Pööli sulautuu vanhaan asemamiljööseen

Hämeenlinnan juna-aseman viereen nousee kesän aikana pysäköintitalo, jonka nimen keksivät päiväkotilapset. Asemanseudun pysäköinti muuttuu maksulliseksi syksyllä.

Pöölissä on 599 autopaikkaa ja 112 paikkaa pyörille. Mutta mikä ihmeen Pööli?

Kun pysäköintitalo alkoi rakentua, pyysimme apuun työmaan vieressä sijaitsevan päiväkodin lapset. Toivoimme, että lasten vilpitön luovuus toisi nimelle jotain aivan odottamatonta, sanoo Linnan Kehityksen markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Tiitola.

Lapsille kerrottiin vain, että rakennukseen tulee viisi kerrosta ja 300 rappusta, ei sen käyttötarkoitusta. Nimiehdotuksia tuli parisenkymmentä. Niiden joukossa olivat muun muassa Pööli, Ahiikiva ja Pantterimies.

”Pööli tuntui hyväntuuliselta ja suuhun sopivalta”, nauraa Linnan Kiinteistökehityksen ja Hämeenlinnan Pysäköinnin toimitusjohtaja Ari Mielty.

Myös pysäköintitalon ulkoasu jatkaa epätavanomaista linjaa: rakennus verhoillaan osaksi punatiilellä, jolloin se sopii yhteen aseman muiden vanhojen rakennusten kanssa. Talon ulkonäkö viimeistellään taideteoksella.

Pyörän saa lukkojen taakse

Asemanseudun pysäköinti menee uusiksi syksyllä 2020, ja pysäköintitalo on yksi osa kokonaisuutta. Parkkipaikkoja tarvitsevat pendelöijät, junamatkustajien saattoliikenne sekä Asemanrannan uusien talojen asukkaat.

Erityisen iloinen Hämeenlinnan kaupunkirakennejohtaja Tarja Majuri on siitä, että pyörän pysäköinti asema-alueelle on jatkossa helpompaa ja turvallisempaa. Asemarakennuksen vieressä olevaa pyöräparkkia parannetaan ja Pööliin saa pyörän sisälle lukkojen taakse.

Haluamme lisätä kaupunkilaisten mahdollisuuksia pyöräilyn ja joukkoliikenteen käyttöön, Majuri sanoo.

Suunnitelmissa on myös bussiliikenteen selkiyttäminen asema-aukiolla. Pöölissä myös sähkökäyttöiset kulkuneuvot on huomioitu: parkkitalosta löytyy sähköautoille sekä nopeita että hitaita latauspaikkoja ja sähköpyörille akkujen lataukseen tarkoitetut lokerot.

Juna-autolipun mahdollisuutta selvitetään

Hämeenlinnan kaupunki selvittää mahdollisuutta yhdistää pysäköintimaksu ja junalippu yhdeksi tuotteeksi.

Pysäköinnin hinnoittelusta ei ole vielä päätetty, mutta se noudattaa todennäköisesti samaa hintatasoa Hämeenlinnan muiden pysäköintilaitosten ja maksullisten pitkäaikaispysäköintiin varattujen pysäköintialueiden kanssa.

”Pysäköintipaikkojen rakentaminen ja kunnossapito vaativat rahoitusta. Kerätyillä maksuilla kuten pysäköintimaksuilla katetaan osaltaan myös tarvittavaa rahoitusta”, Majuri sanoo.

Teksti Veera Visapää
Kuva: Miika Kangasniemi

Lue koko Arjessa mukana -asukaslehti