Suuri maalaustapahtuma kutsuu maalaamaan juhlavuotta viettävään Iittala Villageen

Kesäloman ehdoton kohokohta on Suomen kuvataiteen päivä lauantaina 10.7, jolloin koko Suomi maalaa.

Hämeenlinnan Iittala Villagessa on päivän kunniaksi Suuri maalaustapahtuma, joka kutsuu sinutkin siveltimet ja värit, kangas ja maalausteline mukanasi maalaamaan Iittalaan. Tai tule tapaamaan naivistitaiteilijoita, jotka maalaavat eri puolilla Lasimäkeläiskorttelia ja Iittalan vanhan puukoulun pihamaalla ja ympäristössä. Mukana ovat ainakin seuraavat naivistitaiteilijat: Pirjo Alatalo, Ira Grünfelder, Merja Hämäläinen, Ulla Kauhanen, Anneli Kokkonen, Riitta Kolari, Kåira, Matti Laine, Minna Lehväslaiho, Salla Lylynoja, Pirkko Pullinen-Valtonen, Miia Ylikoski ja Pertti Ylinen.

Naivistitaiteilijat kokoontuvat maalaamaan klo 12–15 välisenä aikana. Naivistit Iittalassa -kesänäyttelyn yhteydessä oleva Taideterassi on avoinna ja siellä on mahdollista nauttia virvokkeita maalaamisen ohessa. Jos et tunne paloa taiteelliseen työskentelyyn, tule tutustumaan Iittalan Tarinareittiin. Reitti alkaa keskeltä Lasimäkeä.

Päivän aikana iittalalainen taiteilija, Raxu Helminen ja naivisminäyttelystäkin tuttu Pirkko Pullinen-Valtonen maalaavat Kylätalon ja Lasimäen väliseen asfalttiin kodikkaan ja iloisen räsymattomaalauksen. Samana päivänä julkaistaan Iittalan päiväkodin taideprojektin tuotos Kylätalon ja naivisti-näyttelyn naapurissa.

Kesän aikana kävelyreitti Iittalan Taideasemalta eli junaseisakkeelta Lasitehtaalle, Lasimäkeläiskortteliin ja Naivistit Iittalassa -kesänäyttelyyn tullaan merkitsemään selkein opastein. Reitin varrelle osuvat Iittalan naivistiset muraalit ja Designmuseo Iittala.

Lasimäkeläiskorttelin liikkeet palvelevat Suuren maalaustapahtuman päivänä omien aukioloaikojensa puitteissa pääosin klo 10–19 välisenä aikana.

Lisätietoja:

• Iittalan Lasitehdas 140 vuotta ja Designmuseo Iittala 50 vuotta: Jaana Eriksson p. 020 439 6230
  • Kalvolan kirkko 100 vuotta, Kalle Roine, p. 040-804 9480
  • i-valo 50 vuotta: Kaj Koskinen, p. 010 501 3070
  • Kultasuklaa 30 vuotta: Juha Kärkkäinen p. 040 595 4414
  • Iittalan Musiikkijuhlat 5 vuotta: Riitta Muikku-Piirainen, p. 040 9525090
  • Lasimäen kauppiasyhdistys ry: pj Jyri Naskali p. 040 7757 957
  • Naivistit Iittalassa -säätiön asiamies Ulla Heinonen, p. 040 5111466
  • Go Iittala Village – matkailukylän yhteiskehittäminen: Pia Niemikotka p. 040 8682087