Sosiaali- ja kriisipäivystyksen numero muuttuu 2.5.2023
Kanta-Hämeen sosiaali- ja kriisipäivystyksen asiakaslinjan (24/7) numero muuttuu 2.5.2023 alkaen. Uusi numero asiakaslinjaan on 03 629 6560.
Sosiaali- ja kriisipäivystys antaa apua elämän erilaisissa akuuteissa kriisitilanteissa, joissa tarvitaan viranomaisen välitöntä apua.
Sosiaali- ja kriisipäivystys auttaa monissa tilanteissa
Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä hoidetaan
- Kiireelliset lastensuojeluasiat
- Alaikäisten päihteidenkäyttöön ja rikollisuuteen liittyvät tilanteet
- Perhe- ja lähisuhdeväkivaltatilanteet
- Tilanteet, joissa ikäihminen ei pärjää yksin kotona
- Akuutti asunnottomuus, ruuan tarve tai välttämättömien lääkkeiden tarve.
- Muut tilanteet, joissa tarvitaan kiireellisesti sosiaalitoimen arviota tai ratkaisuja ja jotka eivät voi odottaa seuraavaan arkipäivään.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä annetaan myös konsultaatioapua muille viranomaisille.
Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä ei hoideta
- Sosiaali- ja kriisipäivystyksessä ei käsitellä rahaa, tehdä tilisiirtoja tai makseta laskuja. Toimeentulotukiasioissa ota yhteyttä ensisijaisesti Kelaan.
- Lapsen huolto- ja tapaamisasiat: mikäli tapaamissopimusta tai oikeuden päätöstä ei noudateta, ei sosiaalipäivystyksellä ole toimivaltaa tapaamisoikeuden täytäntöönpanolle. Tapaamisoikeuden täytäntöönpanoa voi hakea käräjäoikeudesta virka-aikana.
- Tilanteet, jotka voivat odottaa seuraavaan arkipäivään kenenkään turvallisuuden vaarantumatta.