Katusuunnittelu
Katujen suunnittelusta säädetään Maankäyttö- ja rakennuslaissa. Lain mukaan katusuunnitelmassa tulee esittää katualueen käyttäminen eri tarkoituksiin sekä kadun sopeutuminen ympäristöön ja vaikutukset ympäristökuvaan, jos se alueen tai rakentamistoimenpiteen luonteen vuoksi on tarpeen.
Katusuunnitelmasta tulee käydä ilmi:
- kadun liikennejärjestelyperiaatteet,
- kuivatus ja sadevesien johtaminen,
- kadun korkeusasema ja päällystemateriaali sekä
- tarvittaessa istutukset ja pysyväisluonteiset rakennelmat ja laitteet.
Katusuunnitelmien nähtävilläpito
Valmistunut katusuunnitelma pidetään julkisesti nähtävänä 14 päivän ajan tämän sivun lisäksi palvelupiste Kastellissa ja kuulutuksissa.
Kirjalliset muistutukset katusuunnitelmista on jätettävä ennen nähtävilläoloajan päättymistä joko kirjeitse osoitteeseen
Hämeenlinnan kaupunki
kaupunkirakenne, infran suunnittelu
Wetterhoffinkatu 2, 2 krs.
PL 84
13101 Hämeenlinna
tai sähköpostilla osoitteeseen kaupunkirakenne@hameenlinna.fi
Nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen ilmoitetaan kuulutuksissa ja suunniteltuun alueeseen rajoittuvien kiinteistöjen omistajille ja haltijoille kirjeitse.
Ilmoituksen lähettäminen ei kuitenkaan ole tarpeen, jos asianomainen on hyväksynyt katusuunnitelmaehdotuksen. Ilmoituksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, jos se on annettu postin kuljetettavaksi viimeistään viikkoa ennen nähtäville asettamista.
Nähtävilläoloajan päätyttyä katusuunnitelma viedään kaupunkirakennelautakunnan vahvistettavaksi.
Nähtävillä olevat katusuunnitelmat
Nähtävillä 19.4. – 3.5.2021
Toukolanraitti, Jukolantori, Aroniitunkuja
Suunnitelmaselostus
Kadut sijaitsevat Voutilan (25) kaupunginosassa. Kyseisille alueille on tehty saneeraussuunnitelmat.
Toukolanraitin saneerausta on suunniteltu jatkettavaksi siitä, mihin saneeraus Aleksis Kiven kadun alikulun rakentamisen yhteydessä päätettiin. Väylälle tulee kaksisuuntainen noin 3,5 metrin
levyinen pyörätie, joka päällystetään punaisella asfaltilla. Noin 2,7 metrin levyinen jalankulkuväylä sijoittuu pyöräilyväylän luoteispuolelle. Jalankulku erotetaan pyöräilystä köynnöspylväin. Jalankulkuväylän pinta kivetään. Väylälle ei tule ajoneuvoliikennettä. Toukolanraitti kallistetaan
uuden S‐Marketin seinustalta poispäin ja pintavedet johdetaan viheralueen suuntaan. Viheralueen korkeutta joudutaan hieman laskemaan.
Jukolantorin kiveys uusitaan ja samalla poistetaan vanhoja rakenteita, mm. pergolarakenne ja betoniset valaisinpylväät. Myös kuusi torilla olevaa pylväshaapaa poistetaan. Jukolantorin kaakkoisreunalla sijaitsevat betoniset muurirakenteet säilytetään ja puhdistetaan, ja niiden välissä kulkevien väylien kiveys uusitaan. Jukolantorin läpi Toukolanraitilta Aroniitunkujalle kulkeva pyörätie päällystetään punaisella asfaltilla ja siihen kivetään suojatiet uuden S‐marketin ja pysäköintialueen väliselle jalankululle. Aukiolle istutetaan kirsikkapuita sekä köynnöksiä köynnöspylväiksi. Jukolantoria ja tulevaa pysäköintialuetta rajaamaan rakennetaan istutusallas, johon istutetaan puita ja pensaita. Jukolantorille tuodaan lisäksi pyöräkatos ja penkkejä.
Aroniitunkujaa levennetään ja se muutetaan pyöräkaduksi, jolla on huoltoajo sallittu. Punaisella asfaltilla päällystettävän pyöräkadun leveys on 5,0 metriä. Pyöräkadun luoteispuolelle rakennetaan reunakivellä erotettu 2,5 metrin levyinen jalkakäytävä, joka on asfalttipintainen. Aroniitunkujan puukujanne uusitaan.
Aroniitunkujalta Ahvenistontielle on suunniteltu uusi vanhan Jukolanraitin korvaava väylä, joka on kaavan mukaan varattu jalankululle, pyöräilylle ja tontille ajoon. Tämän väylän ajoradan leveydeksi on suunniteltu 7,0 metriä ja yhdistetyn jalankulku ja pyörätien leveydeksi 4,0 metriä. Väylän kautta ohjataan liikenne sitä reunustaville pysäköintialueille, joista toinen on S‐Marketin pysäköintialue ja toinen asukaspysäköintiä. Koska tämän väylän ja Ahvenistontien liittymään on myöhemmin tulossa liikennevalot, ei asukaspysäköintialueen ajoliittymä voi sijaita jatkossa Ahvenistontien puoleisessa reunassa, jossa valoihin jonottavat autot tukkivat liittymän. Liittymä siirretään pysäköintialueen toiseen reunaan. Tämän takia alueelta menetetään kaksi autopaikkaa. Korvaavat autopaikat rakennetaan pysäköintialueelle.
Katujen kuivatusvedet johdetaan nykyiseen hulevesiverkostoon.
Suunnitelmat
- Jukolantori pituusleikkaus (pdf)
- Toukolanraitti ja Aroniitynkuja pituusleikkaus (pdf)
- Jukolantori kartta (pdf)
- Jukolantori ja Toukolanraitti vihersuunnitelma (pdf)
Sairaalatie
Suunnitelmaselostus
Katu sijaitsee Ahveniston (9) kaupunginosassa.
Sairaalatien katusuunnitelmaehdotuksessa on esitetty liikennejärjestelyt, pintamateriaalit, kuivatuksen periaatteet ja katuvalaistuksen ratkaisut. Suunnitelma on jaettu kahteen katuosaan, joista käytetään nimityksiä osa I ja osa II. Sairaalatie toimii toteutuessaan kulkuyhteytenä Ahvenistontieltä nykyiselle sairaalalle. Sairaalatien kautta kuljetaan myös uudelle
Hautaportinkujalle, joka johtaa hautausmaalle ja nykyisen Ahvenistonkujan kiinteistöille.
Katusuunnitelmaehdotuksessa Sairaalatien ajorata, jalkakäytävä ja pyörätie ovat asfalttipäällysteisiä. Jalkakäytävä ja pyörätie on suunniteltu eroteltuna ratkaisuna kadun osalla I, jossa kummankin leveys on 2,5 metriä. Kulkumuotojen erottelu toteutetaan maalimerkinnällä.
Osalla II on yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie, ja leveys vaihtelee 3,5 m – 4,0 m. Sairalaatien osalla I sekä osan II alussa ajoradan ja kevyen liikenteen väylän välissä on välikaista, johon on suunniteltu katupuu‐ ja pensasistutuksia. Välikaistan pintamateriaali on pääosin nurmikkoa, mutta kapeat osat välikaistasta on esitetty kivettyinä. Suurin osa ajoradasta on esitetty reunakivellä rajattavaksi, mutta erityisesti kadun osalla II on myös reunakivetöntä ajorataa. Sairaalatien osalla II on suunniteltu korkean penkereen takia tiekaide, jonka korkeus on 0,70 m.
Ajokaistojen lukumäärä vaihtelee siten, että osalla I kaistoja on kaksi kumpaankin kulkusuuntaan ja osalla II yksi kumpaankin suuntaan. Lisäksi Ahvenistontien‐Sairaalatien liikennevalo‐ohjatussa liittymässä on erillinen kääntyvä kaista. Ajokaistojen leveys on katusuunnitelmaehdotuksessa 3,25 m – 3,50 m. Ajosuunnat on eroteltu osalla I keskisaarekkeella ja osalla II maaliviivalla.
Katusuunnitelmaehdotuksessa on esitettynä kolme tonttiliittymää, jotka liittyvät suunnitteilla olevan Ahveniston sairaalan liikennejärjestelyihin.
Katualueen pintavedet johdetaan reunakivien ja pinnan kallistusten avulla uusiin hulevesikaivoihin ja maastoon. Kadun rakennustyön yhteydessä on tarkoitus toteuttaa verkostojen, kuten vesihuolto‐ ja tiedonsiirtokaapeliverkoston rakenteita.
Suunnitelmat
- Sairaalatie osa I pituusleikkaus ja tyyppipoikkileikkaus (pdf)
- Sairaalatie osa II pituusleikkaus ja tyyppipoikkileikkaus (pdf)
- Sairaalatie katujärjestelypiirustus (pdf)
Kaupunkirakennelautakunnassa vahvistettavana
Huhtikuun 2021 kaupunkirakennelautakunnassa vahvistettavana
Hautaportinkuja
Suunnitelmaselostus
Hautaportinkujaa koskeva katusuunnitelmaehdotus on laadittu alueen liikennejärjestelyjen muutosten toteuttamista varten. Muutokset liittyvät Ahvenistonkujan liittymän sulkemiseen Ahvenistontielle. Suunnittelualue rajautuu lännessä tulevaan uuteen Sairaalatiehen sekä idässä Ahvenistontien/Ahvenistonkujan liittymän kohdille.
Katusuunnitelmaehdotuksessa Hautaportinkuja on asfalttipintainen ajoradaltaan 5,5 m leveä, jossa liikkuvat sekä autot että kevyt liikenne.
Ahvenistonkujan nykyisen liittymän sulkemisen jälkeen Ahvenistontielle tulee liikenne hautausmaalle sekä alueen kiinteistöille tapahtumaan uutta Hautaportinkujaa pitkin uudelle Sairaalatielle ja sieltä edelleen Ahvenistontielle.
Kadun pintavedet johdetaan pinnan kallistusten ja painanteiden avulla maastoon. Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan alueen korkeusasemat eivät mainittavasti muutu.
Suunnitelmat
Hautaportinkuja asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
Kaupunkirakennelautakunnan kokousaikataulut
Vahvistetut suunnitelmat
Ahvenistontie välillä Hautaportinkuja – Rapamäentie, Olympiakadun
jatke, Rapamäentie, Päivämäentie jalankulku- ja pyöräilyväylä sekä
Päivämäentien jatke
Suunnitelmaselostus
Kadut sijaitsevat Ahveniston (9) kaupunginosassa.
Yllä mainittuja katuja ja väyliä koskeva katusuunnitelma on laadittu alueen liikennejärjestelyjen muutosten toteuttamista varten. Muutokset liittyvät pääasiassa Rapamäentien ja Ahvenistonkujan liittymien sulkemiseen Ahvenistontielle, Ahvenistontien varren kiinteistöjen suorien tonttiliittymien sulkemiseen Ahvenistontielle sekä Päivämäentien varren erotellun jk+pp väylän ja Rapamäentien ns. pyöräkadun rakentamiseen.
Katusuunnitelmaehdotuksessa asfalttipintainen eroteltu 2,0 m leveä jalkakäytävä + 3,0 m leveä kaksisuuntainen pyörätie kulkee Liivuorentieltä Päivämäentien vartta pitkin Rapamäentielle, jossa se muuttuu ns. pyöräkaduksi. Rapamäentien pyöräkatu on asfalttipintainen ajoradaltaan 4,5 m leveä, jossa liikkuvat sekä autot että pyöräilijät. Jalankulkijoita varten tehdään 2,0 m leveä reunakivellä erotettu asfaltoitu jalkakäytävä. Rapamäentien nykyinen liittymä Ahvenistontielle suljetaan ja
kulku Ahvenistontielle tapahtuu rakennettavan Päivämäentien jatkeen ja Liivuorentien kautta.
Ahvenistontiellä kiinteistöjen suorat tonttiliittymät Ahvenistontielle suljetaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja ne liitetään rakennettavalle 4,5 m leveälle asfalttipintaiselle rinnakkaiskadulle, Olympiakadun jatkeelle. Olympiakadun jatke muuttuu viimeisen länsipään kiinteistön tonttiliittymän jälkeen 3,5 m leveäksi asfalttipintaiseksi kevyen
liikenteen väyläksi, joka jatkuu nykyiselle Ahvenistonkujalle. Olympiakadun jatke ja Ahvenistontie erotetaan toisistaan 0,85 m leveällä reunakivillä korotetulla erotuskaistalla, jolle asennetaan lisäksi 0,7 m korkea tiekaide.
Ahvenistontie tulee olemaan 8,0 m leveä asfalttipintainen reunakivillä varustettu katu. Ahvenistontielle rakennetaan kaksi keskikorokkeilla varustettua suojatietä sen länsi‐ ja itäpäähän nykyisten suojateiden välittömään läheisyyteen. Suojatiet toteutetaan esteettömyyden
erityistason ratkaisuina, joten suojateiden kohdille asennetaan luiskattu reunakivi.
Nykyinen Ahvenistonkujan liittymä Ahvenistontielle suljetaan ja kiinteistöjen sekä hautausmaan pysäköintipaikan liikenne ohjataan rakennettavan Hautaportinkujan ja uuden Sairaalatien kautta Ahvenistontielle.
Katujen ja kevyen liikenteen väylien pintavedet johdetaan reunakivien ja pinnan kallistusten avulla nykyisiin ja uusiin hulevesikaivoihin tai maastoon. Katujen korkeusasemat eivät mainittavasti
muutu.
Suunnitelmat
- Ahvenistontien ja Rapamäentien alueen asemapiirustus (pdf) päivitetty 19.3.2021
- Ahvenistontie välillä Hautaportinkuja – Rapamäentie pituusleikkaus(pdf)
- Olympiakadun jatke pituusleikkaus (pdf)
- Rapamäentie pituusleikkaus (pdf)
- Päivämäentie jalankulku- ja pyöräilyväylä pituusleikkaus (pdf)
- Päivämäentien jatke pituusleikkaus (pdf)
Muistutusten perusteella on tehty vähäisiä muutoksia
Muistutusten perusteella on tehty vähäisiä muutoksia Olympiakadun jatkeen ja Hautaportinkujan rajakohtaan, mutta muutokset ovat niin vähäisiä, että katusuunnitelmia ei aseteta uudelleen nähtäville. Muilta osin muistutuksissa esitetyt asiat eivät anna aihetta katusuunnitelmien muuttamiselle.
Lasimestarintie, Norstedtintie, Norstedtinkuja ja Vastamäentie
(väli Vanhatie – Iittalantie)
Suunnitelmaselostus
Kadut sijaitsevat Iittalan (90) kaupunginosassa.
Kaduille on tarkoitus tehdä kevyt saneeraus, jossa katurakenteen pintakerrokset ja asfaltti uusitaan. Katujen kuivatusta parannetaan parantamalla sivuojia, lisäämällä rumpuja ja uusimalla
hulevesiverkostoa.
Lasimestarintiellä, Vastamäentiellä ja Norstedtinkujalla uusitaan ajorata koko matkalla ja Vastamäentien kevyen liikenteen väylä välillä Ramstellintie – Iittalantie. Katujen ja kevyen liikenteen väylän leveydet ja sijainnit pysyvät ennallaan.
Hallintotien ja Norstedtintien risteysalue järjestellään uudelleen siten, että Hallintotie on pääväylä, johon Norstedtintie liittyy. Norstedtintien kevyen liikenteen väylä levennetään 2,5 metristä kolmeen metriin. Ajorata vastaavasti kapenee ja uusi leveys on 5,2 metriä.
Katujen korkeudet säilyvät pääosin entisellään, mutta paikoin kadun pintaa on nostettu 10 – 20 cm. Kaikki kadut on suunniteltu asfalttipintaisiksi.
Suunnitelmat
- Lasimestarintie kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Norstedtintie kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Norstedtinkuja kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Vastamäentie (väli Vanhatie – Iittalantie) kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Vastamäentie kevyenliikenteen väylä välillä Ramstellintie – Iittalantie kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
Katkomäenkatu, Patterihaankatu, Päivärinteenkatu,
Hainaronkatu, Anttilankuja, Teininpellontie ja Pajamäenkatu
suunnitelmaselostus
Kadut sijaitsevat Idänpään (16) kaupunginosassa.
Kyseiset kadut saneerataan kokonaan. Samalla katujen alla oleva vesihuolto uusitaan. Kadut levenevät hiukan aiemmista. Patterihaankadun sijainti muuttuu. Uusi katu rakennetaan katualueen keskelle. Umpiperäisten katujen päihin rakennetaan kääntöpaikat asemakaavassa niille
osoitettuihin kohtiin. Katujen tasaukset noudattavat pääosin nykyistä kadun pintaa, poiketen siitä enimmillään 20 cm. Hainaronkadulla kadun pintaa lasketaan jopa vähän enemmän. Kaduille ei tule kevyen liikenteen väyliä. Niille osin, mihin kuivatuspainannetta ei saada mahtumaan varustetaan kadun reuna reunakivellä.
Kaikkien katujen pintamateriaaliksi on suunniteltu asfaltti.
Katujen kuivatusta parannetaan rakentamalla hulevesiverkosto sinnekin, missä sitä ei ole tähän mennessä ollut. Katujen kuivatus hoidetaan sivupainantein ja ritiläkaivoin.
Suunnitelmat
- Katkomäenkatu kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Patterihaankatu kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf) Päivitetty 19.3.2021
- Päivärinteenkatu kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Hainaronkatu kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf) päivitetty 19.3.2021
- Anttilankuja kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf) päivitetty 19.3.2021
- Teinipellontie kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf) Kartta päivitetty 19.3.2021
- Pajamäenkatu kartta (pdf) ja pituusleikkaus (pdf) Kartta päivitetty 19.3.2021
Valmuntie, Kangaspellontie, Mattisentie ja Loimalahdentien etelänpuoleinen jalkakäytävä välillä Haratie – Revontie
Suunnitelmaselostus
Valmuntie, Kangaspellontie, Mattisentie ja Loimalahdentien etelänpuoleinen jalkakäytävä välillä Haratie – Revontie sijoittuvat Hämeenlinnan kaupungin 25. kaupunginosaan Voutilaan. Suunniteltavista kaduista Loimalahdentie on toiminnalliselta luokaltaan alueellinen kokoojakatu. Muut ovat pientaloalueen tonttikatuja, jotka rajautuvat pohjoisessa Loimalahdentiehen, etelässä Mattisentiehen ja idässä Pollentiehen. Alueella on voimassa oleva asemakaava.
Valmuntiellä ja Kangaspellontiellä ja Loimalahdentiellä on vahvistetut katusuunnitelmat 70- ja 80-luvuilta. Valmuntie, Kangaspellontie ja Mattisentie on sorapintaisia.
Valmuntiellä ja Kangaspellontiellä katualueen leveys on 14 metriä. Mattisentiellä katualueen leveys vaihtelee noin 5,00…11,70 m.
Tonttikadut saneerataan kokonaan asfalttipintaisiksi. Valmuntiellä ajoradan leveys on 6,5 metriä ja pintavedet ohjataan reunakivillä hulevesikaivoihin ja nykyiseen hulevesiviemäriverkostoon. Valmuntielle on suunniteltu Arselanpuiston kohdalle hidastekoroke.
Kangaspellontien alkuosalla Loimalahdentien ja Härmiäläntien välisellä osalla ajoradan leveys on 6,5 metriä, muilla osilla 5,0 metriä. Loimalahdentie 29-31 kohdalla ajorataa on suunniteltu levennettäväksi 7,5 metriseksi.
Mattisentiellä Valmuntien ja Kangaspellontien välisellä osalla ajoradan leveys on katualueen kapeudesta johtuen 3,25 metriä leveä. Muilla osilla ajoradan leveys on 5,0 metriä.
Mattisentiellä ja Kangaspellontiellä ajoradan sivuille muotoillaan ojapainanteet. Painanteista vesi ohjataan ritiläkaivoihin ja nykyiseen ja rakennettavaan hulevesiviemäriverkostoon.
Katujen korkeusasema noudattelee pääosin nykyistä tasausta. Valmuntiellä ja Kangaspellontiellä kadun pintaa lasketaan paikoin 10…30 cm.
Katujen reuna-alueet nurmetetaan.
Kaduille ei tule kevyen liikenteen väyliä.
Loimalahdentien eteläreunalle on suunniteltu puuttuva jalkakäytävä yhteys Haratien ja Revontien väliselle osalle. Asfalttipintaisen jalkakäytävän leveys on 2,5 metriä. Jalkakäytävän ja ajoradan välinen reunakivi uusitaan.
Katutyön yhteydessä alueella uusitaan vesijohto- ja jätevesiviemäriverkostoa tarpeen mukaan
Suunnitelmat
- Valmuntie asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Kangaspellontie asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf) päivitetty 19.3.2021
- Mattisentie asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Loimalahdentien etelänpuoleinen jalkakäytävä välillä Haratie – Revontie asemapiirustus (pdf)
Nähtävillä oloajan jälkeen Kangaspellontien katusuunnitelmaa päivitettiin
Kangaspellontien korkeusasemaa lasketaan nähtävillä olleen katusuunnitelman korkeusasemasta paaluvälillä 185…280 eli Kangaspellontie 15,13, 11 ja 9 tonttien kohdalla. Kangaspellontie 15 ajoneuvoliittymän kohdalla korkoero on noin -5cm, Kangaspellontie 13 kohdalla noin -20 cm, Kangaspellontie 11 kohdalla 25…30 cm ja Kangaspellontie 9 ajoneuvoliittymän kohdalla noin -5 cm. Lisäksi kadun sivukaltevuutta on Kangaspellontie 13 ja 15 ajoneuvoliittymien kohdalle pienennetty lähes nollaan. Kadun korkeusaseman muutos mahdollistaa pienet loivennukset ko tonttien ajoneuvoliittymissä.
Korpintie, Huuhkajantie ja Kivisenojantie
Katusuunnitelmaselostus
Huuhkajantie, Kivisenojantie ja Korpintie sijoittuvat Hämeenlinnan kaupungin 26. kaupunginosaan (Loimalahti). Suunnittelualueen kadut ovat toiminnalliselta luokaltaan tonttikatuja pientaloalueen katuja, jotka rajautuvat pohjoisessa Loimalahdentiehen ja päättyvät kääntöpaikkaan. Alueella on voimassaoleva asemakaava poislukien Kivisenojantie, jonka alkuosa Loimalahdentien ja Loimalahdenpolun välillä ja loppuosa Palokärjentien pientalotonttien jälkeen on asemakaavoittamaton.
Huuhkajantielle, Kivisenojantielle ja Korpintielle on laadittu voimassa olevat katusuunnitelmat 1970-luvulla. Huuhkajantie ja Korpintie ovat nykyisellään asfalttipintaisia ja Kivisenojantie sorapintainen. Kadut saneerataan asfalttipintaisiksi.
Huuhkajantiellä ja Korpintiellä katualueen leveys on 10 metriä. Ajoradat on suunniteltu saneerattavaksi 4,5 metriä leveäksi asfalttipintaisiksi, harjakalteviksi kaduiksi.
Kivisenojantien katualueen leveys asemakaavoitetulla osalla on 14 metriä. Ajorata on suunniteltu saneerattavaksi 6,5 metriä leveäksi asfalttipintaiseksi, harjakaltevaksi kaduksi. Kivisenojantie 4:n kohdalla ajorataa on suunniteltu levennettäväksi 7,5 metriseksi. Kivisenojantiellä Loimalahdenpolun ja Kivisenojantie 4:n väliselle osalle on suunniteltu hidastekoroke.
Katujen suunniteltu tasaus noudattelee katujen nykyistä korkeusasemaa. Ajoradat sijoittuvat pääosin nykyisten ajoratojen kohdalle.
Katujen kuivatusta parannetaan muotoilemalla ajoradan molemmin puolin painanteet. Tonttien ajoneuvoliittymien kohdalle rakennetaan rummut. Hulevesi johdetaan painanteissa nykyisiin hulevesikaivoihin ja ojastoon.
Katujen reuna-alueet nurmetetaan.
Katusuunnitelmat
- Huuhkajantie asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Korpintie asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
- Kivisenojantien asemapiirustus (pdf) ja pituusleikkaus (pdf)
Kivisenojantien katusuunnitelma oli uudelleen nähtävillä suunnitelmamuutosten takia 15.2. – 1.3.2021.
Kivisenojantien korkeusasemaan on nostettu noin 10 – 15 cm lähes koko kadun matkalta.
Metsäharjun kaava‐alue (Harjulehdonkatu ja Lehtometsänkaarre)
Suunnitelma on vahvistettu helmikuun 2021 kaupunkirakennelautakunnassa.
Suunnitelmaselostus
Metsäharjun kaava‐alue sijaitsee Ahveniston kaupunginosassa. Alue sijaitsee Marssitien ja Ahveniston harjun välissä paikassa, josta on purettu Vuorentaan vanhainkodin vanhat rakennukset.
Alueen kadut, Harjulehdonkatu ja Lehtometsänkaarre ovat toiminnalliselta luokaltaan tonttikatuja ja palvelevat ainoastaan alueen sisäistä liikennettä. Katujen varrelle on kaavoitettu pääasiassa pientalotontteja.
Molempiin katuihin on suunniteltu 6,5 metrin levyinen ajorata. Molempien katujen ensimmäiseen kortteliväliin on suunniteltu myös 2,5 metrin levyinen jalkakäytävä, koska korttelissa (44) on yksi tontti, joka sallii myös liike‐ ja toimistorakennusten rakentamisen. Muille osin, jossa on vain pientalotontteja, ei ole tulossa kevyen liikenteen väylää. Lehtometsänkaarteen alaosalla kadun tasausta on kuivatustason takia jouduttu nostamaan nykyisestä maanpinnasta. Myös tontteja tällä kohtaa joudutaan nostamaan. Ylempänä Lehtometsänkaarre ja Harjulehdonkatu ovat jyrkähkössä sivukaltevassa rinteessä. Näille osuuksille katuihin tulee sekä leikkausta että pengertä. Katujen pintamateriaalina on asfaltti. Katujen reuna‐alueet nurmetetaan.
EV‐alueelle on suunniteltu myös sorapintainen oikopolku, joka johtaa Lehtometsänkaarteelta suoraan Marssitien linja‐autopysäkille. EV‐alueelle Marssitien ja korttelin 44 väliin on suunniteltu pieni noin 1,5 metrin korkuinen meluvalli, joka rakennetaan alueen rakentamisen yhteydessä
syntyneistä pintamaista.
Alueelle kaavoitettu yleinen pysäköintialue (LP) on suunniteltu sitä rajaavien katujen tasoon. Alueella on noin 25 autopaikkaa. Pysäköintialueen katuun rajautuville reunoille tulee puuistutus.