Koulupaikan hakeminen
Tervetuloa peruskouluun Hämeenlinnaan! Hämeenlinnan kaupunki muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen. Oppilaan lähikoulu määräytyy osoitteen, oppilaan erityistarpeiden ja koulujen ryhmäkokojen perusteella.
Perusteet oppilaspaikan määräytymiselle
Oppilaspaikan hakeminen
Kun muutat Hämeenlinnaan tai Hämeenlinnassa, täytä oppilaspaikkahakemus.
- Sähköinen oppilaspaikkahakemus
- English application form (open in new window)
- Paperihakemuksen saat palvelupiste Kastellista
Toissijaisen oppilaspaikan hakeminen
Oppilaalle voi hakea toissijaista koulupaikkaa, jos perhe toivoo muuta kuin osoitettua lähikoulua. Toissijaista koulupaikkaa voidaan hakea myös toisesta kunnasta Hämeenlinnaan. Toissijaisen hakemuksen voi tehdä vain paperilla, koska siihen tarvitaan molempien huoltajien allekirjoitukset.
- Tulostettava hakemus toissijaiseen kouluun (pdf)
Lisätietoa
Hakemus kannattaa toimittaa aikaisintaan kuukautta ennen suunniteltua koulun vaihtoa. Jokainen saapunut hakemus otetaan käsittelyyn viikon kuluessa hakemuksen jättämisestä. Hakemuksen käsittelyaika on käsittelyyn ottamisesta 1-2 viikkoa.
Sähköiset oppilaspaikkahakemukset tallentuvat suoraan Hämeenlinnan kaupungin oppilashallintojärjestelmään. Paperiset hakemukset toimitetaan postitse opetuspalveluiden palvelusuunnittelijalle tai ne voi palauttaa kaupungin palvelupiste Kastelliin.
Yleisen- ja tehostetun tuen oppilaiden hakemukset otetaan käsittelyyn samalla viikolla, kun hakemus on jätetty. Saapuneet hakemukset toimitetaan päätöksentekoa varten koulun rehtorille aikaisintaan kuukautta ennen hakemuksessa ilmoitettua aloituspäivää. Yleisen ja tehostetun tuen koulupaikasta päättää koulun rehtori.
Erityisopetuksessa olevan oppilaan hakemukset opetuspalveluiden palvelusuunnittelija ohjaa perusopetuksen asiantuntijalle, joka valmistelee erityisen tuen päätöksen pedagogisten asiakirjojen osalta kasvatus- ja opetuspäällikölle. Erityisen tuen oppilaan lähikoulupaikka osoitetaan kouluun, jossa voidaan antaa tuen tarpeen mukaista opetusta.
Erityisen tuen päätöksiä varten tarvitaan oppilaan edellisestä koulusta pedagoginen selvitys ja/tai HOJKS. Kaupungin sisäisissä koulun vaihdoissa nämä asiakirjat siirtyvät koulujen välillä automaattisesti. Jos haet erityisen tuen oppilaspaikkaa toisesta kunnasta Hämeenlinnaan, on suositeltavaa liittää asiakirjat hakemuksen liitteiksi tai pyytää edellistä koulua lähettämään asiakirjat Hämeenlinnan opetustoimen hallintoon.
Opetuspäällikön päätettyä erityisen tuen antamisesta, rehtori tekee päätöksen oppilaaksi ottamisesta.
Hämeenlinnan kaupunki muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen. Lähikoulu määräytyy sivistyksen ja hyvinvointilautakunnan määrittämien oppilaaksioton periaatteiden mukaisesti
Muuton vuoksi koulupaikkaa hakevalle noudatetaan kriteereitä seuraavassa järjestyksessä
-
- Lähikoulun tekninen rakenne ja esteettömyys oppilaan erityistarpeiden mukaisesti
- oppimisen erityisen tuen tarve
- opetuspäällikkö päättää lähikoulun erityisen tuen oppilaalle erityisen tuen päätöksellä
- oppilaan asuinalue ja alueen koulujen keskimääräinen ryhmäkoko kyseisessä ikäluokassa
- jos oppilaan kotiosoitteen lähistöllä sijaitsee useampia kouluja, suositaan oppilassijoittelussa keskimääräiseltä ryhmäkooltaan pienintä yksikköä, ei välttämättä kotiosoitetta lähinnä sijaitsevaa koulua
- asuinalueen joukkoliikenneyhteydet huomioidaan, jos koulunkäyntiä koulukuljetus on välttämätön kouluun pääsemiseksi
- Jokin muu painava syy
- painavia syitä varten tarvitaan aina asiantuntijan lausunto, kuten lääkärin, oppilashuoltohenkilöstön tai psykologin lausunto
Jos oppilas käy jo lähikoulu Hämeenlinnassa, mutta hänelle toivotaan nykyisestä kotiosoitteesta paikkaa toiseen kouluun, tulee hänelle hakea toissijaista koulupaikkaa
Toissijaiseksi oppilaaksi otetaan seuraavilla perusteilla
Ikäluokan maksimiryhmäkokoa noudattaen voidaan ottaa oppilaaksi seuraavilla perusteilla
-
- Painava oppilashuollollinen tai terveydellinen peruste
- Liitteeksi toissijaiseen hakemukseen tulee aina liittää lääkärinlausunto, psykologin lausunto tai oppilashuollon lausunto
- Sisarusten koulunkäynti samassa koulussa samanaikaisesti
- Hakemuksessa tulee olla maininta siitä, kuka sisaruksista käy kyseistä koulua
- Painava oppilashuollollinen tai terveydellinen peruste
Muissa tapauksissa noudatetaan rajoitettua ryhmäkokoa neljä oppilasta alle maksimin
-
- 1.-2. ja 7.-9. vuosiluokilla keskimääräinen ryhmäkoko on oltava alle 20 oppilasta/opetusryhmä
- 3.-6. vuosiluokilla keskimääräinen ryhmäkoko on oltava alle 24 oppilasta/opetusryhmä
Aiheeseen liittyvät
Palveluverkon muutosesitykset sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle
14.9.2023
Hämeenlinnan kaupunki on valmistellut palveluverkkoselvitystä, jossa arvioidaan varhaiskasvatus-, opetus-, nuoriso-, museo ja kirjastopalveluja suhteessa väestönmuutokseen, kaupungin talouden tasapainotukseen, hyvinvointiin ja elinvoimaan. Kaupunginvaltuusto päätti selvityksen aloittamisesta …
Harrastus ihan lähellä -harrastukset käynnistyvät
11.9.2023
Harrastamisen Suomen mallia toteuttaa Hämeenlinnassa Harrastus ihan lähellä -hanke, joka tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuden harrastamiseen koulupäivä yhteydessä. Harrastukset käynnistyvät viikolla 37 ja ne järjestetään …
Suomen Paralympiakomitean koulukiertue Hämeenlinnan kouluissa
4.9.2023
Para School Day -kiertue Hämeenlinnassa 4.-8.9.2023. Para School Day on Suomen Paralympiakomitean koulukiertue, jossa oppilaat pääsevät kokeilemaan eri paralympialajeja. Päivän aikana oppilaat saavat eväitä erilaisuuden …
Nuorisopassi – pääsylippu omannäköiseen vapaa-aikaan!
31.8.2023
Nuorisopassi on mobiilisovellus, jonka avulla kannustetaan nuoria viettämään aktiivista vapaa-aikaa. Sovelluksen avulla voidaan tuoda nuorille mieleisellä tavalla tietoa alueen vapaa-ajan mahdollisuuksista. Sovelluksen avulla voidaan tarjota …
Aiheeseen liittyvät blogit
Palkittu! Fiksua työtä, syksy 2022: Luokanopettajan ja erityisluokanopettajan yhteisopettajuus – inklusiivisemman opiskelun toimintamalli Seminaarin koulussa
4.11.2022
Seminaarin koululla on luotu toimintamalli, jossa yleisopetuksen ryhmä sekä 10 oppilaan pienryhmä työskentelevät tiiviisti yhdessä. Yhteisopettajuutta on kehitetty vuodesta 2012 lähtien henkilökunnan aloitteesta. Tällä hetkellä …
Fiksua työtä, syksy 2022: Semppu – mun koulu
4.11.2022
Mistä idea sai alkunsa? Olin syksyllä 2021 toiminut kaksi vuotta luokanopettajana Seminaarin koulussa. Kaipasin koulun toiminnan kehittämiseen selkeitä suuntaviivoja ja pidemmän aikavälin tavoitteita, joten ehdotin …
Fiksua työtä, kevät 2022: Hämeenlinnan kaupungin kouluohjaajien yhteinen koulutuspäivä
13.5.2022
Kouluohjaajien käsikirjan julkistamistilaisuudessa heräsi tarve perustaa koulutustiimi, joka organisoisi vuosittain koulutuspäivän kaikille Hämeenlinnan kaupungin kouluohjaajille. Tämä mahdollistaisi vertaistuen, koulujen arjen yhtenäisten toimintatapojen jakamisen sekä käytänteet. …
Fiksua työtä, kevät 2022: Tiiminvetäjän käsikirja
13.5.2022
Tiiminvetäjän käsikirja -tiimityössä on voimaa! Seminaarin koulu on vahvasti tiimiorganisaatio. Tiimitoimintaa on kehitetty toimintavuosien aikana vastaamaan koulun tarpeita. Tiimeillä on omat kehittämistavoitteensa, jotka kirjataan lukuvuosittain …