Taiteen ja kirjallisuuden äärellä – näyttelykokemus syvenee taidemuseon lukupiirissä

Hämeenlinnan taidemuseossa järjestetään keväällä 2023 kaikille avoimia lukupiirejä. Luettavat kirjat liittyvät museossa esillä oleviin Käännekohta- ja Vexi Salmi ja ystävät –näyttelyihin. Lukupiireissä keskustellaan rennolla otteella luetusta kirjasta ja vieraillaan lukupiirin vetäjän johdolla myös näyttelyssä.

”Kaksi kevään näyttelyistämme liittyy kirjallisuuteen. ”Käännekohdassa” esitellään 1950- ja 60-lukujen kirjankansitaidetta, Vexi Salmi taas tunnetaan sanoittajana ja kirjailijana. Lukupiirit tuovat näyttelyissä nähdyn kuvataiteen rinnalle kirjallisuuden. Lukemalla näyttelyihin liittyviä kirjoja ja keskustelemalla niistä yhdessä muiden kanssa voi näyttelystä löytyä ihan uusia puolia”, Hämeenlinnan taidemuseon taidekasvattaja Salla Nieminen kuvailee.

Lukupiirejä järjestetään kerran kuussa keskiviikkoiltaisin klo 18. Lukupiiri-iltoina taidemuseon molemmat näyttelyt ovat auki poikkeuksellisesti klo 20 asti. Lukupiirit sisältyvät taidemuseon pääsylipun hintaan (12/10/0 €).

Kevään aikana lukupiireissä luetaan muun muassa Tuntematon sotilas ja Aila Meriluodon runoja. ”Suosittelen tietysti lukemaan kirjan etukäteen, mutta lukupiiriin voi hyvin osallistua ilmankin. Kaikki ovat tervetulleita keskustelemaan!”, Salla Nieminen kannustaa.

Ensimmäisessä lukupiirissä aiheena Vexi Salmi ja 40–60-lukujen Hämeenlinna

Kevään ensimmäinen lukupiiri järjestetään keskiviikkona 25.1. klo 18–19. Vexi Salmi ja ystävät ‑näyttelyyn keskittyvässä lukupiirissä aiheena on Vexi Salmen tarinakokoelma Rinkelinkadun pojat, joka kertoo Salmen lapsuudesta 40–60-lukujen Hämeenlinnassa.

Lukupiiri toteutetaan yhteistyössä Hämeenlinnan kaupunginmuseon kanssa, ja siinä kuullaan Hämeenlinnan kaupunkikuvasta 60-luvulla. Miten Hämeenlinna on muuttunut 70 vuodessa? Millainen oli Vexi Salmen Hämeenlinna? Lukupiirissä keskustellaan tarinakokoelman herättämistä ajatuksista ja muistoista ja pohditaan, miten nykyajan lapsuus eroaa kirjan kuvaamasta lapsuudesta sodasta toipuvassa Suomessa. Lisäksi kierretään lyhyesti näyttelyssä tutustumassa kirjan kuvaaman aikakauden teoksiin.

Rinkelinkadun pojista on ilmestynyt juhlapainos vuonna 2022, ja sitä on myynnissä Hämeenlinnan taidemuseon museokaupassa.

taidekasvattaja Salla Nieminen
salla.nieminen@hameenlinna.fi