Täyskäännöksiä ja uusia aloituksia – Hämeenlinnassa kerätään selviytymistarinoita vertaistueksi yrittäjille

Käsityöyrittäjä toteuttaa virtuaalisen ompelukurssin, hotelli tarjoaa majoituksen lisäksi päivähuoneita etätyötä ja etätyöstä lepoa kaipaavia varten, ravintoloitsijoiden kriisistä syntyy tulevaisuuden brändi.

Nämä ja monta muuta tarinaa löytyy Hämeenlinnan kaupungin elinkeinoyhtiö Linnan Kehitys Oy:n juuri julkaisemalta Selviytymistarinoita-sivustolta, jonne kerätään paikallisten yritysten ja yrittäjien selviytymistarinoita rohkaisuksi, inspiraatioksi ja vertaistueksi muille.

”Toivomme tarinoiden auttavan muita samassa vaikeassa tilanteessa olevia yrittäjiä näkemään uusia tulokulmia omaan tuotteeseen/palveluun, kehittämään uudenlaisia toimintatapoja ja yhteistyömalleja tai kokonaan uusia aloituksia liiketoimintaan”, kertoo Linnan Kehityksen viestintäsuunnittelija Tanja Lupari.

Uusia ideoita

Koronakriisi on hyvin lyhyessä ajassa pakottanut monet yrittäjät luomaan itsensä ja yrityksensä uudelleen. Hämeenlinnalainen Ravintola Uoma aloitti yhteistyön paikallisen K-kauppiaan kanssa ja lanseerasi ”Äijien tekemää ruokaa” –brändin.

”Meille tämä pakottava tarve keksiä uutta avasi mahdollisuudet lähteä rakentamaan tulevaisuuteen vahvaa brändiä. Nyt pystymme hyödyntämään ”vapaa-aikaa” uuden konseptin eteenpäin viemiseen ja uusiin mahdollisuuksiin paneutumiseen”, kertoo Ravintola Uoman yrittäjä Joakim Parkkonen.

Hämeenlinnalaiselta Tuuliannan Jooga –yritykseltä korona tyhjensi kalenterin kokonaan vain muutamassa päivässä. Yrittäjä Tuulianna Avantola vajosi hetkeksi epätoivoon, kääri seuraavana aamuna hihat ja siirsi joogapalvelut pikaisesti verkkoon yhteistyössä paikallisen verkkomaksuratkaisuja tuottavan Liikuttajat-palvelun kanssa.

”Kriisi voi toimia mahdollisuutena yrittäjälle etsiä uusia toimintatapoja, mitkä sitten jatkossa, kun tämä hulluus on ohi, poikivat lisätuloja perustyön oheen. Yrittäjiltä kaivataan nyt innovatiivisuutta, uusia tapoja ajatella ja toimia. Jos olet ollut vahvasti aina asiakkaita varten, ole sitä myös nyt, mutta vielä vahvemmin!” Avantola kehottaa.

Selviytymistarinat löytyvät osoitteesta:
www.hameenlinna.fi/tyo-ja-elinkeino/selviytymistarinoita/