Osallistu ja vaikuta
Asukaslähtöisyys on yksi kaupungin arvoista ja Hämeenlinnan kaupunki haluaa kuulla asukkaitaan. Hämeenlinnaa halutaan kehittää hallintolähtöisestä ajattelusta yhteisölähtöiseen ajatteluun ja toimintaan.
Päätöksenteko kaupungissa
Hämeenlinnassa ylintä päätösvaltaa käyttää kaupungin asukkaiden vaaleilla valitsema kaupunginvaltuusto. Kaupunginvaltuuston kokoukset videoidaan ja voit seurata kokouksia suorana verkossa tai jälkitallenteena.
Hämeenlinnassa toimii myös nuorisovaltuusto.
Valtuusto asettaa kaupunginhallituksen, joka johtaa kaupungin hallintoa, valmistelee kaupunginvaltuustossa käsiteltävät asiat ja huolehtii valtuuston päätösten täytäntöönpanosta sekä valvoo kaupungin etua ja edustaa kaupunkia. Valtuuston ja kaupunginhallituksen lisäksi kunnan toimielimiä ovat lautakunnat ja johtokunnat, niiden jaostot sekä toimikunnat.
Kaupungin päätöksenteosta ja luottamuselimistä on lisää tietoa päätöksenteko-sivulla.
Luottamuselimien lisäksi Hämeenlinnassa toimii vanhusneuvosto ja vammaisneuvosto sekä erilaiset vaikuttajaraadit.
Järjestöyhteistyö
Kaupunki tekee strategiansa mukaisesti tiiviisti yhteistyötä järjestöjen kanssa ja on mukana yhdistysten Silta-yhteistyöryhmässä. Verkostossa on edustettuna Hattulan, Hämeenlinnan ja Janakkalan kuntien edustajat.
Hämeenlinnan kaupunki haluaa tiivistää ja tehdä enemmän yhteistyötä järjestöjen kanssa. Järjestöt tekevät hyvää ja laajaa toimintaa ja järjestöissä on paljon osaamista. Lisää tietoa järjestöyhteistyöstä Yhdistykset ja seurat-sivulla.
Osallisuuden ja vuorovaikutuksen edistäminen
Osallisuuden ja vuorovaikutuksen edistäminen on laaja kokonaisuus, jota tehdään Hämeenlinnan kaupungissa eri toimialoilla, eri yksiköissä ja yhdessä kaupunkiyhteisön eri toimijoiden kanssa.
Hämeenlinna työstää saavutettavuusvaatimusten mukaisia digitaalisia palveluja ja valmistelee esteettömyysohjelmaa.
Osallisuuden ja vuorovaikutuksen toimintatapaa koordinoi strategiajohtajan vetämä työryhmä, joka raportoi valtuustolle toiminnastaan vuosittain.
Työryhmä:
- strategiajohtaja Markku Rimpelä (pj)
- hallintopäällikkö Niina Kuusela
- maankäytön suunnittelujohtaja Niklas Lähteenmäki
- ICT-suunnittelupäällikkö Antero Paajanen
- verkkotoimittaja Kaisa Paavilainen
- suunnittelija Heli Pirkkalainen
- erityissuunnittelija Riitta Tuominen
- kehittäjä, yritys- ja kaupunkikehityspalvelut Pia Niemikotka
Hämeenlinnan osallisuuden kehityskohteet 2020
Kaupunginjohdon näkyvyyttä ja keskusteluyhteyttä asukkaiden kanssa vahvistetaan.
- Keskustelutilaisuuksia on järjestetty kantakaupungissa, Lammilla, Tuuloksessa ja Kalvolassa.
- Hämeenlinna puhuu -podcasteja kuunneltavissa verkossa.
- Kaupunginjohto toimii Twitterissä.
Kaupunki kokeilee osallistuvaa budjetointia.
- Kaupunginvaltuuston mukaan toimialojen on syytä jatkaa ja mahdollisuuksien mukaan laajentaa ja kehittää osallistuvaan budjetointiin liittyviä pilotointeja osana normaalia toimintaa ja nykyisten määrärahojen puitteissa.
Kaupunki avaa tiloja kuntalaisten käyttöön ja kehittää tilavarausjärjestelmää.
- Tilojen käyttöä ja pelisääntöjä kannattaa tarkastella yhdessä ja huomioiden järjestötoiminnasta tulleet toiveet
Kaupunki kehittää järjestöavustusten kriteerejä ja toimintamalleja.
- Sivistys ja hyvinvointilautakunta jakoi uusien avustusmuotojen ja –kriteerien mukaisesti vuoden 2020 järjestöavustuksista tila- ja yleisavustukset kokouksessaan 11.12.2019.
- Jatkuvan toiminnan/perustoiminnan sekä kokeellisen toiminnan minipilotit ovat haussa ympäri vuoden.
Kaupunki kehittää henkilöstön ja päättäjien osaamista.
- Eri yksiköissä toimivien asiakaspalvelua tekevien työntekijöiden koulutuksia jatketaan.
- Varhaiskasvatuksessa jatketaan täydennyskoulutuksia, joissa painopiste on vuorovaikutus suhteessa lapseen, lapsiryhmään ja huoltajaan.
Kaupunki kehittää palautejärjestelmää ja asiakaskyselyjä.
- Sähköisen palautejärjestelmän valikkoihin on tehty useita parannuksia, lisätty informatiivisuutta, tarkistettu vastuita vastaajaketjuissa, lisätty palautemahdollisuus englanniksi ja tehty väylä joukkoliikenteen palautteen välittämiseen liikennöitsijöille.
- Palvelu- ja yksikkökohtaisia asiakastyytyväisyyskyselyjä tehdään vuosittain lukuisia, ja ne pyritään standardisoimaan yhdenmukaisemmiksi.
- Chat-asiointipalvelua kehitetään Kunta-Kati-chatbot-tyyppiseksi automaattiseksi palveluksi.
Kumppanuussopimuksella mahdollistetaan kansalaisten talkootoimintaa.
- Kaupunkirakennelautakunta on valmistellut sopimuspohjan valmiiksi kumppanuussopimusten nopeampaan käsittelyyn.