengen ryhmiin, lisäksi käytetään maskeja.

Kirjastot

Kirjastot ovat auki asiointiaikana, asiointiaika enintään 15 min. Vain lainaus- ja palautusautomaatit ovat käytössä. Kirjastoautot kulkevat, mutta sisällä voi olla enintään 3 asiakasta kerrallaan. Hauhon, Lammin, Rengon ja Tuuloksen kirjastoissa palvelupisteiden palvelut toimivat normaalisti ja vähävaraisille tarkoitettua kasvomaskijakelua jatketaan.

Omatoimiasiointi, lehtien lukusalit, kaikki työskentely-, kokous-, harrastustilat ja Urban office pidetään suljettuna. Nummen kirjasto on suljettu. Kirjastoissa ei järjestetä tapahtumia eikä ryhmävierailuja.

Varhaiskasvatus

Varhaiskasvatuksen tiloja on mahdollista käyttää lasten harrasteryhmille AVI:n määräyksiä noudattaen.

Päiväkoteihin ei oteta henkilöstömitoituksen ulkopuolelle jäävää henkilöstöä esim. opiskelijoita, kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvia ja vastaavia.

Kerhosetelillä lapsille toteutettava avoin varhaiskasvatus on mahdollista noudattamalla AVI:n määräyksiä ja ohjeita. Kahvilatoimintaan ja vastaavaan ei ole mahdollista saada kerhoseteliä.

Maskien käyttöä jatketaan kouluilla toimivassa esiopetuksessa, kiertävää työtä tekevillä sekä normaalin henkilöstön ulkopuolisilla, esim. terapeuteilla.

Palvelusetelituottajat ohjeistetaan toimimaan kaupungin päätösten mukaisesti.

Lastenkulttuurikeskus ARX

Aimokoulun ja ARXin lähitoiminta käynnistetään AVI:n määräysten rajoissa. Kulttuuripolkua toteutetaan niin, että vain yksi oppilasryhmä kerrallaan voi osallistua toimintaan. Käytetään maskeja.

Nuorisopalvelut ja Ohjaamo

Nuorisotilat otetaan käyttöön, mutta kävijämäärä rajataan AVI:n määräysten mukaisesti enintään 10 hlöä kerralla ja tiloissa käytetään kasvomaskeja. Ryhmätoimintoja jatketaan verkossa.

Yksilötapaamiset järjestetään nuoren tarpeen mukaan lähitapaamisena maskeja käyttäen tai etänä.

Ohjaamon kävijämäärä rajataan edelleen AVI:n määräysten mukaan ja tilassa käytetään kasvomaskeja.

Perusopetus

Perusopetuksen henkilöstön ja yläkoulujen oppilaiden kasvomaskien käyttöä jatketaan 31.1.2021 asti.

Perusopetuksen tiloja on mahdollista käyttää lasten harrasteryhmille AVI:n määräyksiä noudattaen. Oppilasryhmät voivat tehdä harkitusti ulkopuolisia vierailuja esim. Yrityskylään.

Uusia harjoittelijoita (opiskelijoita) ei oteta kouluihin eikä nuorisopalveluihin, kouluun tulevat ulkopuoliset henkilöt, esim. terapeutit ohjeistetaan käyttämään kasvomaskia.

Oppilashuollon oppilastapaamiset ja vakavat tilanteet hoidetaan lähityönä maskia käyttäen. Muut tapaamiset hoidetaan etänä.

Lisätiedot:

Sivistys- ja hyvinvointijohtaja Päivi Raukko, paivi.raukko@hameenlinna.fi, p. 050 599 6410
Opetustoimenjohtaja Mika Mäkelä, mika.makela@hameenlinna.fi, p. 040 530 0791
Varhaiskasvatusjohtaja Elina Oja, elina.oja@hameenlinna.fi, p. 050 305 0979
Kulttuuripäällikkö Janne Nieminen, janne.nieminen@hameenlinna.fi, p. 0400 923 961