Tiiviisti tukien
Kun oppilas on ollut yli 100 tuntia poissa koulusta, on tärkeää pysähtyä yhdessä miettimään, miten oppilaan päivittäistä koulunkäyntiä voidaan tukea. Yhteistyö huoltajien kanssa on erittäin tärkeää. Oppilashuollon työntekijät selvittävät koulupoissaolojen syitä sekä oppilaan että huoltajien kanssa. He arvioivat myös muiden palveluiden tarvetta.
Oppilaan asiaa käsitellään säännöllisesti oppilashuoltoryhmässä.
Monialaiselle yhteistyölle sovitaan työtapa, jonka avulla tuetaan oppilaan koulunkäynnin myönteistä edistymistä. Oppilaan asian hoitamisesta huolehditaan erityisesti siirtymävaiheissa. Opetusta räätälöidään tarvittaessa. Poikkeukselliset järjestelyt edellyttävät rehtorin päätöksen perusopetuslain 18§ mukaisesti. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma.
Koulun tuen lisäksi käytetään muita tukipalveluita:
Opetusta räätälöidään tarvittaessa. Poikkeukselliset järjestelyt edellyttävät rehtorin päätöksen perusopetuslain 18§ mukaisesti. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma. Lataa avuksi työkalu oikeasta palkista.
Muistilista kouluun:
- Yksilöllinen oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeen kartoitus oppilashuoltoryhmässä.
- Palvelutarpeen arviointi (oppilashuollon kuraattori).
- Lastensuojeluilmoitus tarvittaessa.
- Tavoitteena, että oppilas pystyisi tulemaan kouluun.
- Yläkoulussa tavoitteena peruskoulun päättötodistus ja jatko-opiskelupaikka.
- Oppimispakettien koordinoijana erityisopettaja.
- Oppilashuollon rooli tarvittaessa linkkinä hoitavan tahon ja koulun välillä.
- Opetuksen räätälöinti tarvittaessa, erityiset opetusjärjestelyt PL 18§.
- Räätälöity lukujärjestys: lyhennetty koulupäivä, lyhennetty kouluviikko. Interventiot pienryhmään: sairaalakoulu, Noste-luokat (alakoulu Jukola, yläkoulu Lyseo)
- Toppari-tiimin tuki.
- Lähitutor.
Aiheeseen liittyvät
Kaupunginjohtajan vuotuinen innovaatiopalkinto prosessien kehittämiselle
19.1.2025
Hämeenlinnan kaupunki jakoi kaupunginjohtajan innovaatiopalkinnon kehittämispäällikkö Janne Orkolalle. Tunnustuksen arvo on 3000 euroa. Innovaatiopalkinto myönnetään vuosittain erittäin merkittävästä uudesta toimintatavasta, työmenetelmästä tai tuotteesta, joka kohdistuu palvelutuotantoon …
Mobiilivarmenteen tunnistusnäkymä muuttuu Suomi.fi-tunnistuksessa 15.1.2025
14.1.2025
Mobiilivarmenteen tunnistusnäkymä saa uuden ilmeen Suomi.fi-tunnistuksessa 15.1.2025. Tunnistusnäkymien muuttuminen ei edellytä asiakkailta mitään toimenpiteitä, ja Mobiilivarmennetta voi käyttää aivan kuten tähänkin asti. Mobiilivarmenteella voi tunnistautua …
Tuntematon Some vanhempainiltojen päätösosa 20.1. Kaurialan koululla
10.1.2025
Tiedätkö, missä some-kanavissa ja peleissä lapsesi viettää aikaa? Tule ottamaan selvää ja osallistumaan keskusteluun!
Iltapäivätoiminnan palvelukysely on vastattavissa
9.1.2025
Hämeenlinnan kaupunki pyytää palautetta iltapäivätoiminnasta niiltä perheiltä, joiden lapsi on ollut mukana aamu- ja iltapäivätoiminnassa lukuvuoden 2024-2025 aikana. Osa kysymyksistä on kohdennettu toiminnassa mukana olevalle …
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä-toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä- toimintamalliin on koottu selkeästi …
Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …