Suuressa kuoroprojektissa esiintyy yli 1700 alakoululaista

Suuri kuoroprojekti Poika, joka katseli puiden latvoja tutustuttaa Hämeenlinnan kolmas- ja neljäsluokkalaiset sekä Janakkalan kolmasluokkalaiset kuorolaulun saloihin sekä Sibeliukseen. Projektin konsertit kuullaan toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Poika, joka katseli puiden latvoja on hämeenlinnalaisten ja janakkalalaisten koululaisten ja taidelaitosten yhteinen kuoroteos, joka tarjotaan vuosittain osana perusopetuksen kulttuurikasvatussuunnitelma Kulttuuripolkua. Kevään 2022 kokonaisuus toteutetaan jälleen jättimäisen suurena, yli 1700 lasta mukaan tempaavana projektina.

Hämeenlinnassa kuorokonserttiin osallistuu tänä vuonna poikkeuksellisesti kaksi kokonaista ikäluokkaa. Viime vuonna nykyiset neljäsluokkalaiset jäivät ilman konserttia, sillä yrityksistä huolimatta sitä ei voitu toteuttaa edes ulkona puistossa, koska korona esti joukkotapahtumat ja kuorolaulu oli vältettävien toimintojen listalla.

Tämäkin vuoden konsertti jouduttiin tuottamaan ennätysajassa, koska vielä vuoden alussa ei ollut varmuutta kevään rajoituksista. Koronatilanne on lukuvuoden ajan vaikeuttanut myös kouluilla tapahtuvia kuoroharjoituksia. Kuoropedagogi Ismo Savimäki kuvailee, että harjoituksia jouduttiin turvallisuussyistä järjestämään ulkona, joten nyt konserteissa kuultavia lauluja on harjoiteltu tuulessa ja tuiskeessa sekä välillä paukkupakkasissa.

Opettajien avustuksella ohjelmiston konserttikappaleet on haasteista huolimatta saatu harjoiteltua esityskuntoon. Juhlallisia päätöskonsertteja järjestetään Hämeenlinnassa kolmas- ja neljäsluokkalaisille omansa sekä Janakkalassa kolmasluokkalaisten konsertti. Koululaisia konserteissa säestää Sibeliusopiston oppilaista koostuva kamariorkesteri. Konsertissa esitetään Sibeliuksen säveltämää laulu- ja orkesterimusiikkia, mutta myös muita lauluja, jotka kertovat maailmasta, josta nuori Sibelius sai innoitusta sävellyksiinsä. Musiikin johdolla vaelletaan metsässä, tavataan taruolentoja ja kurkistetaan Suomen kalevalaiseen historiaan. Kuoroa johtaa kuoropedagogi Ismo Savimäki. Draamallisen kokonaisuuden konserttiin on suunnitellut ARXin taidekasvattaja Taina Maria Savimäki yhdessä Sibelius-opiston opettajien kanssa. Valosuunnittelusta vastaa Juha Rouhikoski. Sibelius-opiston kamariorkesteria johtaa Sini Virtanen ja tanssijoiden koreografiat on suunnitellut Heidi Wasko.

Konsertit taltioidaan ja livestriimataan konserttipäivänä. Poika joka katseli puiden latvoja -kuorokonsertin tuottaa Kulttuurikeskus ARX yhteistyössä Janakkalan kunnan sekä Sibelius -opiston kanssa. Suuri kuoroprojekti toteutettiin ensi kerran Hämeenlinnassa keväällä 2015.

Konsertit järjestetään vuonna 2022 seuraavasti:

• Hämeenlinna: ke 4.5. kello 10.30 (3. luokkalaiset) ja kello 13 (4. luokkalaiset). Verkatehdas, Vanaja-sali
  • Janakkala: pe 6.5. klo 12. Turengin liikuntahalli.

Striimilinkit konsertteihin:

Hämeenlinna kolmoset: https://youtu.be/r-HeLFfERyI

Hämeenlinna neloset: https://youtu.be/zPY0zyccqKA

Janakkala: https://youtu.be/rOXpzlqmIMU

Liput:

Lippuja Hämeenlinnan konsertteihin voi ostaa Verkatehtaan lipunmyynnistä.

Lisätietoja:

Taiteellinen johtaja, kuoropedagogi: