Vanajavesikeskuksen Itämeripäivää vietetään torstaina 26.8.2021

Vanajavesikeskuksen pihapiirissä ja kävelymatkan päässä rannassa vietetään torstaina 26.8. klo 17-19 koko perheen Itämeripäivää. Alueella on vesiaiheisia toiminta- ja infopisteitä. Tapahtuman alussa julkistetaan Vanajavesikeskuksen valokuvauskilpailun voittajat.

John Nurmisen Säätiön viime vuonna käynnistämää ja koordinoimaa Itämeripäivää vietetään vuosittain aina elokuun viimeisenä torstaina erilaisten tapahtumien ja tempausten parissa. Teemapäivän tavoitteena on nostaa esille tärkeitä merellisiä aiheita ja innostaa tekemään konkreettisia tekoja Itämeren hyväksi. Päivä juhlistaa meren monimuotoisuutta ja mittaamatonta arvoa. Juhlinnan lisäksi tavoitteena on lisätä tietoa meren luonnosta, kulttuurista ja historiasta.

Ohjelma rannassa:

• Hämeenlinnan Järvipelastajien pelastusnäytökset klo 17.30 ja 18.30. Näytösten välissä on mahdollisuus tutustua pelastuskalustoon ja kuulla järvipelastustoiminnasta
  • Aava-Tuotteet Oy esittelee suunnittelemiaan ja kehittämiään tuotteita (kaislaleikkuri)
  • Tietoa haittakasvi isosorsimosta
  • Vedentutkimusta – vesinäytteen ottoa ja mikroskopointia: näkyykö vesieliöitä?

Ohjelma pihapiirissä:

• Vanajavesikeskuksen valokuvauskilpailun tulosten julkistus klo 17
  • Viistokaiku24:n edustaja kertoo ja esittelee viistokaikuluotauslöydöksiä
  • Kiertokapulan infoteltalla opastetaan ja neuvotaan kierrätysasioissa
  • Hämeenlinnan kaupunki esittelee ilmastotyötään
  • Lammin biologisen aseman toiminnan sekä vedenalaisrobotin esittelyä, nähtävillä myös reliktiäyriäisiä
  • Luonnonperintösäätiön edustaja paikalla esittelemässä toimintaa
  • Särkibaarissa maistellaan savusärkeä ja –lahnaa

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja:
Sanni Manninen Johansen, Vanajavesikeskuksen pääsihteeri, 050 344 1715, sanni.manninen.johansen@vanajavesi.fi
Osoite: Perttulantie 84, 13430 Hämeenlinna