Sivistyksen ja hyvinvoinnin toimialan rajoitukset 8.3. alkaen

Etelä-Suomen aluehallintoviraston 17.3.2021 antaman määräyksen mukaan museoiden sulkua jatketaan 31.3.2021 asti. Tiedote Aluehallintoviraston sivuilla.

Myös kirjastoja koskevat rajoitukset jatkuvat.

Tiedote 8.3.2021

Kaupungin valmiusjohtoryhmä on päättänyt 8.3.2021 seuraavista toimenpiteistä sivistyksen ja hyvinvoinnin toimialalla:

Museot ovat kiinni 28.3.2021 asti.

Kirjastoja koskevat rajoitukset jatkuvat.

Aiempien rajoitusten lisäksi kirjastoissa siirrytään täyteen itsepalvelutilaan ja keskeytetään kirjastoasioinnin henkilökohtaiset asiakaspalvelukontaktit.

• Asiakaspalvelu kirjastoissa kattaa vain asiakkaan kirjastoasioinnin kannalta välttämättömät tilanteet, kuten kirjastokortin tekemisen tai lainauskiellon aiheuttavien maksujen periminen. Käteismaksuja ei vastaanoteta. Palvelua saa vain tilaamalla asiakaspalvelijan paikalle tiskillä olevalla kutsunapilla. Kirjastoissa ei anneta lähi- tai laiteopastusta.
  • Kirjaston aukioloaikoina on mahdollista jättää palautukset sisäänkäyntien yhteydessä oleviin lukittuihin laatikoihin.
  • Suositellaan ja markkinoidaan kirjaston verkkopalveluita, e-aineistoja, kirjapakettien tilaamisen noutopalvelua, mitkä kaikki vähentävät kirjastossa oleilua ja asiointia.
  • Omatoimisella asiakastietokoneella vain välttämätön asiointi. Maksu poistetaan alle 10 kpl:een tulostusmääristä.
  • Kirjastoissa on kaikkien käytettävä kasvomaskia, mikäli terveydelliset syyt eivät estä maskin käyttöä.
  • Kirjaston henkilökunta valvoo aktiivisesti tartuntatautilaissa määriteltyjen lähikontaktien välttämistä ja puuttuu tarvittaessa määräyksen noudattamatta jättämiseen.

Lisätiedot:

Kulttuuripäällikkö Janne Nieminen, janne.nieminen@hameenlinna.fi, p. 0400 923 961