Taidemuseossa vietetään Opi museossa -teemaviikkoa

Tuhannet lapset ja nuoret oppivat Hämeenlinnan taidemuseossa tänäkin vuonna.

Suomen museoliiton koululaisten ja opiskelijoiden omaa Opi museossa -teemaviikkoa vietetään Hämeenlinnan taidemuseossa 1.–4.10.2019. Hämeenlinnan taidemuseossa on järjestetty taidetyöpajoja ja opastuksia eri-ikäisille lapsille ja nuorille jo vuosien ajan. Kuluvan vuoden aikana taidemuseo tarjoaa 140 työpajaa, joihin osallistuu yhteensä noin 3 000 lasta. Lisäksi museo järjestää vuosittain yli 100 opastettua näyttelykierrosta lapsi- ja kouluryhmille. Taidemuseon työpajat ja museovierailut ovat ilmaisia Kanta-Hämeen alueen kouluille ja päiväkodeille.

Ajankohtaiset taidepajat liittyvät luontoympäristöön. Syys-lokakuussa taidemuseo tarjoaa Onnenlintu-grafiikkapajoja esikouluikäisille lapsille. Niiden yhteydessä tutustutaan Kalle Carlstedtin (1891-1952) luontoaiheisiin teoksiin, joita esitellään museossa 16.2.2020 asti.

Samaan teemaan keskittyvät myös keväällä avautuvaan Luonnon helmassa – Anni Rapinoja –näyttelyyn liittyvät työpajat 4. luokkalaisille. Puolet Hämeenlinnan 4. luokista vierailee näyttelyssä ensi keväänä osana Hämeenlinnan kulttuurikasvatussuunnitelman Kulttuuripolkua.

Rapinojan (s. 1949) näyttelyssä käsitellään ihmisen ja luonnon suhdetta sekä huolta luonnon monimuotoisuudesta. Työpajaan liittyy vapaaehtoinen ennakkotehtävä, joka julkaistaan Opi museossa -viikolla taidemuseon verkkosivuilla ja se on myös muiden ryhmien hyödynnettävissä. Tehtäväpaketti sisältää taiteilijan vinkkejä erilaisten luonnonmateriaalien keräämiseen ja käsittelyyn. Ennakkotehtävä on jaoteltu vuodenaikojen mukaan syksystä kevääseen ja se kytkeytyy 4. luokkalaisten ympäristöopin opetussuunnitelmaan. Luonnon helmassa – Anni Rapinoja -näyttely on esillä 14.2.–10.5.2020.

Opi museossa -teemaviikon kunniaksi opiskelijakortilla pääsee ilmaiseksi 1.–4.10.2019 Hämeenlinnan taidemuseon Kalle Carlstedt -ja Kotimaan kasvot -näyttelyihin. Hämeenlinnan taidemuseon näyttelyihin alle 18-vuotiaat pääsevät aina ilmaiseksi.

museonjohtaja Jenny Valli, jenny.valli@hameenlinna.fi, p. 03 6212668
www.hameenlinnantaidemuseo.fi