Vuodenvaihde tuo muutoksia yli 18-vuotiaiden mielenterveys- ja päihdepalveluihin

Hämeenlinnassa aloittavat vuodenvaihteessa toimintansa katkaisu- ja vieroitusyksikkö ja matalan kynnyksen Päivätupa. Lisäksi A-klinikan palvelut Hämeenlinnassa siirtyvät hyvinvointialueen toiminnaksi.

Kun olet huolissasi omasta tai läheisesi mielen hyvinvoinnista tai päihteiden käytöstä, ota ensisijaisesti yhteyttä omalle terveysasemalle, neuvolaan, koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoon tai työterveyshuoltoon. Oma Hämeen nettisivuilta löydät Terapianavigaattorin. Käytä Terapianavigaattoria, jos olet uusi asiakas, jotta ammattilaiset osaavat ohjata sinut oikean palvelun piiriin.

Hämeenlinnassa aloittaa tammikuussa toimintansa hyvinvointialueen 8-paikkainen katkaisu- ja vieroitusyksikkö, joka tarjoaa ympärivuorokautista hoitoa. Yksikköön hakeudutaan lääkärin tai päihdetyöntekijän lähetteellä.

A-klinikan aiemmin tarjoamat päihdepalveluiden avopalvelut siirtyvät vuodenvaihteessa hyvinvointialueen palveluiksi ja Viipurintien terveysasemalle. Ajanvaraukseton sairaanhoitajan vastaanotto täysi-ikäisille asiakkaille toimii arkisin klo 9.30–10.30 Viipurintiellä 3. kerroksessa, D-siivessä. Vastaanotolla tehdään hoidon tarpeen arvio ja ohjataan oikean hoidon piiriin. Lähetettä ei tarvita. A-klinikan päihdekuntoutujille tarjoamat asumispalvelut Sotkankadulla jatkavat toimintaansa myös vuodenvaihteen jälkeen.

Oma Häme tarjoaa mielenterveys- ja päihdepalveluja matalalla kynnyksellä. Forssan, Hämeenlinnan ja Riihimäen mielenterveys- ja päihdeyksiköihin ei tarvita lähetettä, vaan apua tarvitseva voi soittaa tai tulla paikan päälle. Ainoastaan katkaisu- ja vieroitusyksikköön tarvitset lähetteen. Palveluiden yhteystiedot on listattu tämän artikkelin loppuun. Ne päivitetään myös mielenterveys- ja päihdepalveluiden sivulle

Uusi, matalan kynnyksen kohtaamispaikka

Hämeenlinnassa on avautunut matalan kynnyksen kohtaamispaikka kantahämäläisille, yli 18-vuotiaille asunnottomille, päihderiippuvaisille ja palveluiden ulkopuolella oleville henkilöille.

Päivätupa sijaitsee Matti Alangon katu 1:ssä.  Lämminhenkiseen Päivätupaan ovat kaikki tervetulleita sellaisena, kuin he ovat. Päivätupa tarjoaa sisältö arkeen, sosiaalisia kontakteja ja mielekästä tekemistä. Päihteiden käyttö on sisätiloissa kiellettyä, mutta Päivätupaan voi tulla päihtyneenä. Päivätuvan kävijöille tarjotaan kahvia ja voileipiä, puuroa ja palveluohjausta sekä mahdollisuutta lepoon, peseytymiseen ja pyykinpesuun. Asiakkaiden käytössä on myös tietokone.

Päivätuvan ohjaajat tukevat asiakkaita ja käyvät keskustelua siitä, miten voitaisiin elämässä edetä kohti parempaa ja mitä palveluja Oma Hämeellä on heille tarjota. Asiakkaan käytettävissä on riippuvuuspalvelujen sosiaalityön palvelut sekä aikuissosiaalityön palvelut.

Päivätupa tekee yhteistyötä erilaisten järjestöjen kanssa. Asiakkaiden tarpeiden mukaan voidaan perustaa erilaisia ryhmiä asiakkaiden elämän tukemiseen. Tammikuussa Päivätuvassa pidetään avointen ovien päivä, ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Tarkemmat tiedot Oma Hämeen verkkosivuilta.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen OmaHäme-tunnus