Katusuunnittelu
Katujen suunnittelusta säädetään Maankäyttö- ja rakennuslaissa. Lain mukaan katusuunnitelmassa tulee esittää katualueen käyttäminen eri tarkoituksiin sekä kadun sopeutuminen ympäristöön ja vaikutukset ympäristökuvaan, jos se alueen tai rakentamistoimenpiteen luonteen vuoksi on tarpeen.
Katusuunnitelmasta tulee käydä ilmi:
- kadun liikennejärjestelyperiaatteet,
- kuivatus ja sadevesien johtaminen,
- kadun korkeusasema ja päällystemateriaali sekä
- tarvittaessa istutukset ja pysyväisluonteiset rakennelmat ja laitteet.
Katusuunnitelmien nähtävilläpito
Valmistunut katusuunnitelma pidetään julkisesti nähtävänä 14 päivän ajan tämän sivun lisäksi palvelupiste Kastellissa ja kuulutuksissa.
Kirjalliset muistutukset katusuunnitelmista on jätettävä ennen nähtävilläoloajan päättymistä joko kirjeitse osoitteeseen
Hämeenlinnan kaupunki
kaupunkirakenne, infran suunnittelu
Wetterhoffinkatu 2, 2 krs.
PL 84
13101 Hämeenlinna
tai sähköpostilla osoitteeseen kaupunkirakenne@hameenlinna.fi
Nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen ilmoitetaan kuulutuksissa ja suunniteltuun alueeseen rajoittuvien kiinteistöjen omistajille ja haltijoille kirjeitse.
Ilmoituksen lähettäminen ei kuitenkaan ole tarpeen, jos asianomainen on hyväksynyt katusuunnitelmaehdotuksen. Ilmoituksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, jos se on annettu postin kuljetettavaksi viimeistään viikkoa ennen nähtäville asettamista.
Nähtävilläoloajan päätyttyä katusuunnitelma viedään kaupunkirakennelautakunnan vahvistettavaksi.
Nähtävillä olevat katusuunnitelmat
Metsäharjun kaava‐alue (Harjulehdonkatu ja Lehtometsänkaarre)
Nähtävillä 15. – 29.1.2021
Suunnitelmaselostus
Metsäharjun kaava‐alue sijaitsee Ahveniston kaupunginosassa. Alue sijaitsee Marssitien ja Ahveniston harjun välissä paikassa, josta on purettu Vuorentaan vanhainkodin vanhat rakennukset.
Alueen kadut, Harjulehdonkatu ja Lehtometsänkaarre ovat toiminnalliselta luokaltaan tonttikatuja ja palvelevat ainoastaan alueen sisäistä liikennettä. Katujen varrelle on kaavoitettu pääasiassa pientalotontteja.
Molempiin katuihin on suunniteltu 6,5 metrin levyinen ajorata. Molempien katujen ensimmäiseen kortteliväliin on suunniteltu myös 2,5 metrin levyinen jalkakäytävä, koska korttelissa (44) on yksi tontti, joka sallii myös liike‐ ja toimistorakennusten rakentamisen. Muille osin, jossa on vain pientalotontteja, ei ole tulossa kevyen liikenteen väylää. Lehtometsänkaarteen alaosalla kadun tasausta on kuivatustason takia jouduttu nostamaan nykyisestä maanpinnasta. Myös tontteja tällä kohtaa joudutaan nostamaan. Ylempänä Lehtometsänkaarre ja Harjulehdonkatu ovat jyrkähkössä sivukaltevassa rinteessä. Näille osuuksille katuihin tulee sekä leikkausta että pengertä. Katujen pintamateriaalina on asfaltti. Katujen reuna‐alueet nurmetetaan.
EV‐alueelle on suunniteltu myös sorapintainen oikopolku, joka johtaa Lehtometsänkaarteelta suoraan Marssitien linja‐autopysäkille. EV‐alueelle Marssitien ja korttelin 44 väliin on suunniteltu pieni noin 1,5 metrin korkuinen meluvalli, joka rakennetaan alueen rakentamisen yhteydessä
syntyneistä pintamaista.
Alueelle kaavoitettu yleinen pysäköintialue (LP) on suunniteltu sitä rajaavien katujen tasoon. Alueella on noin 25 autopaikkaa. Pysäköintialueen katuun rajautuville reunoille tulee puuistutus.
Suunnitelmat
- Metsäharjun kartta (pdf)
- Harjulehdonkatu pituusleikkaus ja tyyppipoikkileikkaus (pdf)
- Lehtometsänkaarre pituusleikkaus ja tyyppipoikkileikkaus (pdf)
Kaupunkirakennelautakunnassa vahvistettavana
Korpintie, Huuhkajantie ja Kivisenojantie
Katusuunnitelmaselostus
Huuhkajantie, Kivisenojantie ja Korpintie sijoittuvat Hämeenlinnan kaupungin 26. kaupunginosaan (Loimalahti). Suunnittelualueen kadut ovat toiminnalliselta luokaltaan tonttikatuja pientaloalueen katuja, jotka rajautuvat pohjoisessa Loimalahdentiehen ja päättyvät kääntöpaikkaan. Alueella on voimassaoleva asemakaava poislukien Kivisenojantie, jonka alkuosa Loimalahdentien ja Loimalahdenpolun välillä ja loppuosa Palokärjentien pientalotonttien jälkeen on asemakaavoittamaton.
Huuhkajantielle, Kivisenojantielle ja Korpintielle on laadittu voimassa olevat katusuunnitelmat 1970-luvulla. Huuhkajantie ja Korpintie ovat nykyisellään asfalttipintaisia ja Kivisenojantie sorapintainen. Kadut saneerataan asfalttipintaisiksi.
Huuhkajantiellä ja Korpintiellä katualueen leveys on 10 metriä. Ajoradat on suunniteltu saneerattavaksi 4,5 metriä leveäksi asfalttipintaisiksi, harjakalteviksi kaduiksi.
Kivisenojantien katualueen leveys asemakaavoitetulla osalla on 14 metriä. Ajorata on suunniteltu saneerattavaksi 6,5 metriä leveäksi asfalttipintaiseksi, harjakaltevaksi kaduksi. Kivisenojantie 4:n kohdalla ajorataa on suunniteltu levennettäväksi 7,5 metriseksi. Kivisenojantiellä Loimalahdenpolun ja Kivisenojantie 4:n väliselle osalle on suunniteltu hidastekoroke.
Katujen suunniteltu tasaus noudattelee katujen nykyistä korkeusasemaa. Ajoradat sijoittuvat pääosin nykyisten ajoratojen kohdalle.
Katujen kuivatusta parannetaan muotoilemalla ajoradan molemmin puolin painanteet. Tonttien ajoneuvoliittymien kohdalle rakennetaan rummut. Hulevesi johdetaan painanteissa nykyisiin hulevesikaivoihin ja ojastoon.
Katujen reuna-alueet nurmetetaan.
Katusuunnitelmat
- Huuhkajantie asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Korpintie asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Kivisenojantien asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
Katusuunnitelman nähtävilläoloaika on päättynyt 23.11.2020
Kivisenojantien katusuunnitelmaan on tehty muutoksia ja se tulee uudestaan nähtäville helmikuussa 2021.
Vahvistetut suunnitelmat
Konstankaarre väli Lennintie – Anderssonintie
Konstankaarteen katurakenteesta uusitaan pintakerros ja katu asfaltoidaan uudelleen. Kadun uusi korkeus noudattelee kadun nykyistä korkeutta, mutta sivukaltevuuden muuttaminen yksipuoleiseksi nostaa hieman kadun pintaa varsinkin ulkokaarteen puolella. Kuivatuksen parantamiseksi kadun sisäkaarteen puoleinen sivuoja kunnostetaan ja tonttien ajoneuvoliittymien alle lisätään rummut.
Katusuunnitelman nähtävilläoloaika on päättynyt 12.6.2020 klo 16. Katusuunnitelma oli kaupunkirakennelautakunnassa käsiteltävänä elokuussa 2020.