Tehdas tanssii -festivaali Hämeenlinnassa 3.-8.8.

Kyseessä on jo seitsemäs kerta, kun hyvän fiiliksen tanssitapahtuma kerää yhteen harrastajat, ammattilaiset sekä tanssista kiinnostuneet esityksiin, kursseille ja yleisötapahtumiin.

Festivaali katsoo positiivisin mielin tulevaan elokuuhun ja on julkaissut Tehdas tanssii -ohjelmiston tapahtuman verkkosivuilla www.tehdastanssii.fi. Samalla kuitenkin kuljetetaan rinnalla vaihtoehtoista suunnitelmaa järjestää festivaali etänä, mikäli tilanne niin vaatii. Festivaalitiimi seuraa Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen, Aluehallintoviraston ja Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin ohjeistuksia ja noudattaa voimassa olevia suosituksia.

Tuleva ohjelmisto pitää sisällään esityksiä, kursseja ja yleisötapahtumia tanssin laajalta kentältä. Tapahtumapaikkoina toimivat Verkatehdas, Hämeenlinnan tori, Museo Militaria, Bio Rex, Suistoklubi, sekä Aulangon puistometsä.

Festivaalin pääesiintyjänä on UMC-Dance Company. Kuva: Ville Mäkäräinen

Festivaalilla vierailevat esityksineen UMC-Dance Company Reija Wäreen teoksella Movements – Motions – Mindsets, Samuli Emery Barnaby
Boothin teoksella We Do This. We Don´t Talk, sekä Riku Lehtopolku ja Mikko Makkonen teoksellaan Levoton maa | Restless Earth.

Festivaalilla vierailee myös Ben Furyn (Mar/Be) ohjaama X·over, joka sai ensiesityksensä URB 21 -festivaalilla 7.6.2021.

Ensimmäistä kertaa festivaalilla nähdään nyt myös tanssielokuvia

Elokuvakokonaisuudet on kuratoinut suomalaisen tanssielokuvan pioneeri Kati Kallio. “Tehdas tanssii -festivaali on saavuttanut aktiiviharrastajien ja ammattilaisten keskuudessa pidetyn tapahtuman maineen: Tehdas tanssii -festivaalille halutaan tulla esiintymään, opettamaan sekä nauttimaan tanssin maailmasta”, kertovat festivaalin taiteelliset johtajat Tanja Kunnari ja Tuula Penttilä.

“Tänä vuonna toivomme erityisesti hämeenlinnalaisia tutuille paikoille kokemaan, tuntemaan ja nauttimaan tanssista. Muun muassa tämän vuoksi tapahtumapaikkoina on kaupunkilaisille tutut miljööt, jotka samalla pääsemme esittelemään ylpeänä myös ulkopaikkakuntalaisille” he jatkavat.

Festivaalin kurssivalikoimasta löytyy vaihtoehtoja ensikertalaisille, tanssinharrastajille sekä ammattilaisille. Osa kursseista ovat avoimia kaikille aiheesta kiinnostuneille, tanssitaustasta riippumatta. Kursseille saapuvat opettamaan maamme huippuopettajat.

Festivaalia tukevat Suomen Kulttuurirahasto, Suomen Kulttuurirahaston Hämeen rahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Hämeenlinnan kaupunki.

Lisäksi festivaali tekee yhteistyötä URB festivaalin, Cinadansin, Sibelius-opiston, TR Studion ja Kino Tavast ry:n kanssa.

Tehdas Tanssii -festivaali verkossa