Kouluruokailu ja ruokalistat
Kouluissa ja päiväkodeissa tarjotaan maukkaita, monipuolisia ja ravitsemuksellisesti tasapainoisia aterioita.
Ruokalistat
Hämeenlinnan kaupungin ateriapalvelut tuottaa pääosin Palmia (ruokalistat kouluihin ja päiväkoteihin).
Iittalan koulu ja päiväkoti, ateriapalvelun tuottaa Compass Group Finland Oy
Rengon koulu ja päiväkoti, ateriapalvelun tuottaa Compass Group Finland Oy
Erityisruokavaliot
Tee lapsen tai oppilaan erityisruokavaliosta (allergia, kasvis- ja vegaaniruoka) ilmoitus kouluun tai päiväkotiin:
Päiväkoti:
Ilmoitus lapsen erityisruokavaliosta (tulostettava pdf-lomake, ei saavutettava).
Koulut
Ylä- ja yhtenäiskoulu (e-lomake)
Alakoulut (e-lomake)
Erityisruokavalion tulee perustua sairauden hoitoon tai terveydellisiin syihin. Kansallisen allergiaohjelman (2008 – 2018) mukaisesti lievää allergista oireilua ei tule enää hoitaa oireita aiheuttavaa ruokaainetta välttämällä, vaan altistamalla ja vähitellen siedättämällä. Lievää allergista oireilua aiheuttavista ruoka-aineista ei näin ollen laadita ilmoitusta ruokapalveluille. Ruokavaliosta on perusteltua jättää pois vain ne välttämättömät ruoka-aineet, joiden on kokeiluun perustuen todettu aiheuttavan merkittävää haittaa tai hengenvaarallisia oireita.
Kouluterveydenhoitaja tai päiväkodin johtaja välittää ilmoituksen ateriapalveluihin.
Aiheeseen liittyvät
Kaupunginjohtajan itsenäisyyspäiväjuhla 6.-luokkalaisille
30.11.2023
Hämeenlinnan kaupunginjohtajan perinteinen 6.-luokkalaisten itsenäisyyspäivän juhla järjestetään Verkatehtaalla ti 5.12.2023 klo 10.30 alkaen. Juhla alkaa kaupunginjohtaja Olli-Poika Parviaisen tervehdyksillä ja jatkuu noin klo 11 juhlaohjelmalla. Ohjelmassa …
Vuonna 2018 syntyneiden lasten ilmoittaminen esiopetukseen
29.11.2023
Esiopetukseen osallistuminen on perusopetuslain mukaan velvoittavaa. Lapsen huoltaja on vastuussa siitä, että lapsi osallistuu esiopetukseen tai sen tavoitteet saavuttavaan toimintaan oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä lukuvuotena. Ilmoita …
Pitkäjänteinen työ luovuuden ja yrittäjyysosaamisen edistämiseksi palkittiin
23.11.2023
Hämeenlinnan Yrittäjät on antanut kunniapalkinnon Hämeenlinnan lyseon lukion Luovan yrittäjyyden linjalle. Tunnustus myönnettiin pitkäjänteisestä työstä tulevaisuuden työelämätaitojen ja yrittäjyysosaamisen edistämiseksi. Palkinto luovutettiin yrittäjyyslinja edustajille Linnan …
Lapsen turvallista päivää luo läsnäolo ja aito kohtaaminen
23.11.2023
Tämä artikkeli on osa Hämeenlinnan kaupungin neljän artikkelin kokonaisuutta, jossa käydään läpi, miten lapsen oikeudet toteutuvat varhaiskasvatuksessa. Hämeenlinnan kaupunki on sitoutunut YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen …
Aiheeseen liittyvät blogit
Palkittu! Fiksua työtä, syksy 2022: Luokanopettajan ja erityisluokanopettajan yhteisopettajuus – inklusiivisemman opiskelun toimintamalli Seminaarin koulussa
4.11.2022
Seminaarin koululla on luotu toimintamalli, jossa yleisopetuksen ryhmä sekä 10 oppilaan pienryhmä työskentelevät tiiviisti yhdessä. Yhteisopettajuutta on kehitetty vuodesta 2012 lähtien henkilökunnan aloitteesta. Tällä hetkellä …
Fiksua työtä, syksy 2022: Semppu – mun koulu
4.11.2022
Mistä idea sai alkunsa? Olin syksyllä 2021 toiminut kaksi vuotta luokanopettajana Seminaarin koulussa. Kaipasin koulun toiminnan kehittämiseen selkeitä suuntaviivoja ja pidemmän aikavälin tavoitteita, joten ehdotin …
Fiksua työtä, kevät 2022: Revontulisanomat osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistajina sekä työssäkehittymisen ja pedagogisen dokumentoinnin välineenä jo vuodesta 2010
16.5.2022
Revontulieskarimme arvolähtökohtana on ollut aina moninaisuutta kunnioittava ilmapiiri. Meillä on usean vuoden ajan ollut lapsia eri kulttuuritaustoista, erilaisista lähtökohdista ja erilaisilla tarpeilla. Lasten ikäjakauma ei …
Fiksua työtä, kevät 2022: Hämeenlinnan kaupungin kouluohjaajien yhteinen koulutuspäivä
13.5.2022
Kouluohjaajien käsikirjan julkistamistilaisuudessa heräsi tarve perustaa koulutustiimi, joka organisoisi vuosittain koulutuspäivän kaikille Hämeenlinnan kaupungin kouluohjaajille. Tämä mahdollistaisi vertaistuen, koulujen arjen yhtenäisten toimintatapojen jakamisen sekä käytänteet. …