Mikä on Kanta-informointi ja miten se liittyy hyvinvointialueisiin?

Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa, ja sen vuoksi kaikki kansalaiset saavat ilmoituksen, miten heidän tietojensa käyttö on muuttunut sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tämä ilmoitus on niin sanottu Kanta-informointi. Ilmoituksen voi lukea ja kuitata saaduksi kätevimmin Omakannassa. Noin miljoona suomalaista on näin jo tehnyt.

Informointi on välttämätön, vaikkei tuo suuria muutoksia kansalaiselle.

Kaikkien sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tietoja tallennetaan Kanta-palveluihin. Nyt kun hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa, jokainen saa ilmoituksen siitä, mitä Kanta-palvelut ovat, miten tietoja käytetään sote-palveluissa ja miten voi itse vaikuttaa tietojensa käyttöön. Tätä ilmoitusta kutsutaan Kanta-informoinniksi.

– Kanta-informoinnilla varmistetaan, että kansalainen saa tietoa itseään koskevista asioista. Sinällään informoinnissa ei ole kyse isosta muutoksesta tai uudesta asiasta, palvelutoiminnan päällikkö Outi Lehtokari Kanta-palveluista taustoittaa.

Vaikka uusin Kanta-informointi ei tuo suuria muutoksia kansalaiselle, informointi eli ilmoitus on annettava lain mukaan kaikille. Ilmoitus on ollut mahdollista kuitata Omakannassa marraskuusta 2022 asti. Jos sen on jo kuitannut, ei tarvitse tehdä enää mitään. Edellisen kerran kansalaiset saivat Kanta-informoinnin marraskuussa 2021.

Tiedote kokonaisuudessaan Kela:n verkkopalvelussa