Työkokeilun kautta työllistymiseen

Aiemmin metsuriksi valmistunut Jiri Lehtinen osallistui Hämeenlinnan kaupungin työllisyyspalveluiden järjestämään KYKY3-työkokeiluun alkukeväästä. KYKY-työkokeilu on järjestämä intensiivinen ja ajan hermolla oleva neljän viikon työnhaun valmennusta ja työkokeilua sisältävä jakso. Siinä työnhakijalla on mukana sekä omavalmentaja että työhönvalmentaja. Työkokeiluun kuului aluksi valmennusjaksolla työnhakua edistäviä teemoja, CV:n päivittäminen sekä työhakemusten laatimista ja lähettämistä eri työpaikkoihin.

KYKY-työkokeilun työpaikka etsitään huomioimalla osallistujan tausta, osaaminen ja toiveet. Työhönvalmentaja Päivi Harju oli ollut yhteydessä moniin eri hämeenlinnalaisiin yrityksiin mahdollisia työkokeilupaikkoja kartoittaen. Yksi kiinnostava paikka löytyi KH-Kiinteistöala Oy:stä kiinteistöhuollon parista. Päivi oli ollut yhteydessä aluksi yrityksen toimitusjohtaja Juha Kortemaahan ja myöhemmin huollon palvelupäällikkö Kim Kuhlströmiin. Yritys oli varsin kiinnostunut ottamaan työkokeilijoita.

Kuhlström kertoo, kuinka työkokeilijat kävivät ensin tutustumassa paikan päällä yritykseen ja kiinteistönhoitajan erilaisiin tehtäviin. Kierroksen päätteeksi keskusteltiin mahdollisesta sopimuksesta. Jiri aloitti työkokeilun kiinteistöhuollossa ulkoalueiden hoidossa.

Kuukauden työkokeilun aikana hän pääsi nopeasti tutustumaan kokeneiden työntekijöiden mukana myös muihin kiinteistöhuollon tehtäviin, muun muassa asiakaskäynneille, joilla korjattiin vesikalusteita. Sitä kautta tuli palautetta, että mies pärjää myös sisähommissa hyvin. Varsinaisen työkokeilun jälkeen Jiri olikin KH-Kiinteistöalalla vielä parisen viikkoa harjoittelussa.

Keltaiseen työasuun pukeutunut mies istuu työkoneen ohjaimissa ja oven edessä seisoo toinen mies.
Etualalla huollon palvelupäällikkö Kim Kuhlström ja ohjaimissa Jiri Lehtinen. Kuva: Aatu Antikainen

Kim Kuhlström kertoi, että hän sai omilta kiinteistönhoitajilta hyvin positiivista Jiristä.

”Jiri haluttiin saada kantamaan meidän takkia jatkossakin, joten päätimme tarjota hänelle työpaikkaa”, kehaisee Kim Kuhlström.

Molemmat osapuolet kertovat olevansa varsin tyytyväisiä kokemukseen.

”Sovittiin yhteiset pelisäännöt ja ruvettiin hommiin”, kertoo Kim.

Jiri Lehtinen on ollut tekemässä pitkää sijaisuutta. Tällä hetkellä hänen työtehtäviinsä on kuulunut pihojen kunnossapitoa, kuten hiekkojen poistoa ja aiemmin talvikeleillä lumitöitä.

”Koko ajan saa tehdä uutta, samanlaista päivää ei ole ollut”, Jiri kuvailee työpäiviään.

Hyvän työotteen ansiosta pestille on jatkoa luvassa. Uusien asiakaskohteiden myötä Kuhlström on lupaillut Lehtiselle omaa huoltoaluetta. Jiri suositteleekin tarttumaan rohkeasti työkokeilun tuomiin mahdollisuuksiin:

”Ei sitä muuten näitä hommia opi kuin tekemällä ja työkokeilu antaa siihen mahdollisuuden. Tämä on työpaikkana hyvä ja työporukka on tosi mukavaa. Voin suositella!”

Noin 100 henkilöä työllistävälle KH-Kiinteistöalalle työkokeilu on suhteellisen uusi asia. Positiivisen kokemuksen myötä he ovat valmiita ottamaan työkokeilijoita jatkossakin. Kausiluonteista työtä riittää ympäri vuoden. Huollon palvelupäällikkö Kim Kuhlström kannustaakin ottamaan yhteyttä, sillä työkokeilu voi johtaa työsopimukseen – saa soittaa!

Lisätietoja työkokeilusta:

Työhönvalmentaja Päivi Harju, paivi.harju@hameenlinna.fi