Puheeksi ottaminen
Kun oppilaalle kertyy poissaoloja yli 30 tuntia, on hyvä keskustella oppilaan ja hänen vanhempiensa kanssa siitä, mitä hänelle kuuluu. Oppilaan oma luokanopettaja tai -valvoja käy voimavarakeskustelun oppilaan kanssa. Keskustelun kautta tunnistetaan oppilaan kanssa voimavaroja vahvistavia asioita. Tarvittaessa myös oppilashuollon työntekijä voi käydä keskustelun. Keskustelussa käytetään tukena voimavaralomaketta, johon kirjataan tilanteeseen sopiva tuki.
Muistilista kouluun:
- Luokanopettaja tai -valvoja on yhteydessä huoltajaan, jos Wilma-viesteihin ei reagoida, yhteys puhelimella.
- Keskustelu lapsen tai nuoren kanssa voimavaralomakkeen avulla.
- Kutsutaan perhe palaveriin tarvittaessa.
- Koulu järjestää tukiopetusta tarvittaessa.
- Oppilashuollon konsultointi matalalla kynnyksellä.
- Jatkuva seuranta ja nopea reagointi, jos poissaoloja ei selvitetä.

Aiheeseen liittyvät
Esi- ja perusopetuksen kuljetusperiaatteet päivittyvät 1.11.2025 alkaen
3.11.2025
Sivistys- ja hyvinvointilautakunta on hyväksynyt päivitetyt koulukuljetusperiaatteet esi- ja perusopetukseen. Uudet kriteerit astuvat voimaan 1.11.2025 alkaen.
Moniviranomaisharjoitus vahvisti viranomaisten yhteistoimintaa ja valmiutta kohdata häiriötilanteita
24.10.2025
Hämeenlinnassa Nummen yhtenäiskoululla järjestettiin keskiviikkona 22. lokakuuta moniviranomaisharjoitus. Harjoitukseen osallistui Hämeenlinnan kaupungin lisäksi poliisi ja Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme. Hyvinvointialueelta mukana olivat ensihoito, pelastuslaitos, terveydenhuollon …
Moniviranomaisharjoitus Hämeenlinnassa 22.10.2025
20.10.2025
Hämeenlinnassa Nummen yhtenäiskoululla järjestetään keskiviikkona 22.10. moniviranomaisharjoitus, jossa Hämeenlinnan kaupunki, Oma Häme ja poliisi harjoittelevat yhteistyötä suuronnettomuustilanteessa.
Kouluterveyskysely: Hämeenlinnassa myönteistä kehitystä lasten ja nuorten hyvinvoinnissa
20.10.2025
Kouluterveyskysely on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttama valtakunnallinen tiedonkeruu, joka tehdään kahden vuoden välein. Kyselyyn vastaavat 4.–5.-luokkalaiset, 8.–9.-luokkalaiset sekä lukion ja ammatillisten oppilaitosten 1.–2. …