Suomi-Japani 100-kamarimusiikkikonsertti Sibeliuksen syntymäkodissa

Japani ja Suomi viettävät diplomaattisuhteidensa satavuotisjuhlaa vuonna 2019. Molemmassa maissa järjestetään juhlavuonna lukuisia kulttuuriperintöön ja kahdenvälisiin suhteisiin liittyviä tapahtumia ja projekteja.

Sibeliuksen syntymäkodissa kuullaan heinäkuun lopussa viulisti Yuki Fujitan ja pianisti Shota Miyazakin kamarikonsertti, joka on osa Japanin ja Suomen 100-vuotiasta diplomaattisuhdetta juhlistavaa konserttikiertuetta. Fujita ja Miyazaki esiintyvät samalla ohjelmalla tiistaina 30.7. klo 16.00 Sibeliuksen syntymäkodissa (osoite Hallituskatu 11, Hml) sekä 31.7. Järvenpään Ainolassa, 2.8. Musiikkitalon Camerata-salissa ja 6.9. Tokion Hakuju Hallissa.

Suomi-Japani -konsertti: Viulisti Yuki Fujita. Kuva Hämeenlinnan kaupunginmuseo

Japanilaisella Yuki Fujitalla on erityisen läheiset suhteet Suomeen. Hän on valmistunut Sibelius-Akatemiasta ja asuu nykyään Helsingissä. Hän on esiintynyt aktiivisesti solistina Suomessa, Japanissa ja muilla kansainvälisillä areenoilla sekä tulkinnut paljon pohjoismaisten säveltäjien teoksia. Hänen kanssaan esiintyvä pianisti Shota Miyazaki on voittanut useita palkintoja ympäri maailmaa, mm. kansainvälisen Chopin Competition in Asia -pianokilpailun. Konsertoinnin ohella Miyazaki opettaa entisessä opinahjossaan Toho Gakuen musiikkikoulussa sekä tutkii Neihaus-koulukunnan pianotaidetta.

Jean Sibelius: 5 Danses Champetres, Op.106
Johannes Brahms: Violin Sonata No.1, Op.78
César Franck: Violin Sonata

Lipunmyynti ovelta tai ennakkoon Sibeliuksen syntymäkodista, Hallituskatu 11, Hämeenlinna.

Saku Tanaka, p. 040 5558167 sakutanaka@sltgroup.fi
Antti Krapu, p. 040 5690035, antti.krapu@hameenlinna.fi