Tutustu Iittala Villageen mobiiliohjatulla Tarinareitillä

Hämeenlinnan Iittala Village panostaa omatoimiseen ulkona viihtymiseen – mobiiliohjattu Tarinareitti on julkaistu vierailijoiden ja kyläläisten iloksi. Juhlavuoden kesä alkaa Iittalassa 29.–30. toukokuuta.

Iittala Village kutsuu Sinut tutustumaan Hämeenlinnan Iittalan kylään mobiiliohjatulla Tarinareitillä. Reitti alkaa Lasimäen sydämestä, infotaulu ohjeineen on keskellä Lasimäkeä, polkujen risteyksessä. Taulusta löydät nettiosoitteen, josta pääset kuuntelemaan reitin tarinat. Taulusta löytyy myös QR-koodi, jolla pääset tarinoihin käsiksi.

Tarinoita kertovat muun muassa iittalalaiset lapset, lasinpuhaltaja menneisyydestä ja viikinkinainen, jonka miekka aikoinaan löydettiin Iittalan alueelta ja on nyt talletettu Kansallismuseoon.

Tarinareitin ovat työstäneet Hämeen ammattikorkeakoulun Design Factoryn opiskelijaryhmä yhteistyössä Iittala Villagen toimijoiden kanssa. Tekemisessä ovat olleet mukana myös Iittalan yhtenäiskoulun toisen luokan oppilaat.

“Aivan upea Iittalaa elävöittävä kokonaisuus, joka on syntynyt kahden oppilaitoksen ja paikallisten toimijoiden yhteistyönä. Tarinareitti on kaunis elämys jo sinänsä, mutta lasten tarinat nostavat hymyn huulille ja historia antaa mielenkiintoista näkökulmaa Iittala Villageen”, hehkuttaa Pia Niemikotka Go Iittala -hankkeesta.

Iittala Villagessa kannattaa bongailla myös kylän kestävän kehityksen infotauluja. Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tuottamat tietoiskut kertovat, kuinka paljon luontoa säästyy kestävä kehitys huomioimalla. Luonnonvaroja mitataan tutuilla aineksilla, esimerkiksi kananmunilla. Vertailussa on muun muassa henkilöautolla ja junalla Iittalaan tulijan kuluttama luonnonvarojen määrä.

Forssan kuvataidekoulun oppilaat ovat tuoneet 140-vuotiaalle Iittalan Lasitehtaalle onnittelukukkasia. Muovista sulattamalla tehdyt kukat ruukuissaan ilahduttavat lasten leikkipaikan läheisyydessä. ”Tekijät ovat 4–15-vuotiaita kuvataidekoululaisia. Kukkasten terälehdistä löytyy monenlaisia mielenkiintoisia juttuja, kannattaa tutkia lähempää”, vinkkaa yhteyshenkilönä toiminut Sari Helin Linnanrouvasta.

Juhlavuonna Iittala Village on täynnä elämää ja tekemistä, tutustu Iittala Villagen kesän 2021 tapahtumatarjontaan osoitteessa www.iittalavillage.fi

Lisätietoja:

Go Iittala Village – Muotoilun, taiteen ja artesaanien kylän yhteiskehittäminen
Pia Niemikotka, Linnan Kehitys Oy
p. 040 8682087, pia.niemikotka@linnan.fi

Kuva: Tarinareitin opastetaulu löytyy Lasimäkeläiskorttelin sydämestä, polkujen risteyskohdasta. Kuvaaja: Mari Nikkanen