Fiksua työtä 2026: Kansainvälisen yritysneuvonnan monikanavamalli – läsnä, etänä ja jalkautuvasti
Työssäni Hämeenlinnan kaupungin kansainvälisenä yritysneuvojana olen havainnut, että eri asiakasryhmät tarvitsevat erilaista tavoitettavuutta ja palvelumuotoja. Tämä johti ideaan monikanavaisesta neuvontamallista, jossa yhdistetään fyysinen läsnäolo, etäpalvelu ja jalkautuva neuvonta asiakkaiden luo.
Rakensimme selkeän palvelupolun:
- säännölliset vastaanottoajat toimistolla
- videoneuvonta ja puhelut kiireisiin ja kansainvälisiin asioihin
- yritysvierailut ja tapahtumakäynnit asiakasymmärryksen syventämiseksi.
Asiakasmäärät ja tyytyväisyys ovat kasvaneet merkittävästi. Kansainväliset asiakkaat kokevat palvelun helpommin lähestyttäväksi, ja yritysverkostojen laajeneminen on ollut huomattavaa. Mallia kehitetään edelleen hyödyntämällä asiakaspalautetta ja laajentamalla verkostoa myös uusille kielialueille.
Kehittäjä
Oscar Shemari, kansainvälinen yritysneuvoja/yrityskoordinaattori
Fiksua työtä -blogi esittelee Hämeenlinnan kaupungin työntekijöiden kehittämiä arjen innovaatioita ja onnistumistarinoita.