Pidentyvä oppivelvollisuus
Hämeenlinnan seudulla tehdään yhteistyötä oppivelvollisuuden laajentamisen käytännöissä
Oppivelvollisuuden laajentaminen astui voimaan vuoden 2021 elokuussa. Oppivelvollisuuden ulottaminen toiselle asteelle toteutetaan asteittain ja se koski ensimmäisenä nuoria, jotka olivat keväällä 2021 perusasteen 9. luokalla.
Oppivelvollisten opinnot muuttuivat maksuttomiksi, mikä tarkoittaa, että opetus, päivittäinen lounas, oppikirjat ja muut materiaalit sekä työvälineet, -asut- ja aineet ja yo-kokeisiin osallistuminen ovat oppivelvollisille maksuttomia. Oppivelvollisten koulumatkat maksetaan, jos matkan pituus on vähintään seitsemän kilometriä.
Perusopetuksen päättövaiheen oppilailla on hakeutumisvelvoite toisen asteen koulutukseen, nivelvaiheen koulutukseen tai muuhun oppivelvollisuuden piiriin kuuluvaan koulutukseen. Pääsääntöisesti yhdeksäsluokkalaiset hakeutuvat koulutuksiin valtakunnallisen yhteishaun kautta. Jos oppivelvollinen ei saa opiskelupaikkaa yhteishaun kautta, hakeutumisvelvollisuus jatkuu, kunnes opiskelupaikka löytyy.
Hakeutumisvaiheessa oppivelvollisuuden valvonnasta vastaa perusopetus. Opintojen aikana valvonnasta vastaavat toisen asteen koulutuksen järjestäjät sekä asuinkunnat ja huoltajat. Oppivelvollisuuslain mukaisesti valvontavastuu ei katkea missään vaiheessa, vaan nuorelle etsitään yhteistyössä kuntien ja koulutuksen järjestäjien kanssa hänelle sopiva tapa suorittaa oppivelvollisuutta.
Jatkossa oppivelvollisuus koskee aikaisempien oppivelvollisten lisäksi aina uutta ikäluokkaa eli peruskoulun yhdeksännen vuosiluokan päättäviä nuoria. Oppivelvollisuus päättyy, kun opiskelija täyttää 18 vuotta tai jos hän tätä ennen suorittaa toisen asteen tutkinnon.
Lisätietoja:
Oppilaanohjaaja Maarit Mäntynen 040 779 0294 (VALPAS-valvonta)
Aiheeseen liittyvät
Pahoinvointipuheesta hyvinvoinnin lähteille
16.6.2025
Tammikuussa Hämeenlinnan perusopetusjohtajana aloittanut Sisko Huotari korostaa kulttuurin merkitystä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäjänä.
Koulujen muovikassi-tutkimuksilla kohti muovittomia vesistöjä
10.6.2025
Miltä näyttää ihmistoiminnan jälki lähirannoillamme? Entä kuinka paljon pienmuoveja löytyy vesistöistä? Näihin kysymyksiin vastaavat Hämeenlinnan 5.-luokkalaiset uudessa Muovikassi-toimintamallissa, jossa koululaiset tekevät ympäristötutkimusta omalla lähirannallaan.
Oppimisen tuen järjestäminen muuttuu 1.8.2025 alkaen
22.5.2025
Eduskunta on hyväksynyt lakimuutokset, jotka muuttavat oppimisen tuen järjestämistä esiopetuksessa ja perusopetuksessa sekä lukio- ja ammatillisessa koulutuksessa 1.8.2025 alkaen. Tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää tuen …
Poliisilla väkivaltaan liittyvä tehtävä hämeenlinnalaisessa koulussa
21.5.2025
Hämeenlinnassa Rengon koulussa oppilas vahingoitti toista oppilasta teräaseella.
Aiheeseen liittyvät blogit
Fiksua työtä 2025: Viestimme yhdessä – Instagram
14.1.2025
Viestintä on tärkeä osa onnistunutta kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Virallisten kanavien lisäksi koulullamme on käytössä Instagram-tili @ruununmyllynkoulu. Tili on huoltajille ja kaikille yhteistyötä kanssamme …
Fiksua työtä 2025: Luemme yhdessä
14.1.2025
Tavoitteena on oppilaiden lukuinnostuksen, motivaation ja lukutaidon kehityksen edistäminen. Koulumme Lukutaitotiimi sai idean kehittää Luemme yhdessä -toimintamallin meidän kaikkien käyttöön. Luemme yhdessä -toimintamalliin on koottu …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Pienluokkien iltapäiväkerhon liikunnan lisääminen
14.1.2025
Lasten liikuntataitojen tavoitteellinen kehittäminen ja liikuntaan innostaminen Mistä idea sai alkunsa? Ajatus liikunnan lisäämisestä syntyi opiskelujen aikana. Koulultamme lähti opiskelemaan viisi kouluohjaajaa kaupungin järjestämään Lasten …
PALKITTU! Fiksua työtä 2025: Lukuinnostuksen ja luetunymmärtämisen kehittäminen
14.1.2025
Oppilaiden lukutaidot ja halu lukea ovat alhaisimmillaan, ja tällä on vaikutuksia kaikkeen oppimiseen ja osallistumiseen. Lukutaidon vahvuus läpäisee kaikki oppiaineet ja lukutaidolla on suuri merkitys …