Tänään voidaan hyvin – Liikkumisen jana

Kompastumme usein liikunnan aloittamisessa siihen, että ajattelemme asiaa liian isosti. ”Pitää kävellä vähintään puoli tuntia, että siitä on mitään hyötyä” tai ”täytyy tehdä tunnin kuntosaliharjoitus, että se oikeasti tehoaa” ovat esimerkkejä siitä, että liikunnasta ajatellaan liian isosti. Tällöin käy helposti niin, että liikkumista ei tapahdu ollenkaan. Toinen tyypillinen virheajattelu on se, että liikunnasta ajatellaan kaikki peliin on-off tyylisesti. Joko liikun paljon ja kovaa tai en ollenkaan. Tässäkin tekeminen loppuu yleensä pian.

Muista, että liikunnan tulee sopia juuri sinun elämääsi, voimavarasi ja aikataulusi huomioiden!

Liikkumista kannattaa ajatella janalla minimi – optimi

Minimimäärä tarkoittaa omaa vähimmäismäärääsi yhtenä päivänä tai viikon aikana. Älä mieti miten muut liikkuvat, vaan mieti mikä olisi oma minimimääräsi. Tärkeintä on, että liike säilyy arjessasi ja lisäät hyvinvointiasi sekä terveyttäsi. Minimi voi olla vaikka 5-10 minuutin kävely, kaupassa käynti kävellen, tai kolmen liikkeen kehonhuoltohetki kotona.

Kun ajattelet liikkumistasi minimin kautta, saat itsesi helpommin liikkeelle, koska aloittamisen kynnys on pieni.

Liikkumisen terveyshyötyjä saavutetaan jo pienellä fyysisellä aktiivisuudella. Terveysvaikutusten ja hyvinvoinnin lisäämiseksi tärkeintä ei ole siis tehdä mahdollisimman tehokkaita liikuntasuorituksia. Tärkeintä on tehdä liikkumisessa pieniä asioita viikoittain ja päivittäin. Tällöin huomio kannattaa siirtää yksittäisistä tehokkaista liikuntasuorituksista siihen, miten saat itsesi tekemään pieniä asioita, kuten hyöty- ja arkiliikunta viikoittain ja päivittäin.

Entä sitten optimi?

Optimi ei ole maksimi, eli kaikki peliin, vaan realistinen määrä liikkumista viikon ja päivän aikana, jonka haluaisit tehdä. Hyvänä tähtäimenä voit pitää UKK-instituutin liikuntasuositusten määrää. Kuten huomaat, niin suosituksissakin korostetaan kevyttä liikuskelua. Liikuntasuositukset ovat riittävä määrä liikuntaa viikossa ylläpitääksesi terveyttäsi. Toki enemmänkin voit liikkua, jos siltä tuntuu, mutta varo ettet ala ajatella liian isosti.

Mikä on siis sinun tämän päivän ja tämän viikon minimi?

Lisää vinkkejä matalan kynnyksen liikkumiseen Tänään voidaan hyvin-sivulta.