NeuvolaChat -palvelu alkaa Hämeenlinnassa

Sähköinen satavuotias – Neuvolapalvelut täyttää tänä vuonna 100 vuotta! Kypsästä iästään huolimatta neuvolapalvelut haluaa olla asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukana uusiutuva palvelu.

Keväällä neuvola-asiakkaille suunnatun sähköisen kyselyn pohjalta eniten toiveita esitettiin neuvolan digitaalisten palveluiden kehittämisen suhteen. Sähköinen ajanvarausmahdollisuus, chat-palvelu ja etävastaanottomahdollisuus nousivat toiveissa esille.

Asiakkaat toivoivat sähköisten palveluiden lisäävän joustavuutta sekä helpottavan asiointia ja yhteydenottoa. Chat-palvelua toivottiin, jotta neuvolapalvelut tulisi tavoitettavammaksi ja yhteydenottoon olisi matala kynnys.

NeuvolaChat alkaa 19.9.

Chat mahdollistaa keskustelun muuttamisen videopuheluksi, jolloin saat nopean etävastaanoton terveydenhoitajan kanssa. Chat-palvelu on käytössä arkisin klo 8-14, ja chatin päässä on yksi Hämeenlinnan alueen terveydenhoitaja kerrallaan. Voit aloittaa chatin nimettömästi tunnistautumatta. Jos kyseessä on terveystietoihin liittyvät asiat, terveydenhoitaja pyytää sinua chatissa kirjautumaan suomi.fi-palveluun.

Chatin kautta voit kysyä tai hoitaa kaikkea neuvolaikäisten lapsiperhe-elämään, raskauteen, tai ehkäisyasioihin liittyviä asioita; samoja asioita, mitä hoidetaan neuvolapalveluissa muutenkin. Chatin kautta hoidettavat asiat on hyvä pitää sellaisena, joista on helppo keskustella viestien tai videopuhelun välityksellä. Otathan huomioon, että chatin päässä ei ole välttämättä oman neuvolasi terveydenhoitaja. Chatin terveydenhoitaja voi välittää tarvittaessa yhteydenottopyynnön omalle terveydenhoitajallesi. Lapsen tai vanhempien sairaudenhoidolliset asiat kuuluvat edelleenkin omien terveysasemien hoidettaviin asioihin.

Suurimmaksi osaksi neuvolakäynnit hoituvat jatkossakin työn luonteen vuoksi paikan päällä asioiden, mutta meille voit esittää toiveita myös etävastaanottojen käytöstä.

NeuvolaChatin löydät Neuvola-sivun oikeasta alakulmasta arkisin klo 8-14.