Uusien maksupäätösten sekä laskutuksen aikataulu koti- ja asumispalveluissa

Uudistettu asiakasmaksulaki tuli voimaan 1.7.2021. Uudistetun lain myötä jatkuvan ja säännöllisen kotihoidon sekä asumispalvelujen maksuperusteet muuttuivat. Muutos koskee asiakkaita, joille koti- tai asumispalvelu on myönnetty sosiaalihuoltolain perusteella, pääasiassa ikääntyneitä ja mielenterveyskuntoutujia.

Tiedoksi maksupäätöksistä

Kaikille kyseisten palvelujen asiakkaille on lähetetty ohjeet ja lomakkeet tarvittavien tulojen ja vähennysten ilmoittamiseksi touko-kesäkuussa. Tällä hetkellä käynnissä on tuloselvitysten tekeminen ja vähennysten huomioiminen kotihoidon asiakkaille. Seuraavaksi vastaavat tiedot tarkistetaan palveluasumisen ja pitkäaikaishoivan asiakkailta. Tuloselvitysten jälkeen voidaan tehdä uudet maksupäätökset.

Koska koti- ja asumispalvelujen asiakkaita on Hämeenlinnassa suuri määrä (yhteensä noin 1800), kestää aikansa, että kaikille asiakkaille saadaan tehtyä uudistetun lain mukaiset maksupäätökset. Uudet päätökset saadaan tehtyä arviolta syys-lokakuun aikana sekä kotihoidon että pitkäaikaishoivan osalta.

Tiedoksi laskutuksesta

Asiakkaita laskutetaan 1.7. alkaen takautuvasti uuden maksupäätöksen mukaisilla palveluhinnoilla. Tällä hetkellä laskutus on noin kaksi kuukautta myöhässä.

Olemme katsoneet parhaaksi aloittaa laskutuksen uuden lain mukaisilla hinnoilla vasta, kun kaikki maksupäätökset on saatu valmiiksi. Joudumme alussa laskuttamaan asiakkaita kaksi kuukautta kerrallaan, jotta pääsemme jatkossa ajantasaiseen aikatauluun. Ensin laskutamme heinä-elokuun palvelusta jonka jälkeen vuorossa on syys-lokakuun laskutus. Tämän jälkeen palvelun laskutus jatkuu normaalisti yksi kuukausi kerrallaan.

Mikäli tästä aiheutuu vaikeuksia maksaa lasku eräpäivään mennessä, ottakaa yhteyttä Ikäihmisten asiakasohjausyksikön palvelusihteereihin maksusuunnitelman tekemiseksi p. 03 621 2487 (arkisin klo 9-11), asiakasohjaus.laskutus@hameenlinna.fi.

Pahoittelemme asiakkaillemme muutoksesta aiheutuvaa vaivaa ja pyydämme kärsivällisyyttä. Teemme parhaamme, jotta uudet maksupäätökset saataisiin valmiiksi ja laskutus ajan tasalle mahdollisimman pian.

*Päivitetty 24.8.2021 laskutuksen tiedoilla.