Lähimaksu käyttöön Hämeenlinnan joukkoliikenteessä 1.11.2021

Hämeenlinnan seudun joukkoliikenne ottaa lähimaksamisen käyttöön koko liikenteessään neljäntenä kaupunkina Suomessa Turun, Tampereen ja Oulun jälkeen. Joukkoliikennematkan voi maksaa maanantaista 1.11.2021 alkaen vilauttamalla etälukijassa lähimaksua pankkikortin tai mobiililaitteen lähimaksuominaisuutta.

Lähimaksu on uusi, nopea, helppo ja turvallinen tapa ostaa Hämeenlinnassa bussilippu.

Lähimaksaminen on maksujärjestelmä joka ei kysy PIN-tunnusta, vaan maksukortin näyttäminen etälukijaan riittää bussimatkan maksamiseksi. Lähimaksu on kätevä maksutapa, sillä järjestelmä laskee asiakkaalle aina edullisimman hinnan matkustuksen mukaan. Kun matkustat tietyn euromäärän päivän aikana, veloitetaan päivälipun hinta. Myöhemmin käyttöön tulee myös viikkolippu. Kun matkustat viikossa tietyn määrän, veloitetaan viikkolipun hinta.

Lähimaksu onnistuu yleisimmillä pankkikorteilla sekä mobiilisovelluksilla

Lähimaksu onnistuu Visa, Visa Electron, Mastercard ja Eurocard –korteilla. Maksuvälineenä toimivia mobiilimaksusovelluksia ovat GooglePay ja ApplePay, joista ensin tulee käyttöön ApplePay ja hieman myöhemmin myös GooglePay.

Näin maksat bussimatkan lähimaksulla:

  1. Valitse näytöltä ”lähimaksu”-painike.
  2. Jos matkustat muita vyöhykkeitä kuin lähtövyöhyke, valitse vyöhykkeet. Jos siis matkustat vain esim. A-vyöhykkeellä ja nouset kyytiin A-vyöhykkeellä, sinun ei tarvitse valita erikseen vyöhykkeitä.
  3. Aseta maksukortti etälukijan vasemmalla puolella olevaan kortinlukijaan. Jos maksu onnistuu, lukijalaite ilmoittaa matkustusvyöhykkeet ja näyttöön tulee OK-merkki.

Näytölle ei tule näkyviin matkan hintaa, koska hintalaskenta tehdään taustajärjestelmässä.

Lähimaksulla ostetun bussilipun hinta on esim. A-vyöhykkeellä 2,40€ Waltin aikuisen arvolipun hinta. Myöhemmin maksukattoa laajennetaan kerta- ja päivälippuista edelleen viikkolippuihin.

vyöhykkeetkertalippupäiväkohtainen
hintakatto
viikkokohtainen
hintakatto
A / B / C2,40 €8,00 €tulossa
DE / FG / HI2,50 €8,00 €tulossa
D2,00 €6,60 €tulossa
AB / BC / CD / CDE3,50 €9,50 €tulossa
ABC / BCDE / CDEFG4,80 €12,00 €tulossa
DEFGHI5,40 €12,00 €tulossa
ABCDE / BCDEFG / CDEFGHI6,30 €13,00 €tulossa
ABCDEFG / BCDEFGHI7,00 €14,00 €tulossa
ABCDEFGHI7,70 €15,00 €tulossa

Maksukortilla maksetaan aina bussiin noustessa. Järjestelmä tarkistaa vaihtoyhteyden voimassaolon taustassa, eikä veloita vaihtoajan puitteissa tehdyistä uudesta matkasta uutta maksua

Esimerkki 1 – matka tapahtuu vain yhdellä vyöhykkeellä

  • Asiakas tekee ensimmäisen matkan A-vyöhykkeellä klo 9:00, jolloin veloitus on 2,40 € -> Voimassa klo 10:30 asti
  • Asiakas tekee toisen matkan A-vyöhykkeellä klo 9:30, jolloin veloitus on 0,00 €

Jos matkustaja päättääkin matkustaa vaihtoajan puitteissa eri vyöhykkeitä, veloittaa järjestelmä vain erotuksen osuuden.

Esimerkki 2 – matka tapahtuu useammalla vyöhykkeellä

  • Asiakas tekee ensimmäisen matkan AB-vyöhykkeillä klo 9:00, jolloin veloitus on 3,50 € -> Voimassa klo 10:30 asti
  • Asiakas tekee toisen matkan vyöhykkeillä BC klo 9:30, jolloin veloitus on 1,30 € (2 vyöhykkeen ja 3 vyöhykkeen hinnan erotus) -> Lippu muuttuu ABC-vyöhykkeiden lipuksi ja on voimassa edelleen klo 10:30 asti
  • Asiakas tekee kolmannen matkan BC-vyöhykkeillä klo 10:00, jolloin veloitus on 0,00€

Matkustajan tarvitsee vain tietää mihin asti eli mille vyöhykkeelle on bussiin noustessa matkustamassa. Kone on automaattisesti jo oikealla lähtövyöhykkeellä.

Lähimaksussa on päiväkohtainen maksukatto

Lähimaksutavassa on asetettu päiväkohtaiset maksukatot. Maksukatto on maksimimäärä mitä asiakkaalta voidaan veloittaa päivän aikana. Lähimaksussa päivällä tarkoitetaan kello 00.00 ja 23.59 välistä aikaa.

Esimerkki 1 – vuorokauden vaihtuminen matkustettaessa yhdellä vyöhykkeellä

  • Asiakas tekee ensimmäisen matkan A-vyöhykkeellä klo 23:05, jolloin veloitus on 2,40 € -> Voimassa klo 23:59 asti
  • Asiakas tekee toisen matkan A-vyöhykkeellä klo 00:02, jolloin veloitus on 2,40 €

Esimerkki 2 – vuorokauden vaihtuminen matkustettaessa useammalla vyöhykkeellä

  • Asiakas tekee ensimmäisen matkan AB-vyöhykkeillä klo 00:30, jolloin veloitus on 3,50 € -> Voimassa klo 01:50 asti
  • Asiakas tekee toisen matkan vyöhykkeillä AB klo 9:30, jolloin veloitus on 3,50 €
  • Asiakas tekee kolmannen matkan AB-vyöhykkeillä klo 12:15 -> AB -vyöhykkeen maksukatto 9,50 € tulee täyteen, jolloin veloitus kolmannesta matkasta on 2,50 €
  • Kolmannen matkan jälkeen asiakas matkustaa AB-vyöhykkeillä veloituksetta klo 23.59 saakka
    Jotta maksukatto toimii, tulee asiakkaan käyttää kaikilla matkoilla samaa maksukorttia tai samaa mobiilimaksutapaa. Fyysistä maksukorttia ja mobiilimaksutapaa ei voi käyttää ristiin maksukaton saavuttamiseksi.

Vyöhykkeiden yli ei voi hypätä. Jos asiakas matkustaa esimerkiksi D-vyöhykkeen sisällä yhden matkan ja myöhemmin samana päivänä siirtyy muulla kuin joukkoliikenteellä A-vyöhykkeelle, maksukatto muuttuu neljän vyöhykkeen maksukatoksi A-D.

Miten leimaus näkyy?

Kun leimaus on onnistunut, näkyy vihreällä pohjalla valkoinen väkänen ja tieto vyöhykevalinnasta.

Kun leimaus epäonnistuu, laitteessa näkyy punaisella pohjalla
valkoinen ruksi ja virheen syy.

Virheilmoitukset asiakasnäkymässä:

  • Kortti ei kelpaa | Card not valid
  • Yksi kortti kerrallaan | One card at a time
  • Kortti jo leimattu | Card already tapped

Kun matkustaja jättää esim. valitsematta vyöhykkeen tai GooglePayssa tai ApplePayssa menee jotain väärin, asiakaspäätteellä näkyy keltaisella pohjalla huutomerkki. Asiakkaan tulee katsoa omasta puhelimestaan ohjeet, miten hän voi korjata tilanteen.

             Huomautus asiakasnäkymässä:

  • Poista kortti lukijasta ja valitse vyöhykkeet | Remove the card from the reader and select zones
  • Katso ohjeet puhelimesta | See the instructions on the phone

Maksutapahtumien tarkistus ja kuitin tulostus

Voit tulostaa maksukortilla maksetuista matkoista kuitin jälkikäteen, kirjautumalla maksukortin debit-puolen numerosarjalla asiakasportaaliin. Asiakasportaalin on osoitteessa hameenlinna.littlepay.com.
Lähimaksulla voit maksaa vain omat matkasi. Jos haluat maksaa samalla kertaa useamman henkilön matkan, voit käyttää bussilipun ostamiseen Waltti-korttia, Waltti-mobiilia, käteistä tai käytössä olevia mobiilimaksusovelluksia (GooglePay ja ApplePay).

Mobiilimaksusovelluksilla voi maksaa vain yhden henkilön matkan.
Jos maksukortilla ei ole katetta lippua ostettaessa, laite ei hyväksy korttia.
Jos järjestelmä ei pysty veloittamaan jo matkustettua matkaa, menee maksukortti sulkulistalle,
eikä sillä voi matkustaa uudelleen ennen kuin veloittamattomat matkat on pystytty veloittamaan kortilta. Suorituksen jälkeen kortilla voi jälleen matkustaa normaalisti.

Lisätietoja lähimaksamisesta löydät sivulta ”lähimaksaminen