Selvittäen ja tukien
Kun poissaoloja on yli 50 tuntia, on hyvä selvittää poissaolojen syitä yhdessä huoltajien kanssa. Oppilaan tilannetta on hyvä käsitellä tarvittaessa oppilashuoltoryhmän kokouksessa, johon myös huoltajat osallistuvat.
Oppilaan poissaolojen taustalla oleviin syihin etsitään aktiivisesti ratkaisuja ja sovitaan toimenpiteistä. Oppilashuollon työntekijä osallistuu oppilaan tuen suunnitteluun ja auttaa löytämään tarkoituksenmukaisia palveluita.
Huoltaja on tärkeä kumppani lapsen ja nuoren koulunkäynnin tukemisessa. Hänen kanssaan sovitaan oppilaan koulunkäynnin ja hyvinvoinnin seurannasta.
Muistilista kouluun:
- Luokanvalvoja/luokanopettaja kutsuu huoltajan oppilashuoltoryhmän palaveriin.
- Selvitetään syitä poissaoloille kuten oppimisvaikeudet, ahdistus ja terveys.
- Ohjaus terveydenhoitajalle, kuraattorille, koulupsykologille.
- Sovitaan, kuka vastaa oppimisen tuesta ja koulun sisäisestä tiedon siirrosta.
- Sovitaan seurannasta ja prosessin vastuuhenkilöstä.

Aiheeseen liittyvät
Kaupunginjohtajan vuotuinen innovaatiopalkinto prosessien kehittämiselle
19.1.2025
Hämeenlinnan kaupunki jakoi kaupunginjohtajan innovaatiopalkinnon kehittämispäällikkö Janne Orkolalle. Tunnustuksen arvo on 3000 euroa. Innovaatiopalkinto myönnetään vuosittain erittäin merkittävästä uudesta toimintatavasta, työmenetelmästä tai tuotteesta, joka kohdistuu palvelutuotantoon …
Mobiilivarmenteen tunnistusnäkymä muuttuu Suomi.fi-tunnistuksessa 15.1.2025
14.1.2025
Mobiilivarmenteen tunnistusnäkymä saa uuden ilmeen Suomi.fi-tunnistuksessa 15.1.2025. Tunnistusnäkymien muuttuminen ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä, ja Mobiilivarmennetta voi käyttää aivan kuten tähänkin asti. Mobiilivarmenteella voi tunnistautua …
Tuntematon Some vanhempainiltojen päätösosa 20.1. Kaurialan koululla
10.1.2025
Tiedätkö, missä some-kanavissa ja peleissä lapsesi viettää aikaa? Tule ottamaan selvää ja osallistumaan keskusteluun!
Iltapäivätoiminnan palvelukysely on vastattavissa
9.1.2025
Hämeenlinnan kaupunki pyytää palautetta iltapäivätoiminnasta niiltä perheiltä, joiden lapsi on ollut mukana aamu- ja iltapäivätoiminnassa lukuvuoden 2024-2025 aikana. Osa kysymyksistä on kohdennettu toiminnassa mukana olevalle …
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä -toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä -toimintamalliin on koottu …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …