Viestintä ja markkinointi
Markkinoinnin ja viestinnän avulla edistetään kaupungin vetovoimaa, kasvua ja asukkaiden hyvinvointia.
Hämeenlinnan brändi-sivulta löydät markkinointimateriaalimme ja tunnuksemme käyttöön liittyviä ideoita ja ohjeistusta.
- Hämeenlinnabrändi-sivu
- Tietoa kaupungin linna-logon käytöstä
- Tietoa virallisen vaakunan käytöstä.
Hämeenlinnan kaupungilla on kymmenen verkkosivustoa, joita pitää yllä 100 kaupungin työntekijää.
Palvelemme pääasiassa suomen kielellä. Matkailun sivustot ovat myös englanniksi ja kotoutumisen palvelut tuottavat viisikielistä verkkosivustoa.
Sivustomme ovat:
- Pääsivu: hameenlinna.fi
- Matkailu: visithameenlinna.fi
- Kotoutuminen: myintegration.fi
- Taidemuseo: hameenlinnantaidemuseo.fi
- Lasten kulttuurikeskus: kulttuurikeskusarx.fi
- Kaupunginmuseo: hmlmuseo.fi
- Kirjasto: vanamo.finna.fi
- Liikuntapalvelut: liikuntahallit.fi
- Kokous- ja kongressimarkkinointi: kokousjakongressi.fi
- Yhteinen jätelautakunta: kolmenkierto.fi
Kuukausittain tuotamme noin 80 tiedotetta, jotka lähetämme medialle keskitetyn jakelupalvelun kautta. Tiedotteemme ovat pääsääntöisesti suomenkielisiä.
Hämeenlinnan kaupunki käyttää sosiaalisen median kanavia viestintään ja markkinointiin sekä herättämään keskustelua kaupungin toiminnasta, tapahtumista ja ajankohtaisista asioista. Sosiaalinen media tarjoaa suoran yhteyden kaupungin ja kuntalaisen välille.
Kaupungilla on pääkanavat Facebookissa, Instagramissa, X:ssä (Twitter), LinkedInissä ja YouTubessa.
Lisäksi toimialoilla ja useilla kaupungin toimintayksiköillä ja projekteilla on omia sosiaalisen median palveluja käytössään.
Kuvat.fi -palvelusta löydät Hämeenlinna-aiheisia kuvia. Jos haluat käyttää kuvia, tee kuvista keräyskori. Keräyskorit tulevat sähköpostitse kaupungin viestintä- ja markkinointiyksikölle, joka päättää kuvien käyttöoikeudesta. Kerro kuvapyynnön yhteydessä kuvan käyttötarkoitus.
Valokuvien julkaisun yhteydessä tulee mainita lähteeksi Hämeenlinnan kaupunki.
Kuviin ja kuvapankkiin liittyvät tiedustelut viestinta@hameenlinna.fi.
Asukaslehti
Hämeenlinnan kaupunki julkaisee kolme kertaa vuodessa Arjessa mukana -asukaslehteä, joka tarjoaa tietoa kaupungin palveluista, tapahtumista ja ihmisistä.
Asukaslehti on saatavilla useista jakelupisteistä Hämeenlinnassa.
Lue uusinta asukaslehteämme verkossa.
Kesäesite ja matkailukartta
Tuotamme vuosittain Hämeenlinnan kesäesitteen ja matkailun taittokartan sekä A4-kokoisen repäisykartan.
Nämä jaetaan suoraan matkailukohteisiin ja kaupungin palvelupisteisiin. Näiden takavarasto on Kastellissa.
Muuttajatutkimus 2023
Hämeenlinnan kaupunki toteutti muuttajatutkimuksen vuoden 2023 maalis-huhtikuussa yhteistyössä Innolink Oy:n kanssa.
Kaupunkikuvatutkimus
Hämeenlinna teettää kolmen vuoden välein kaupunkikuvatutkimuksen. Tutkimuksesta selviää, mistä kaupunki on tunnettu ja mitkä asiat Hämeenlinnassa kiinnostavat.
Identiteettityö
Hämeenlinnassa teki keväällä 2023 identiteettityön, jonka tuloksia voit lukea täältä.
Hämpton-kirjaimet
Hämpton -kirjaimet ovat lainattavissa festareille ja suurempiin tapahtumiin
Tiedustelut: viestinta@hameenlinna.fi
Kaupunki voi tehdä markkinointiyhteistyötä esimerkiksi tapahtumien, urheilun ja liikunnan, kulttuurin sekä erilaisten ilmiöiden ja sisältöjen kanssa. Olennaista on, että markkinointikumppanuus edistää sekä kaupungin että yhteistyökumppanin vetovoimaa, imagoa ja tunnettuutta.
Yhteistyö on osa kaupungin markkinointia ja imagotyötä.
Hämeenlinnan kaupungin viestintä pohjautuu Houkutteleva Hämeenlinna -strategiaan.
Viestinnän nykytila ja tavoitteet kuvataan tavoitetilassa, jonka kaupunginhallitus hyväksyy valtuustokausittain
Kaupungin viestintää johtaa kaupunginjohtaja.
Kaupungin viestintää johtaa kaupunginjohtaja.
Viestintä- ja markkinointiyksikkö
Viestintä- markkinointiyksikkö vastaa kaupungin kokonaisviestinnästä ja sen edellytysten luomisesta. Yksikkö kehittää, ohjaa ja koordinoi markkinointia ja viestintää, antaa asiantuntija-apua sekä järjestää henkilöstön markkinointi- ja viestintäkoulutusta.
- Viestintäpäällikkö Mia Hällström
- Viestintäasiantuntija Heidi Lampsijärvi
- Viestintäasiantuntija Tanja Mäki-Kulmala
- Markkinointiasiantuntija Reetta Kaikkonen
- Viestintäsuunnittelija Mari Ampuja-Valaja
- Viestintäsuunnittelija Anna-Kaisa Naskali
- Visuaalinen suunnittelija Miika Kangasniemi
Toimialaviestijät:
- Kaupunkirakenne: Tiina-Maria Manninen
- Sivistys ja hyvinvointi: Riikka Ylätalo
Muut viestijät:
- Työllisyyspalvelut: Jaana Santanen
- Kansainvälinen palvelun viestintä: Anna Kolata
- Hämeenlinnan kirjasto: Erika Kallinen
- Hämeenlinnan kaupunginmuseo: Henna Välimäki
- Hämeenlinnan taidemuseo: Petra Hollmérus
Konserniyhtiöiden viestintä:
- Liikuntahallit: Tomi Alkio
- Hämeenlinnan kokous ja kongressi: Karita Toivanen
- HS Vesi: Sami Kyrönlahti
Aiheeseen liittyvät
Hämeenlinnan brändi uudistuu yhdessä tekemällä
24.10.2024
Hämeenlinnan kaupunki käynnisti brändin uudistamisen tänä syksynä yhteistyössä viestintätoimisto Milttonin kanssa. Työn ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin laaja taustaselvitys, johon osallistettiin kaupungin henkilöstöä, sidosryhmiä ja kaupunkilaisia. Selvityksen tavoitteena oli ymmärtää, miten Hämeenlinnasta puhutaan, millaisena nykyinen brändi ja markkinointi koetaan ja miten sitä voisi edelleen kehittää.
Kuntalaistutkimus 2024: Turvallisuus ja hyvä asuinympäristö tärkeimpiä hyvän kotikunnan tekijöitä
11.10.2024
Kuntalaiset pitävät turvallisuutta ja hyvää asuinympäristöä kaikkein tärkeimpinä asioina hyvässä kotikunnassa, selviää Kuntaliiton touko-kesäkuussa toteuttamasta Kuntalaistutkimuksesta, johon vastasi yli 10 000 kuntalaista 46 kunnasta. Vastanneista …
Hämeenlinnan kaupunki pääyhteistyökumppanina ensi vuonna julkaistavassa Anna minun rakastaa enemmän -elokuvassa
3.10.2024
Helsinki-filmi ja Hämeenlinnan kaupunki aloittavat yhteistyön Oskari Sipolan ohjaaman ja käsikirjoittaman Anna minun rakastaa enemmän -elokuvan parissa. Elokuva pohjautuu Hämeenlinnasta kotoisin olevan Juha Itkosen samannimiseen romaaniin.
Kehitä kanssamme Hämeenlinnan kaupungin brändiä!
16.9.2024
Osallistu kyselyyn Hämeenlinnan ilmeestä ja mainonnasta! Haluamme kuulla mielipiteesi Hämeenlinnan kaupunkikuvasta ja mainonnasta. Kyselyn avulla kartoitamme Hämeenlinnaan liittyviä mielikuvia, kaupungin visuaalista ilmettä sekä markkinointiviestintää. Tavoitteenamme …