Oman äidinkielen opetus
Oman äidinkielen opetuksen tavoitteena on oppilaan kiinnostuminen omasta kielestä, toiminnallisen kielitaidon ja ajattelun kehittyminen sekä oppilaan itsetunnon ja identiteetin vahvistuminen.
Opetus noudattaa oman äidinkielen opetussuunnitelmaa. Oppilaat saavat opiskelustaan erillisen todistuksen.
Oman äidinkielen opetukseen voivat ilmoittautua oppilaat, joiden äidinkieli on muu kieli kuin suomi tai ruotsi. Perusopetusta täydentävää opetusta järjestetään myös saamenkielisille.
Oman äidinkielen opiskeleminen on vapaaehtoista, mutta jos oppilas ilmoittautuu oman äidinkielen opetukseen, oppitunneille osallistuminen on pakollista.
Opetus tapahtuu ryhmissä, joissa on vähintään neljä oppilasta. Oman äidinkielen opetusta annetaan opetusryhmälle 2 x 45 min. viikossa. Oppitunnit ovat koulupäivän jälkeen joko omassa tai opetuspaikaksi nimetyssä koulussa.
Opetus on maksutonta, mutta koulu ei osallistu kuljetuskustannuksiin tai -järjestelyihin. Vanhemmat vastaavat tarvittaessa oppilaiden kuljettamisesta oppitunnille.
Oman äidinkielen opetukseen ilmoittautuminen
Lukuvuodelle 2024 – 2025 ilmoittautuminen uusille oppilaille on auki 22.4.2024 asti.
Ilmoittautumislomake löytyy Wilmasta kohdasta ”Lomakkeet” -> ”Ilmoittautuminen oman äidinkielen opetukseen”. Puhelinsovelluksen kautta ei voi ilmoittautua.
Jos ilmoittautuminen ei ole mahdollista Wilma-lomakkeella, ilmoittautuvan oppilaan nimen, koulun ja äidinkielen voi lähettää myös tiedoksi sähköpostilla osoitteeseen perusopetus@hameenlinna.fi.
Opetus lukuvuonna 2024 – 2025
Syyslukukaudella 2024 opetus alkaa syyskuussa.
Oman äidinkielen opettaja ottaa ilmoittautuneiden perheisiin yhteyttä opetuksen alkamisesta.
Syyslukukaudella 2024 järjestetään oman äidinkielen opetusta kielissä, joihin on ilmoittautunut vähintään neljä oppilasta ja joihin on saatu rekrytoitua sopiva opettaja.
Aiheeseen liittyvät
Kaupunginjohtajan vuotuinen innovaatiopalkinto prosessien kehittämiselle
19.1.2025
Hämeenlinnan kaupunki jakoi kaupunginjohtajan innovaatiopalkinnon kehittämispäällikkö Janne Orkolalle. Tunnustuksen arvo on 3000 euroa. Innovaatiopalkinto myönnetään vuosittain erittäin merkittävästä uudesta toimintatavasta, työmenetelmästä tai tuotteesta, joka kohdistuu palvelutuotantoon …
Mobiilivarmenteen tunnistusnäkymä muuttuu Suomi.fi-tunnistuksessa 15.1.2025
14.1.2025
Mobiilivarmenteen tunnistusnäkymä saa uuden ilmeen Suomi.fi-tunnistuksessa 15.1.2025. Tunnistusnäkymien muuttuminen ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä, ja Mobiilivarmennetta voi käyttää aivan kuten tähänkin asti. Mobiilivarmenteella voi tunnistautua …
Tuntematon Some vanhempainiltojen päätösosa 20.1. Kaurialan koululla
10.1.2025
Tiedätkö, missä some-kanavissa ja peleissä lapsesi viettää aikaa? Tule ottamaan selvää ja osallistumaan keskusteluun!
Iltapäivätoiminnan palvelukysely on vastattavissa
9.1.2025
Hämeenlinnan kaupunki pyytää palautetta iltapäivätoiminnasta niiltä perheiltä, joiden lapsi on ollut mukana aamu- ja iltapäivätoiminnassa lukuvuoden 2024-2025 aikana. Osa kysymyksistä on kohdennettu toiminnassa mukana olevalle …
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä-toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä- toimintamalliin on koottu selkeästi …
Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …