Pendelöintiraati
Hämeenlinnan sijaitsee keskellä Suomen kasvukäytävää, joka on myös Suomen suurin yhtenäinen työmarkkina-alue. Kasvukäytävällä pendelöi päivittäin eri mittaisia matkoja yli 300 000 henkilöä. Hämeenlinnaan ja Hämeenlinnasta pendelöi päivittäin yli 15 600 henkilöä.
Nopeat kaukojunat pysähtymään Hämeenlinnassa
Työn muuttuessa myös työmatkalaisten määrä ja tarpeet muuttuvat. Asuinkaupunkistrategiansa mukaisesti Hämeenlinna haluaa ottaa huomioon työmatkalaisten toiveet ja tarpeet. Tähän asiaan vastaamiseksi Hämeenlinna perusti ensimmäisenä suomalaisena kaupunkina pendelöintiraadin, jonka tavoitteina on:
- palauttaa kaikki nopeat kaukojunat pysähtymään Hämeenlinnassa. Työssäkäynnin lisäksi nopeita yhteyksiä tarvitaan keskipäivällä, iltaisin ja viikonloppuisin; Hämeenlinna ei tarvitse uusia junia, vaan ohittavien kaukojunien pysähdyksen. Hämeenlinnaan halutaan sujuvasti myös Oulusta ja Seinäjoelta,
- saada säännöllistä matkustamista palvelevat auto- ja pyöräpysäköintipaikat rautatie- ja linja-autoaseman läheisyyteen,
- parantaa Kaivokadun pikavuoropysäkin toimivuutta,
- edistää toimivia päivähoito- ja koulupalveluja ja
- huolehtia myös aikuisten harrastemahdollisuuksista.
Hämeenlinna on pendelöintikaupunki nro 1
Hämeenlinna on Suomen pendelöintikaupunki yksi. Hämeenlinna sijaitsee Helsingin ja Tampereen puolessa välissä Suomen pisimmän moottoritien ja pääradan varressa. Moottoritie ja nopeat kaukojunat sitovat Hämeenlinnan tiivisti pääkaupunkiseudun ja Tampereen työmarkkinoihin ja palveluihin.
Hämeenlinnasta tai Hämeenlinnaan pendelöi päivittäin 15 600 matkustajaa, mikä vastaa keskikokoisen kaupungin asukasmäärää. Keskeinen sijainti, upea luonto ja erityinen historia tekevät Hämeenlinnasta suositun asuinkaupungin ja siksi kaupunkilaiset toimivat aktiivisesti kaukojunayhteyksiensä palauttamiseksi.
Kehitetään yhdessä ja yhteistyössä
Pendelöintiraadin kautta VR, linja-autoliikenteen toimijat ja Hämeenlinnan kaupunki saavat tietoa palvelujen laadusta ja kehittämistarpeista. Tavoitteista ja toimenpiteistä suunnitellaan ja niistä viestitään myös yhdessä. Pendelöintiraadin puheenjohtaja osallistuu Hämeenlinnan kaupungin kaukoliikennettä koskevaan yhteistyöhön.
Yhteistyössä tärkeitä tahoja ovat Hämeenlinnan kaupungin ja Hämeen maakuntaliiton lisäksi VR, linja-autoliikenteen edustajat, Hämeenlinnassa toimivat yritykset ja Suomen kasvukäytävä sekä pääradan kaupungit, erityisesti Helsinki, Tampere ja Seinäjoki.
Hämeenlinnan pendelöijät toimivat ja vaikuttavat myös laaja-alaisesti yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tehtävissä, ja viestivät tavoitteista, palveluluiden laadusta ja korjaavista toimista laajasti omissa valtakunnallisissa verkostoissaan ja sosiaalisessa mediassa.
Pendelöintikysely 2020
Hämeenlinnan pendelöintikyselyn tarkoituksena on kartoittaa pendelöintiä eli työ- ja opiskelupaikan ja kodin välistä matkustamista. Edellinen pendelöintikysely toteutettiin toukokuussa 2019. Kysely uusittiin poikkeuksellisesti jo nyt, jotta koronatilanteen aiheuttamista muutoksista pendelöinnissä saadaan lisätietoa.
Kyselyn tuloksista tehty raportti. Kyselyn raportti esiteltiin Kaupunginhallitukselle 14.12, § 507.
Pendelöintikysely 2019
Hämeenlinnan pendelöintikysely toteutettiin webropol-kyselynä 13.5-2.6.2019. Kohderyhmänä olivat Hämeenlinnaan tai Hämeenlinnasta työhön tai opiskelemaan matkustavat henkilöt. Kyselyn tulokset on luettavissa kyselyn raportista.
Lisätietoja antavat
Elinvoimapäällikkö
Launo Haapamäki
p. 03 621 2188
launo.haapamaki@hameenlinna.fi
Raadin puheenjohtaja
Kirsi Levä
p. 050 9171 129
Pendelöintiraati toimii kaikille avoimesti. Toimintaan mukaan pääsee seuraamalla tällä sivulle ja kaupungin viestintäkanaviin ilmoitettavia tapahtumia. Toimintaan kuuluu myös aktiivinen nettikeskustelu, jonka foorumina toimii Facebook: ”Yhteisellä matkalla – HÄMEENLINNA” -ryhmä.
Raadin tapaamisia järjestetään erikseen ilmoitettavina ajankohtina Hämeenlinnan keskustan läheisyydessä.