Suomi.fi-viestit palvelu
Suomi.fi-viestit on Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämä luotettava ja tietoturvallinen tapa viestiä ja aloittaa asiointi kaupungin kanssa.
Voit käyttää Suomi.fi-viestejä tietokoneen tai mobiililaitteen verkkoselaimella sekä Suomi.fi-mobiilisovelluksella.
Kun otat palvelun käyttöösi, annat suostumuksesi sille, että kaikki Suomi.fi-viestejä käyttävät organisaatiot saavat jatkossa lähettää sinulle viranomaispostia Suomi.fi-viesteihin.
Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöösi
- Paperiposti vähenee
- Kukaan ei voi esiintyä sinuna tai aloittaa sähköistä asiointia nimissäsi
- Saat päätökset ja muut viestit aina varmasti suoraan itsellesi
- Viestit tulevat perille välittömästi
- Asioiden käsittely nopeutuu
- Mahdollisuus myös sähköiseen valtuutukseen eli toisen henkilön puolesta asiointiin
Kaupungissamme Suomi.fi-viestit ovat käytössä hallinnossa ja varhaiskasvatuksessa.
Mikä on Suomi.fi-viestit?
Suomi.fi-viestit on turvallinen sähköinen postilaatikko viranomaisviestintään. Se korvaa paperipostin niille, jotka asioivat sähköisesti. Palvelua käyttää useat viranomaiset ja määrä kasvaa jatkuvasti.
- Viestit voi lukea: Suomi.fi-verkkopalvelussa kohdassa ”Viestit” tai Suomi.fi-mobiilisovelluksessa
- Tunnistautuminen tapahtuu pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin sähköisellä varmenteella.
- Saat ilmoituksen sähköpostiisi aina, kun sinulle saapuu Suomi.fi-viesteihin uusi viesti. Saat ilmoitukset saapuneista viesteistä myös Suomi.fi-mobiilisovelluksessa, jos olet ladannut sovelluksen käyttöösi.
- Viestit ovat henkilökohtaisia, ja ne kulkevat nopeasti ja tietoturvallisesti oikealle vastaanottajalle.
Voit ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön osoitteessa https://suomi.fi/viestit tai lataamalla käyttöösi Suomi.fi-mobiilisovelluksen.
Mistä siirtymisessä digitaaliseen viranomaisviestintään on kyse?
Suomi siirtyy vaiheittain kohti sähköistä viranomaisviestintää. Vuoden 2026 alusta lähtien viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti sähköisesti kaikille, jotka asioivat digitaalisesti. Tällöin Suomi.fi-viestit otetaan käyttöön automaattisesti tunnistautumisen yhteydessä, jos palvelu ei ole jo käytössä.
Ne, jotka eivät voi käyttää digipalveluita, saavat jatkossakin viranomaispostin paperilla. Palvelun voi myös myöhemmin keskeyttää ja palata paperipostiin. Jos henkilö, joka on valinnut paperipostin, jatkaa sähköistä asiointia, hänelle luodaan määräajan jälkeen uudelleen sähköinen postilaatikko.
Lue lisää Digi ensin -hankkeesta.