Oman äidinkielen opetus
Oman äidinkielen opetuksen tavoitteena on oppilaan kiinnostuminen omasta kielestä, toiminnallisen kielitaidon ja ajattelun kehittyminen sekä oppilaan itsetunnon ja identiteetin vahvistuminen.
Opetus noudattaa oman äidinkielen opetussuunnitelmaa. Oppilaat saavat opiskelustaan erillisen todistuksen.
Oman äidinkielen opetukseen voivat ilmoittautua oppilaat, joiden äidinkieli on muu kieli kuin suomi tai ruotsi. Perusopetusta täydentävää opetusta järjestetään myös saamenkielisille.
Oman äidinkielen opiskeleminen on vapaaehtoista, mutta jos oppilas ilmoittautuu oman äidinkielen opetukseen, oppitunneille osallistuminen on pakollista.
Opetus tapahtuu ryhmissä, joissa on vähintään neljä oppilasta. Oman äidinkielen opetusta annetaan opetusryhmälle 2 x 45 min. viikossa. Oppitunnit ovat koulupäivän jälkeen joko omassa tai opetuspaikaksi nimetyssä koulussa.
Opetus on maksutonta, mutta koulu ei osallistu kuljetuskustannuksiin tai -järjestelyihin. Vanhemmat vastaavat tarvittaessa oppilaiden kuljettamisesta oppitunnille.
Oman äidinkielen opetukseen ilmoittautuminen
Lukuvuodelle 2025-2026 ilmoittautuminen uusille oppilaille on auki 9.5.2025 asti.
Ilmoittautumislomake löytyy Wilmasta verkkoselaimessa kohdasta ”Lomakkeet” -> ”Ilmoittautuminen oman äidinkielen opetukseen”. Mobiilisovelluksen kautta ei voi ilmoittautua.
Jos ilmoittautuminen ei ole mahdollista Wilma-lomakkeella, ilmoittautuvan oppilaan nimen, koulun ja äidinkielen voi lähettää myös tiedoksi sähköpostilla osoitteeseen perusopetus@hameenlinna.fi.
Opetus lukuvuonna 2025–2026
Syyslukukaudella 2025 opetus alkaa syyskuussa.
Oman äidinkielen opettaja ottaa yhteyttä ilmoittautuneiden perheisiin opetuksen alkamisesta.
Oman äidinkielen opetusta järjestetään kielissä, joihin on ilmoittautunut vähintään neljä oppilasta ja joihin on saatu rekrytoitua sopiva opettaja.
Aiheeseen liittyvät
Pahoinvointipuheesta hyvinvoinnin lähteille
16.6.2025
Tammikuussa Hämeenlinnan perusopetusjohtajana aloittanut Sisko Huotari korostaa kulttuurin merkitystä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäjänä.
Koulujen muovikassi-tutkimuksilla kohti muovittomia vesistöjä
10.6.2025
Miltä näyttää ihmistoiminnan jälki lähirannoillamme? Entä kuinka paljon pienmuoveja löytyy vesistöistä? Näihin kysymyksiin vastaavat Hämeenlinnan 5.-luokkalaiset uudessa Muovikassi-toimintamallissa, jossa koululaiset tekevät ympäristötutkimusta omalla lähirannallaan.
Oppimisen tuen järjestäminen muuttuu 1.8.2025 alkaen
22.5.2025
Eduskunta on hyväksynyt lakimuutokset, jotka muuttavat oppimisen tuen järjestämistä esiopetuksessa ja perusopetuksessa sekä lukio- ja ammatillisessa koulutuksessa 1.8.2025 alkaen. Tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää tuen …
Poliisilla väkivaltaan liittyvä tehtävä hämeenlinnalaisessa koulussa
21.5.2025
Hämeenlinnassa Rengon koulussa oppilas vahingoitti toista oppilasta teräaseella.
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä -toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä -toimintamalliin on koottu …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …