Tiedote koronavirustilanteessa elintarvikealan toimijoille

Suunnitteletko uutta tai toisenlaista elintarviketoimintaa?

Koronaviruksen aiheuttamana poikkeusaikana monelle elintarvikehuoneistolle on syntynyt tarve kehittää uusia toimintamalleja. Tarjoilupaikat voivat asiakaspaikkojen sulkeuduttua aloittaa valmiiden ruoka-annosten ulosmyynnin (take away –toiminta) tai valmiiden aterioiden tai ruoka-annosten kuljettamisen kuluttajille tai vähittäismyyntiin, jolloin vaatimukset elintarvikkeista annettavista tiedoista muuttuvat. Tai elintarvikealan ammattilainen voi suunnitella elintarvikehuoneiston perustamista kotiin, josta ruoka-annokset toimitettaisiin suoraan asiakkaalle.

Tämä kaikki on sallittua, mutta kaikessa toiminnassa tulee ottaa huomioon hyvät hygieeniset toimintatavat sekä lainsäädännön vaatimukset sekä poikkeustilannetta varten THL:n ja Ruokaviraston antamat erityisohjeet.

Lue Ruokaviraston sivua Usein kysyttyä COVID-19 koronaviruksesta elintarvikealan yrityksille

Muistathan ottaa yhteyttä elintarvikevalvontaan, kun aloitat uutta toimintaa tai muutat olennaisesti jo olemassa olevaa toimintaa. Uuden toiminnan aloittaminen edellyttää tavallisesti elintarvikehuoneistoilmoituksen tekemistä, mutta toiminnan muuttuessa riittää usein vain muutoksesta tiedottaminen.

Lisätietoja: Hämeenlinnan kaupungin elintarvikevalvonta